هشت روستای توریستی کردستان که حتما باید به آنها سفر کنید!

  • ریحانه میرسمیعی ریحانه میرسمیعی
  • ۱۶ خرداد ۱۴۰۲
  • زمان مطالعه : 6.5 دقیقه

راهنماتو- اگر به سفر کردن به مناطق زیبا و دیدنی با قدمت تاریخی و مردمانی مهمان نواز و خونگرم علاقمندید، کردستان مقصد مناسبی برای شما خواهد بود. کردستان یکی از دیدنی ترین استان های ایران است. بهشتی باشکوه با طبیعتی سرسبز و آب و هوایی معتدل و مطلوب در بهار و تابستان و پراز باران و برف در پاییز و زمستان.

به گزارش راهنماتو، وجود طبیعت بکر، چشم اندازهای دیدنی و فرهنگ غنی در جای جای این خطه سالانه مردمان زیادی را بسوی این استان می کشاند. همچنین ترکیب زیبایی های طبیعی و ویژگی های خاص معماری روستاهای کردستان را به منحصربه فردترین روستاهای ایران تبدیل کرده است. امروز قصد داریم روستاهای توریستی کردستان زیبا را به شما معرفی کنیم. با ما همراه باشید.

1- روستای ژیوار

ژیوار

ژیوار یکی از زیباترین روستاهای استان کردستان است که در دل طبیعت بکر شهرستان سروآباد واقع شده است. این روستا به دلیل برخورداری از معماری پلکانی به ماسوله کردستان نیز شهرت دارد. ژیوار در زبان کردی به معنی زندگی است و واقعا نیز حیات و زندگی در جای جای آن جریان دارد. این روستا مجموعه کاملی از زیبایی های طبیعی را در دل خود جای داده است؛ از جنگل ها و باغ های انبوه انار، انگور و انجیر و دره های سرسبز گرفته تا رودخانه زیبای سیروان، همه مناظر خیره کننده و دلچسبی هستند که قطعا از تماشای آنها لذت خواهید برد.

2- روستای بُلبَر

 روستای بُلبَر

روستای بُلبَر اورامان یکی دیگر از زیباترین روستاهای استان کردستان است که در 70 کیلومتری شهرستان سروآباد استان کردستان قرار گرفته است. این روستای تاریخی در واقع مرز بین دو استان کردستان و کرمانشاه است. وجود معماری پلکانی روستا، طبیعت بکر و مردم خون‌گرم در این روستا همه ساله گردشگران زیادی را به سوی این مکان بکر و دیدنی جذب می کند. در این روستا رودخانه ای به نام چم گران جریان دارد. این رودخانه از طولانی ترین رود کردستان یعنی رود سیروان سرچشمه می گیرد. چشمه محلی وله ساجی نیز یکی دیگر از جاذبه های گردشگری این روستای زیبا می باشد. برای رسیدن به جاده پرپیچ و خم روستای بلبر باید از یک جاده پرپیچ و خم زیبا مانند مسیر جاده چالوس عبور کنید. علاوه بر طبیعت بکر روستا، عبور از این جاده نیز برای شما قطعا دلچسب خواهد بود. 

3- روستای اورامان تخت

 روستای اورامان تخت

روستای اورامان تخت در بخش اورامان شهرستان سروآباد در غرب استان کردستان قرار گرفته است و جاده ای به طول 75 کیلومتر آن را به مریوان متصل می کند. این منطقه بخش مشترک بین ایران و عراق است. از جمله جاذبه های طبیعی این روستای زیبا می توان به دو رود سیروان و لیله اشاره کرد. این دو رود در نزدیکی عراق به هم می‌پیوندند. خانه های این روستا نیز به صورت پلکانی ساخته شده اند و همین ویژگی زیبایی آن را دوچندان کرده است. در اورامان تخت پشت بام یک خانه حیاط خانه دیگری است و خانه های آن به صورت پلکانی ساخته شده است. از این رو به آن روستای هزار ماسوله نیز گفته می شود. این روستای کوهستانی آب و هوایی معتدل و مرطوب دارد و در اکثر مواقع اقلیم معتدل رو به سرد بر آن حاکم است.

4- روستای سلین

 روستای سلین

روستای سلین یکی از روستاهای تاریخی و بکر کردستان است که 70 کیلومتر تا شهرستان سروآباد و 7 کیلومتر تا روستای هورامان فاصله دارد. این روستا مملو از جاذبه های طبیعی است. از ارتفاعات شاهو، رود و پل سیروان گرفته تا دریاچه سد داریان همه و همه جاذبه های طبیعی زیبایی هستند که چشم هر بیننده ای را به خود خیره می کنند. از جمله جاذبه های تاریخی این روستا نیز می توان به قلعه سلین و گورستان مسلمانان اشاره کرد. مسیر دسترسی به این روستا نیز مانند بلبر جاده های پرپیچ و خم و زیبایی است که از دیدن آنها سیر نخواهید شد.

5- روستای دولاب

روستای دولاب

روستای پلکانی دولاب کامیاران در فاصله 40 کیلومتری از شهر سنندج واقع شده است. در این روستا نیز خانه ها به صورت پلکانی در دامنه کوه آوالان ساخته شده‌اند. در این مکان بیش از 160 رود و چشمه دائمی وجود دارد، به همین دلیل آن را روستای دولاب یعنی «پرآب» نامگذاری کرده اند. وجود این رودها و چشمه ها، باعث بوجود آمدن طبیعتی بکر در تمام فصول سال شده است. این روستا یکی از تماشایی ترین جاذبه های دیدنی ایران است که علاوه بر معماری خاص و جلوه های طبیعی می توان به دو مکان زیارتی خانقاه شیخ محمد و شیخ هادی نیز اشاره کرد. کوه آوالان با ارتفاع 2970 متر نیز یکی از بهترین مقاصد کوهنوردی در این ناحیه به شمار می رود.

6- روستای دیوزناو

روستای دیوزناو

روستای دیوزناو در 43 کیلومتری شهرستان سروآباد واقع شده است. این روستای بکر و کم جمعیت کمتر از 100 خانوار جمعیت دارد. روستای دیوزناو طبیعتی حیرت انگیز دارد؛ در مرکز روستا خانه‌های کوچک بصورت پلکانی بنا شده‌اند. در حاشیه روستا نیز رگه های رود سیروان به چشم می خورد. همچنین وجود درختان بلوط، تمشک، پسته کوهی و بادام کوهی در این روستا مناظر سرسبز و حیرت انگیزی را خلق کرده اند. کوه شاهو نیز یکی دیگر از مواهب طبیعی این روستا به شمار می رود.

7- روستای پالنگان

روستای پالنگان

روستای پالنگان روستایی از توابع بخش مرکزی شهرستان کامیاران در جنوب غرب استان کردستان است. این روستای سنگی و قدیمی به بهشت گمشده کردستان نیز شهرت دارد. وجود قلعه‌های تاریخی و پل‌های قدیمی در این روستا از قدمت طولانی و عمر زیاد آن خبر می دهد. از جمله آثار باستانی روستای پالنگان می توان به آتشکده‌ها و پل‌های باستانی موسوم به دوره‌ی مادها و پادشاهی هوخشتره و قلعه پالنگان موسوم به دوره سلجوقی اشاره کرد. در گورستای قدیمی این روستا نیز سنگ قبرهایی قدیمی با خط کوفی وجود دارد که گفته می شود به قرن‌های ششم و هفتم هجری مربوط است. پالنگان یکی دیگر از روستاهای پلکانی کردستان است که خانه های آن در دامنه ارتفاعات شاهو و در میان یک دره واقع شده اند.

8- روستای نوره

روستای نوره

روستای نوره روستایی از توابع شهرستان سنندج است که در فاصله 20 کیلومتری از این شهر واقع شده است. این روستا مملو از باغ های سرسبز درختان گردو، بادام، انگور، گلابی و سیب است. یکی از جاذبه های خاص این روستا، رودخانه زیبایی است که از غرب آن می گذرد. همچنین وجود کوه های بلند قامت در اطراف روستا موجب زیبایی دوچندان این مکان دیدنی شده است. تقریبا تمام خانه های این روستا از چوب و گل ساخته شده اند. معماری روستای نوره ساده و در عین حال زیبا و چشم نواز است. همچنین قرارگیری این روستا در یک دره سرسبز و بر روی یک شیب نسبتا تند منظره جالبی به آن بخشیده است.

 

 

 

 

ریحانه میرسمیعی
ریحانه میرسمیعی

دیدگاه شما چیست؟

دیدگاه ها