(تصاویر) کشفِ یک جفت‌ پای 30متری در پرو

  • عاطفه  رضوان نیا عاطفه رضوان نیا
  • ۱۶ خرداد ۱۴۰۲
  • زمان مطالعه : 2.4 دقیقه

 راهنماتو-پژوهشگران چندین ژئوگلیف ـ طراحی‌های عظیم حک‌شده روی زمین ـ را با استفاده از یک تکنیک جدید در پرو کشف کردند.

به گزاش راهنماتو، باستان‌شناسان از توانِ یادگیری عمیق، که نوعی هوش مصنوعی است، برای پیدا کردنِ این طراحی‌ها که قدمت آن‌ها به هزاران سال قبل باز می‌گردد و بخشی از میراث جهانی یونسکو است، استفاده کردند.

این ژئوگلیف‌ها که به نامِ خطوطِ Nazca  ـ برگرفته از نام صحرایی که در آن پیدا شده‌اند ـ معروف‌اند، اندازه‌شان گاهی به بالای 30متر می‌رسد و اغلب حیواناتی نظیر مرغ مگس‌خوار و میمون را بازنمایی می‌کنند. گرچه هدف دقیق از طرح‌ریزی آن‌ها مشخص نیست اما این باور در بینِ پژوهشگران وجود دارد  که این خطوط برای یک نوع فعالیت آیینی مثل پیاده‌رویِ تشریفاتی ایجاد شده‌اند.

آن‌ها نخستین‌بار 100سال قبل کشف شدند و طی دهه‌های بعدی، تعداد بیش‌تری از آن‌ها، اغلب به واسطه تصاویر هوایی از بالون و هواپیما، پیدا شد.

محققان می‌گویند، علی‌رغم این حقیقت که این طراحی‌های باستان معمولاً در مناطقِ وسیعی از بیابان گسترده شده‌اند، اما پیدا کردنِ اشکال جدید کار ساده‌ای نیست. دلیلش آن است که این خطوط از روی زمین قابل شناسایی نیستند و تصویربرداری هوایی نیز بسیار زمان‌بر است.

ژئوگلیف

بنابراین محققان دانشگاه یاماگاتا در ژاپن تکنیکِ یادگیری عمیق را توسعه دادند که آموزش می‌بیند تا طراحی‌ها را از طریق تصاویر ماهواره‌ای مکان‌یابی کند.

محققان می‌گویند: «یادگیری عمیق یک نوع ماشینِ یادگیرنده خاص است که انعطاف و قدرتِ زیادی در تحلیل تصاویر، سخنرانی‌ها، زبان و غیره کسب می‌کند.» این تکنولوژی در باستان‌شناسی برای تحلیلِ شمایل‌نگاری، متون و نوشته‌های روی اشیائی که در جریان کاوش‌ها به دست آمده‌اند، استفاده می‌شود.

یکی از مشکلاتِ باستان‌شناسان در استفاده از این تکنولوژی آن بود که تنوع و تعداد طراحی‌های ژئوگلیفِ دردسترس برای آموزشِ ماشینِ یادگیرنده پایین بود.

محققان برای حلِ این مشکل یک رویکردِ تازه را در پیش گرفتند؛ براین‌اساس آن‌ها به تکنولوژی یادگیرنده آموزش دادند که بر اساس شباهت‌های اندک با سایر طراحی‌ها دست به شناساییِ ژئوگلیف‌ها بزند و لزوم شباهتِ کامل را حذف کردند.

ژئوگلیف

به لطف تکنیک جدید 4ژئوگلیف دیگر نیز شناسایی شد. این طراحی‌ها شاملِ یک انسان‌تبار با چماقی در دست؛ یک جفت پا (یا احتمالاً دست) با اندازه تقریبی 77متر، یک ماهی و یک پرنده است. این طراحی‌ها که «تقریباً منحصربه‌فرد» توصیف شده‌اند، در بازدید از مکان تأیید شدند.

محققان می‌گویند با استفاده از تکنولوژی جدید امکان پیدا کردنِ ژئوگلیف‌ها 21برابر سریع‌تر شده است.

خطوطِ Nazca در جنوب پرو در حدود 260مایلی لیما قرار گرفته‌اند.

 

 

عاطفه  رضوان نیا
عاطفه رضوان نیا

دیدگاه شما چیست؟

دیدگاه ها