بهترین سریال های ژانر زامبی

  • تحریریه راهنماتو تحریریه راهنماتو
  • ۱۷ خرداد ۱۴۰۲
  • زمان مطالعه : 13 دقیقه

روزیاتو نوشت؛ سریال های بسیاری در مورد یا با حضور زامبی ها ساخته شده است و به همین خاطر زامبی ها خود می توانند خالق یک ژانر جداگانه باشند.

 سریال های زامبی محور دستکم یک ژانر فرعی از سریال های درام،تریلر و سریال های پساآخرالزمانی و حتی سریال های کمدی هستند. مفهوم زامبی ها به عنوان انسان های سابق نامیرایی که با ماموریت خاص پیدا کردن گوشت انسان برای خوردن این طرف و آنطرف می روند، در دهه های اخیر از هر زاویه ای که بتوان تصورش کرد مورد بررسی قرار گرفته اند و حتی در سال ۲۰۲۳ نیز با روایت های خلاقانه تر، قدرت ستارگی بیشتر و بودجه های بالاتر، این وضعیت در مورد سریال های زامبی محور بهتر نیز شده است.

1

با انتشار فصل اول سریال آخرین بازمانده از ما یا The Last of Us، شبکه HBO بار دیگر این ژانر فرعی را بیش از پیش جذاب ساخت. این سریال نه تنها اولین اقتباس واقعاً جذاب و دیدنی از یک بازی ویدیویی است بلکه با وسعت داستانی خیره کننده، سبک روایی جذاب و کیفیت سینمایی اش روحی تازه در کالبد سریال های زامبی محور دمید. این سریال بیشتر از هر سریال دیگری توانست کیفیت سریال های زامبی محور را به اوج برساند، سال ها بعد از اینکه سریال مردگان متحرک یا The Walking Dead توانسته بود جایگاه بهترین سریال در ژانر زامبی را از آنِ خود کند. اما سریال های زامبی محور پر از خشونت و کیفیت دیگری نیز هستند که هرگز نباید فراموششان کنید. فیلم های زامبی محور به وفور پیدا می شوند اما این سریال های زامبی محور باکیفیت هستند که فرصت روایت داستان هایی جذاب و کامل را به شکلی منحصربفرد و برای مدت زمانی طولانی فراهم می کنند. بدین بهانه قصد داریم شما را با ۱۲ سریال زامبی محور برتر و باکیفیتی آشنا کنیم که تماشا کردنشان به طرفداران این حوزه از ژانر وحشت توصیه می شود.

۱۲- The Returned (2012-2015)

این سریال ماوراءالطبیعه فرانسوی در یک شهر کوهستانی کوچک روایت می شود، جایی که مردگان شروع به بازگشت می کنند در شرایطی که رفتارشان کاملاً نرمال به نظر می رسد. در حالی که این بازگشتگان تلاش دارند زندگی های گذشته شان را از نو آغاز کنند، مردم شهر باید با گذشته شان مواجه شده و در این مسیر به علت وقوع این پدیده ترسناک و عجیب پی ببرند. علیرغم اینکه پیچشی کمتر خونین و با خشونت کمتر در ژانر زامبی است، سریال The Returned یک سریال سرگرم کننده، باکیفیت و خوشایند است که بسیار واقع گرایانه و تفکربرانگیز بوده و موسیقی متن باشکوه و فیلمبرداری بی نقصی دارد. این سریال دو فصل ادامه داشته و به شدت مورد تحسین بینندگان و منتقدان قرار گرفته و البته یک اقتباس آمریکایی کمتر موفق نیز داشت.

1

۱۱- Daybreak (2019)

با زاویه از کمدیک به آخرالزمان زامبی ها، سریال Daybreak در مورد یک پسر ۱۷ ساله دبیرستانی به نام جاش است که روابط اجتماعی خوبی ندارد. بدنبال یک آخرالزمان زامبی محور در کالیفرنیا، او سعی دارد دوست دختر بریتانیایی اش را پیدا کند. Daybreak مملو از ارجاعات فرهنگ عامه در طول ماجراجویی های جاش است که به اندازه کافی برای مخاطب جذابیت خلق می کند. اما این گروهی از یاوران عجیب و غریب در این مسیر است که با جاش آشنا شده و باعث جذابیت کلی سریال می شوند، از جمله یک ۱۰ ساله عاشق آتش روشن کردن و یکی از قلدرهای سابق مدرسه. با هم، این شخصیت ها باید با دشمنانی که مقابلشان قرار گرفته مبارزه کرده و در این مسیر با بزرگسالانی تبدیل شده به زامبی مواجه می شوند که نامشان را غول گذاشته اند.

1

۱۰- Helix (2014–۲۰۱۵)

شوربختانه سریال Helix تنها دو فصل ادامه داشت اما تلاش شبکه Syfy برای ورود به عرصه سریال های مرتبط با حمله زامبی ها هم توسط منتقدان و هم بینندگان با استقبال مواجه شد. سریال Helix در مورد شیوع یک ویروس خطرناک است که دو اثر جانبی روی انسان ها دارد. یا این ویروس مرگبار بوده و به سرعت میزبان خود را می کشد یا به خلق موجودی خشن، خطرناک و تشنه خون منجر می شود. داستان سریال به هیچ وجه اورجینال و تازه به نظر نمی رسد و صدها بار تکرار شده است اما یک دلیل وجود دارد که این سریال را کلیشه ای اما جذاب و باکیفیت می سازد. Helix در بازسازی این فرمول کلیشه ای بسیار بی نقص و دقیق عمل می کند و روی جنبه های علمی تخیلی روایت تمرکز دارد، در شرایطی که دانشمندان تلاش دارند مانع از شیوع این ویروس شوند و در واقع موضوع زامبی ها را از زاویه های متفاوت به تصویر می کشد.

1

۹- Fear The Walking Dead (2015–۲۰۲۳)

اولین اسپین آف از سریال مردگان متحرک با نام Fear the Walking Dead در مورد شخصیت های متفاوتی است که در دیگر نقاط ایالت متحده و پس از شروع ویروس زامبی کننده در فصل اول داستان، تلاش دارند زنده بمانند. داستان سریال در لس آنجلس آغاز شده و در ادامه به لوکیشن های مختلفی سرک می کشد، از مکزیک و تگزاس تا ویرجینیا و نقاط دیگر. این واقعیت که این سریال دائماً شخصیت هایش را تازه می کند، از جمله برخی از بهترین شخصیت هایی که در فصل اول معرفی می شوند، باعث می شود که روح تازه ای در هر فصل دمیده شود. همانند سریال اورجینال، بزرگ ترین دشمنانی که شخصیت های اصلی در ماجراجویی های خود با آن ها مواجه می شوند زامبی ها هستند اما این اسپین آف کمی بیش از حد به این جنبه از ماجرا تکیه می کند و کیفیت و محبوبیت فصول ابتدایی سریال اورجینال را ندارد.

1

۸- Brand New Cherry Flavor (2021)

سریال Brand New Cherry Flavor به عنوان درام ترسناک زامبی محور سرویس نتفلیکس یک مینی ریال است که بر اساس کتابی به همین نام نوشته تاد گریمسون ساخته شده است. این سریال زامبی محور در مورد زن جوانی به نام لیزا است که به امید اینکه در نهایت بتواند اولین فیلمش را کارگردانی کند به لس آنجلس سفر می کند. ما به سرعت خود را در یک شرایط کابوس وار می یابد که شامل نه تنها زامبی ها بلکه آدمکش ها، مسائل ماوراءالطبیعه و یک هنرمند تتوکار با قدرت نفرین کردن افراد است. زامبی ها تنها بخشی از تم های بزرگ تر سریال Brand New Cherry Flavor هستند که باعث جذابیت سریال می شود اما همچنان می توان این سریال را یکی از بهترین سریال های زامبی محور دانست.

1

۷- iZombie (2015–۲۰۱۹)

سریال iZombie اقتباسی نصفه و نیمه از یک سری کتاب کمیک دی سی به همین نام است و داستان الیویا «لیو» مور را روایت می کند، یک متخصص کالبدشکافی که زامبی می شود. اما این موضوع باعث نمی شود که او از کارش در اداره پلیس دست بکشد و به جای آن، مغز قربانیان را خورده و موقتاً خاطرات و شخصیت های آنان را به ارث می برد تا بتواند جزییاتی را برای کمک به حل پرونده های جنایی در اختیار پلیس قرار دهد. این سریال یک پیچش منحصربفرد در درام های جنایی و کارآگاهی است و علیرغم ریسک های خطرناکی که در مسیر این ژانر قرار دارد، iZombie به شدت رضایت بخش و سرگرم کننده است. سریال iZombie به شکلی طنزآمیز یک داستان انسانی در مورد یک شخصیت نامیرا است که راهی برای برآورده کردن نیاز خود به خون و گوشت انسان پیدا کرده و همزمان به انسان ها نیز کمک می کند.

1

۶- Santa Clarita Diet (2017–۲۰۱۹)

سریال Santa Clarita Diet تنها سه فصل ادامه داشت اما هنوز هم به لطف روایت رضایت بخش و قابل قبول و ستارگان طراز اولش از جمله درو بریمور و تیموتی اولیفانت یکی از بهترین سریال های زامبی محور تاریخ تلویزیون است. این بازیگران سرشناس نقش زن و شوهری به نام جوئل و شیلا با یک ازدواج شاد را روایت می کنند که در حوزه خرید و فروش املاک فعالیت می کنند اما بعد از اینکه شیلا آرام آرام ویژگی ها و رفتارهای زامبی ها را از خود نشان داده و عطشی غیرقابل مقاومت برای گوشت انسان از خود بروز می دهد زندگی آن ها دگرگون می شود. این سریال پیچشی خوشایند و بامزه از روایت های کلیشه ای ژانر زامبی است که عناصری از وحشت را با کمدی ترکیب می کند و همچنین تماشای درو بریمور در بازگشتش به ژانر وحشت پس از اینکه با فیلم اول فرانچایز Scream به شهرت رسید نیز بسیار لذت بخش و خوشایند است.

1

۵- Kingdom (2019–۲۰۲۰)

سریال Kingdom یک تریلر ترسناک تاریخی سیاسی ساخت کره جنوبی است که در دورانی ساختگی در قرون وسطی و در دوران سلسله جوسئون روایت می شود. در قلب داستان یک ولیعهد تاج و تخت قرار دارد که جامعه اش به تسخیر یک ویروس زامبی کننده در می آید، ویروسی که به سرعت مردم را به موجوداتی به شدت تهاجمی و خونخوار تبدیل می کند. این سریال به شکل باورنکردنی خوش ساخت بوده و داستان و جلوه های ویژه کامپیوتری آن در کنار بازی های بازیگران باعث شده که Kingdom یکی از بهترین سریال های درام کره ای در سال های اخیر باشد. علاوه بر دو فصل بسیار تحسین شده و پرطرفدار، یک اپیزود بلند در قالب فیلم به نام Kingdom: Ashin of the North نیز به عنوان بخشی از این سریال منتشر شده که بسیار جذاب و سرگرم کننده است و به ریشه های ویروس زامبی کننده می پردازد.

1

۴- Ash Vs Evil Dead (2015–۲۰۱۸)

Ash Vs Evil Dead یک اسپین آف کمدی بسیار بامزه از سه گانه اورجینال Evil Dead است که بعد از سه فصل در شبکه استارز کنسل شد. در نتیجه Ash vs Evil Dead به اندازه فرانچایز سینمایی اورجینالی که بر اساس آن ساخته شده، به یک کالت کلاسیک تبدیل شده است. بروس کمپیل بار دیگر برای ایفای نقش اش ویلیامز بازگشته است که با دست اره ای و شات گانی که آن را جارو دستی اش می نامد به یک شخصیت نمادین در ژانر ترسناک تبدیل شده است. این سریال نسبت به فیلم های کمدی ترسناک اورجینال ترس و وحشت کمتری دارد اما به همان اندازه بامزه و کمدی است و از آنجایی که در این سریال فضا و وقت بیشتری در اختیار شخصیت او قرار دارد، شاهد توسعه شخصیتی بیشتری از اش هستیم، همان چیزی که این شخصیت ماندگار در ژانر ترسناک به آن نیاز داشت و شایسته دریافتش بود.

1

۳- All of Us Are Dead (2022 -)

یک روز نرمال در دبیرستانی در کره جنوبی است که ناگهان یکی از دانش آموزان از آزمایشگاه علوم دبیرستان با ویروسی ناشناخته باز می گردد. در شرایطی که این ویروس به سرعت شیوع پیدا کرده و به بیرون از مدرسه و کل شبه جزیره سرایت پیدا می کند، ارتش کره جنوبی سخت تلاش می کند تا یک معلم علوم سایکوتیک را استنطاق کند که عامل این شیوع بوده است اما همزمان تعداد کمی از دانش آموزان در دبیرستان برای زنده ماندن تقلا کرده و در انتظار کمک هستند. سریال All of Us Are Dead جدیدترین سریال نوجوانانه زامبی محور ساخت کره جنوبی است که توسط نتفلیکس ساخته شده و یکی از بهترین سریال های این ژانر است. این سریال بر اساس یک کارتون اینترنتی به نام Now at Our School خلق شد که بین سال های ۲۰۰۹ و ۲۰۱۱ منتشر می شد. این سریال به خاطر عمق عاطفی شخصیت های جوانش و همچنین روایت بی نقص و بدون حفره های داستانی مورد تحسین قرار گرفته است. این سریال بسیار سرگرم کننده و باکیفیت بوده و بسیاری در انتظار انتشار فصل دومش هستند.

1

۲- The Walking Dead (2010–۲۰۲۲)

سریال The Walking Dead به عنوان طولانی ترین پخش برای یک سریال زامبی محور در روزهای اول یک آخرالزمان زامبی ها آغاز می شود. انسان هایی که می میرند مدت کوتاهی بعد از مرگ به زامبی تبدیل شده و واکرهایی بی عقل می شوند که در جستجوی انسان های تبدیل نشده از این سو به آن سو می روند. در شرایطی که ریک گرایمز از کما خارج شده و با دنیایی متفاوت از پیش از به کما رفتن مواجه می شود، وی رفته رفته در می یابد که همه به این ویروس مبتلا شده و هر کسی بعد از مرگ زامبی خواهد شد، حتی اگر توسط زامبی ها گاز نگرفته شده باشد. در بحث بهترین سریال های زامبی محور، سریال The Walking Dead در اولین فصول خود بسیار سریال بی نقص و جذابی بود که در میانه های راه بسیاری از جذابیت هایش را از دست داد، اگر چه در فصول پایانی توانست بخشی از این جذابیت ها را بازیابد. با این وجود The Walking Dead هنوز هم یکی از بهترین سریال های ژانر زامبی و طولانی ترین آن هاست که ۱۱ فصل ادامه داشت. این سریال اسپین آف های متعددی داشته و به بخشی از فرهنگ عامه تبدیل شد. این سریال ساخت شبکه AMC دارای میراثی است که در کمتر سریالی در کلیت تلویزیون دیده می شود و به نظر می رسد در قالب اسپین آف های جدید، همچنان شاهد تداوم این میراث باشیم.

1

۱- The Last Of Us (2023– )

سریال The Last Of Us هنوز یک فصل خود را منتشر کرده اما HBO با دقت و احترام و کیفیت تمام توانست منبع اصلی را در قالب یک سریال روایت کند، که نتیجه آن یکی از احساسی ترین و حماسی ترین سریال هایی است که توسط این شبکه خلق شده است. این سریال داستان جوئل با بازی پدرو پاسکال را روایت می کند، یک قاچاقچی که باید دختری نوجوان را در یک ماجراجویی طولانی در ایالات متحده ای که به تسخیر زامبی ها در انواع مختلف و با قدرت های متفاوت درآمده، به مقصدی موهوم برساند. شبکه HBO پاسکال را به خاطر محبوبیتش در سال های اخیر به عنوان یکی از دوست داشتنی ترین ستارگان سینما و تلویزیون در نقش جوئل به کار گرفت و از دیدگاه سینمایی نیز این سریال یک سریال بسیار باکیفیت و در حد و اندازه های فیلم های سینمایی است. ساخت این سریال بر اساس یک بازی ویدیویی معروف چالشی بزرگ بود، اما HBO به خوبی از عهده این کار برآمده و یکی از بهترین سریال های زامبی محور تاریخ تلویزیون را خلق کرد.

از دیگر سریال های زامبی محور باکیفیت و دیدنی که می توانید تماشا کنید می توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • In the Flesh (2013-2014)
  • Dead Set (2008)
  • Z Nation (2014-2018)
  • Tales of the Walking Dead
  • Black Summer (2019-2021)
  • Death Valley (2011)
  • Pushing Daisies (2007-2009)

تحریریه راهنماتو
تحریریه راهنماتو

دیدگاه شما چیست؟

دیدگاه ها