کشف «کاسه‌های کیهانی» تمدن مایا در مکزیک

  • تحریریه راهنماتو تحریریه راهنماتو
  • ۱۷ خرداد ۱۴۰۲
  • زمان مطالعه : 1.8 دقیقه

فرادید نوشت؛ کاوش‌های اخیر در شهر باستانی اوکسمال منجر به کشف پنج ظرف سفالی شده است که ظاهرا به عنوان پیشکش به خدایان تقدیم شده بودند و شکل قرار گرفتن آن‌ها نمادی از شکل عالم هستی بوده است.

باستان‌شناسان موسسه ملی انسان‌شناسی و تاریخ مکزیک به تازگی پیشکش‌های آیینی دفن‌شده‌ای را در کاوش‌هایشان در شهر باستانی مایاها با نام اوکسمال کشف کرده‌اند.

اوکسمال در ناحیۀ شرقی شبه‌جزیرۀ یوکاتان قرار دارد. این شهر زمانی بین سال‌های ۸۵۰ تا ۹۲۵ بعد از میلاد پایتخت قلمرو مایا بود و بیشتر ساخت و سازهای آن نیز به همین دوره مربوط هستند
تازه‌ترین کاوش‌های صورت گرفته در این سایت منجر به کشف پیشکش‌هایی آیینی از دورۀ کلاسیک تمدن مایا یعنی قرون ۸ و ۹ میلادی شده است. از جالب‌ترین یافته‌ها می‌توان به یک کاسۀ بزرگ سه‌پایه و چهار ظرف سفالی کوچکتر اشاره کرد. تقریبا در همین نقطه بود که اخیرا یک کتیبه با تصویری از دو ایزد کشف شد که ظاهرا اشاره به دوگانگی میان مرگ و زندگی داشت.

1

به گفتۀ باستان‌شناسان، به نظر می‌رسد شکل چینش چهار ظرفی که اخیرا کشف شده‌اند نمادی از چهار گوشۀ عالم و چهار جهت اصلی بوده است و محتویات آن‌ها نیز احتمالا یک نوع مایع مقدس بوده که به عنوان خوراک به خدایان تقدیم شده است.

کاسۀ سه‌پایه که اندازۀ بزرگتری دارد، به شکل برعکس بر روی چهار ظرف سفالی قرار داده شده بود به طوری که آن‌ها را کاملا در احاطۀ خود داشت (تصویر نمایه)؛ بنابراین شاید این ظرف بزرگتر تمثیلی از کل کیهان بوده باشد.

1

بعد از اینکه این ظروف با دقت از محل خودشان برداشته شدند، باستان‌شناسان به بررسی‌های جزئی‌تر ادامه داده‌اند تا شاید اثری از غذاها یا مواد ارگانیکی که در آن‌ها قرار داشته پیدا کنند.

تحریریه راهنماتو
تحریریه راهنماتو

دیدگاه شما چیست؟

دیدگاه ها