عروسی مردگان؛ رسمی باستانی عجیبی که هنوز در جهان رایج است!

  • عاطفه  رضوان نیا عاطفه رضوان نیا
  • ۱۷ خرداد ۱۴۰۲
  • زمان مطالعه : 2.9 دقیقه

 راهنماتو-ازدواجِ ارواح ممکن است شبیه به طرح یک فیلم سینمایی ترسناک درباره ماورالطبیعه باشد، اما حتی تا امروز هم ازدواج پس‌ازمرگ به حیات خود ادامه داده است.

به گزارش راهنماتو، شگفت‌انگیزتر آن است که این نوع مراسم در گوشه‌های دورافتاده جهان رخ نمی‌دهند بلکه ازدواج بعدازمرگ هنوز در کشوری مدرن مثل فرانسه قانونی است و افراد می‌توانند با کسی که از دنیا رفته است نیز ازدواج کنند.

در ایالت‌های کارناتاکا و کرالا در هند، خانواده‌ها مراسمی به نامِ Pretha Kalyanam به معنای «ازدواجِ مرده» را گرامی می‌دارند. طی این مراسم که قدمتی به درازای چندین قرن دارد، کودکان وفات‌یافته بعد از رسیدن به سن ازدواج ـ معمولاً 25سال برای پسران و 22سال برای دختران ـ ازدواج می‌کنند زیرا عقیده برآن است که روح آن‌ها با ازدواج آرامش می‌یابد و برای خانواده‌های‌شان خوش‌شانسی به ارمغان می‌آورد.

عروسی مردگان

برطبق باورهای محلی، ارواح بی‌قرار کودکان مجرد، به‌خصوص برای کسانی که قصد بارداری دارند یا هنوز ازدواج نکرده‌اند، بدشانسی می‌آورد. آن آرون، خویشاوندِ یکی از عروسانِ مرده، می‌گوید: «این روش به والدین کمک می‌کند تا با غم‌شان کنار بیایند و احساس کنند که دیگر تمام شده است.»

ازدواج با مردگان نیز تا امروز در هند مرسوم است و خانواده‌ها برای متوفا پیکر، عروسک یا حتی لباس درست می‌کنند و یک مراسم عروسی، درست مثلِ عروسی‌های واقعی، برگزار می‌کنند. بااینکه این سنت دیگر مثل قبل شایع نیست و در قانون نیز به رسمیت شناخته نمی‌شود،  اما هنوز هم به نیتِ خاتمه‌دادن به کاری ناتمام اجرا می‌شود.

برطبق گزارشی که در گاردین درباره ازدواج ارواح و مردگان منتشر شده است، قدمت این مراسم در چین به قرن هفدهم قبل‌ازمیلاد و 3000سال قبل بازمی‌گردد. هدف از ازدواج ارواح در چین اطمینان از تنها نماندنِ متوفا در عالمِ بعدازمرگ بود.  

با‌این‌حال، انگیزه‌های بازماندگانِ متوفا خیلی هم دیگرخواهانه نبود. برطبق فرهنگ چینی، زنان فقط در صورتِ حمایت خانواده شوهرشان می‌توانستند مراسم تدفین آبرومند داشته باشند. بنابراین، هدف‌ از مراسم ازدواج بعد از مرگ و برگزاری این مراسم توسط خانواده شوهر این بود که از بی‌قرار شدنِ روح متوفا و احتمال تسخیر شدن توسطِ مرده یا گرفتار شدنِ اعضای خانواده در نحسی پیش‌گیری شود.

ازدواج ارواح در دهه 1940 توسط حزب کمونیست چین ممنوع شد و اکنون در مناطق روستایی برگزاری می‌شود. دراین‌میان بازار سیاه همسریابی برای مردگان در میانِ مردگان داغ شده، به‌نحوی که برای تسهیل مراسم ازدواج پس‌ازمرگ، اجساد را از قبرها می‌دزدند و به خواستگاران می‌فروشند.  حتی گزارش‌هایی از به قتل‌رساندنِ زنان برای تبدیل کردنِ آن‌ها به عروسان بعداز‌مرگ وجود دارد. گفته شده که در سال 2021 کارمندان یک دفتر برگزاری مراسم تدفین، خاکستر یک فعال تیک‌تاک را برای عروسی با یک مرده ربودند.

ازدواج بعدازمرگ سنتی نسبتاً اخیر در فرانسه است و قدمت آن به دوران جنگ جهانی اول برمی‌گردد که به زنان اجازه داد شد با ارواح نامزدهای‌شان ازدواج کنند تا از برچسبِ داشتنِ فرزندان نامشروع پیش‌گیری شود.

ازدواج بعدازمرگ که به «نِکروگَمی» هم معروف است، بعد از تراژدی سدِ مالپاسِت در سال 1950 که منجر به مرگ بیش از 400نفر شد، قانونی شد. نامزد باردار یکی از قربانیان به رئیس‌جمهور درخواست داد تا که این ازدواج را قانونی اعلام کند که به دنبال آن مجمع ملی قانونی را تصویف و ازدواج با مردگان را، مادامی‌که رضایت متوفا را بتوان اثبات کرد، قانونی اعلام کرد.   

 

 

عاطفه  رضوان نیا
عاطفه رضوان نیا

دیدگاه شما چیست؟

دیدگاه ها