دو جایگزین بهتر برای گلکسی A73 سامسونگ

  • تحریریه راهنماتو تحریریه راهنماتو
  • ۱۷ خرداد ۱۴۰۲
  • زمان مطالعه : 8.4 دقیقه

فرارو نوشت؛ Poco X5 Pro تقریبا هرچیزی که گلکسی A73 دارد را در طبق اخلاص می‌گذارد.

مهمترین ویژگی مشترکشان در بخش سخت‌افزار است؛ جایی که پوکو X5 پرو با تراشه اسنپدراگون ۷۷۸، هشت گیگابایت حافظه‌موقت و پردازنده گرافیکی Adreno 642 قدم به میدان رقابت می‌گذارد و حداقل روی کاغذ هم قد و قواره A73 ظاهر می‌شود.

گلکسی A73 را در بازار موبایل ایران تقریبا روی سرشان می‌گذارند و حلوا حلوا می‌کنند. حتی با وجود اینکه محصول میان‌رده سامسونگ ظرف یک‌سال گذشته نزدیک ۲۵ درصد گران شده و در حال حاضر باید برای خرید A73 حدود ۱۸ میلیون تومان پول خرج کرد.

خریداران بازار موبایل غیر از A73 حداقل یک موبایل ۱۸ میلیونی و یک موبایل ۱۵ میلیونی پیش روی خود می‌بینند که از نظر فنی عملکردی مشابه دارند. حداقل در بخش سخت‌افزار به‌سختی می‌توان دست برنده را بالا برد و تفاوت‌ها در حد چند نکته تجملاتی است به‌نظر شما هم وقت کنار گذاشتن A73 فرا رسیده است؟

گلکسی A73؛ چرا بخریم؟

گوشی A73 اواخر اسفند ۱۴۰۰ معرفی شده و بیش از یک‌سال در بازار حضور داشته است. مهمترین دلیل حضور این ریش‌سفید پا به‌سن گذاشته در جمع موبایل‌های پرفروش، لغو پروژه ساخت A74 توسط سامسونگ است، اما خرید A73 را در عین حال می‌توان از نظر فنی توجیه کرد.

گلکسی A73، یک موبایل ۱۸۱ گرمی است که با ارتفاع ۱۶۴ میلیمتر، عرض ۷۶ میلیمتر و ضخامت تحسین‌برانگیز ۷.۶ میلیمتر طراحی شده. وجود نمایشگر ۶.۷ اینچی باعث می‌شود A73 یک گوشی سایز بزرگ باشد که با وجود امکان اتصال به اینترنت نسل پنج، زیر ۲۰۰ گرم وزن دارد. متوجه اولین امتیاز بزرگ گلکسی A73 شدید؟

گلکسی A73، همچنین نمایشگری فوق‌العاده دارد. استفاده از تکنولوژی سوپر AMOLED پلاس، باعث می‌شود نمایشگر ۶.۷ اینچی گلکسی A73 که ۸۷ درصد قاب رویی را پر کرده، جلوه‌ای مدرن به‌خود بگیرد. نمایشگر A73 با نرخ به‌روزرسانی ۱۲۰ هرتز کار می‌کند و این برای علاقمندان به بازی، عالی است.

گوشی A73 با اسنپدراگون ۷۷۸ کار می‌کند. پردازنده گرافیکی Adreno 642 بار گرافیک را روی دوش می‌کشد و هشت گیگابایت حافظه‌موقت به آن‌ها کمک می‌دهد تا عملکرد A73 موقع اجرای برنامه‌ها و بازی، سریع و روان به‌نظر برسد.

گلکسی A73 در دو ظرفیت ۱۲۸ و ۲۵۶ گیگابایت عرضه شده و اگر به فضای ذخیره‌سازی بیشتری نیاز داشتید، می‌توانید کارت حافظه از نوع میکرو SD بخرید. رویه‌ای که توسط خیلی از گوشی‌های یک‌سال اخیر کنار گذشته شده، چون سازندگانشان اعتقاد دارند کارت‌های میکرو SD ایراد و دردسر دارد.

Galaxy A73 با دوربینی مجهز به لنز چهارگانه عکاسی می‌کند. لنز اصلی از نوع ۱۰۸ مگاپیکسل عریض انتخاب شده و به‌خاطر دریچه دیافراگم f/1.8، فناوری فوکوس اتوماتیک و لرزشگیر اپیتکال، سطح توقع و انتظار از آن بالاست. حسگر دوم دوربین A73 از نوع ۱۲ مگاپیکسل اولترا واید است و کنارشان دو حسگر پنچ مگاپیکسلی ماکرو و عمق را مشاهده می‌کنیم.

گوشی A73 عکس‌های سلفی را با استفاده از حسگر ۳۲ مگاپیکسلی واید مجهز به دریچه دیافراگم f/2.2 و سایز سنسور 1/2.8 اینچ ثبت می‌کند. اگر شرایط از نظر نور و زاویه مناسب باشد، معمولا سلفی‌های خوبی می‌شود با A73 گرفت.

گلکسی A73 با اندروید نسخه ۱۲ کار می‌کند، جک ۳.۵ میلیمتری صدا ندارد و حسگر اثرانگشت را به‌سبک گوشی‌های تراز اول، زیر نمایشگر خود پنهان کرده است، ولی در بخش باتری کاملا کم‌ادعاست. ظرفیت باتری A73 معادل پنج هزار میلی‌آمپرساعت است و برایش قابلیت شارژ ۲۵ وات در نظر گرفته‌اند. یعنی هر بار که گلکسی A73 به‌طور کامل شارژ خالی کند، حدود یک‌ساعت و ربع باید منتظر بمانید تا فول‌شارژ شود. بدتر از این هم هست!

سامسونگ گلکسی A73 را بدون آدابتور شارژ روانه بازار کرده است. به‌این ترتیب مجبور می‌شوید خودتان حدود ۵۰۰ هزار تومان برای خرید آدابتور پول خرج کنید.

شیائومی ۱۳ لایت؛ چرا بخریم؟

شیائومی ۱۳ لایت با پردازنده اسنپدراگون هفت، نسل یک که با کمک معماری چهار نانومتری ساخته شده نبرد را آغاز می‌کند. تولیدکنندگان تلاش کرده‌اند با استفاده از هشت گیگابایت حافظه‌موقت و پردازنده گرافیکی Adreno 644 موقعیت برتر شیائومی ۱۳ لایت را تقویت کنند.

1

شیائومی ۱۳ لایت را قبل از هر چیز می‌توان به‌خاطر ابعاد و به‌طور خاص ضخامت کم دوست داشت

شیائومی ۱۳ لایت جزو موبایل‌هایی قرار می‌گیرد که از کارت‌های میکرو SD پشتیبانی نمی‌کنند. خیلی‌ها این تصمیم را هوشمندانه توصیف می‌کنند، چون تعداد خطا‌ها و ایرادات احتمالی را کاهش می‌دهد. پس شیائومی ۱۳ لایت برای ذخیره عکس و فیلم، نصب اپلیکیشن و باقی نیازمندی‌های کاربر، ۲۵۶ گیگابایت حافظه در اختیارش می‌گذارد.

دوربین یکی دیگر از نقاط قوت شیائومی ۱۳ لایت است. برای عکاسی سلفی علاوه بر حسگر اصلی ۳۲ مگاپیکسلی، یک حسگر هشت مگاپیکسل هم وجود دارد تا عکس‌های سلفی بهتر و جذاب‌تری در نهایت به دست کاربر برسد. برخلاف سامسونگ که در گوشی‌های A۵۴ و A۳۴ از تعداد دوربین‌ها کم کرده و برکیفیت آن‌ها افزوده، شیائومی به ترکیب حسگر دوربین نسخه ۱۳ لایت دست نزده، اما دیگر خبری از حسگر ۱۰۸ مگاپیکسل نیست و جای آن را به حسگر ۵۰ مگاپیکسل داده‌اند. این حسگر از نوع واید و با دقت ۵۰ مگاپیکسل معرفی شده است.

دوربین شیائومی ۱۳ لایت، همچین به دو حسگر هشت مگاپیکسل هشت مگاپیکسل اولتراواید و دو مگاپیکسل ماکرو مجهر است. بهتر است بدانید این حسگر با وجود عدد مگاپیکسل کمتر، بهتر عکس می‌گیرد.

شیائومی ۱۳ لایت توان شارژسریع وسوسه‌کننده‌ای دارد. اگر آدابتور ۶۷ وات داشته باشید، قادر خواهید بود تنها ظرف مدت ۴۰ دقیقه باتری را از صفر تا ۱۰۰ شارژ کنید. ظرفیت باتری در مدل جدید نسبت به شیائومی ۱۲ لایت حدود ۲۰۰ میلی‌آمپر ساعت افزایش پیدا کرده و به چهار هزار و ۷۰۰ میلی‌آمپر ساعت رسیده است.

شیائومی ۱۳ لایت با نمایشگر سایز ۶.۵۵ اینچ فروخته می‌شود که با کمک فناوری AMOLED ساخته شده است. تراکم پیکسلی این نمایشگر به ۴۰۲ نقطه در هر پیکسل می‌رسد. نمایشگر ۸۹ درصد از قاب رویی را به‌خود اختصاص داده و کمک می‌کند شیائومی ۱۳ لایت جلو‌ه‌ای مدرن از خود به نمایش بگذارد.

شیائومی ۱۳ لایت را قبل از همه این حرف‌ها می‌توان به‌خاطر ابعاد و به‌طور خاص ضخامت کم دوست داشت. در حقیقت ۱۳ لایت پا در همان مسیری گذاشته که قبلا شیائومی ۱۲ لایت و شیائومی ۱۱ لایت طی کرده بودند. شیائومی ۱۳ لایت با ۱۵۹ میلیمتر قد، ۷۳ میلیمتر عرض و ۷.۲ میلیمتر ضخامت می‌جنگد و از زمان ورود به بازار تا الان افت قیمت قابل‌توجهی را پشت سر گذاشته است.

قیمت شیائومی ۱۳ لایت، اواخر فروردین امسال ۱۹ میلیون و ۶۰۰ هزار تومان تا ۲۱ میلیون و ۸۰۰ هزار تومان بود، اما اگر الان به بازار بروید، می‌توانید بین ۱۸ تا ۱۸ میلیون و ۳۰۰ هزار تومان بدهید و قال قضیه را بکنید.

پوکو X5 پرو؛ چرا بخریم؟

Poco X5 Pro تقریبا هرچیزی که گلکسی A۷۳ دارد را در طبق اخلاق می‌گذارد. مهمترین ویژگی مشترک‌شان در بخش سخت‌افزار است؛ جایی که پوکو X5 پرو با تراشه اسنپدراگون ۷۷۸، هشت گیگابایت حافظه‌موقت و پردازنده گرافیکی Adreno 642 قدم به میدان رقابت می‌گذارد و حداقل روی کاغذ هم قد و قواره A73 ظاهر می‌شود.

پوکو X5 پرو این میزان ایثار و گذشت را در حالی مرتکب می‌شود که نسبت به رقیب گردن‌کلفت خود دست‌کم سه میلیون تومان ارزان‌تر است. قطعا خبری از حسگر اثرانگشت زیر نمایشگر نیست و شیائومی نمی‌تواند پوکو X5 پرو را با صفحه‌نمایش سوپر AMOLED روانه میدان کند، اما تا جایی که می‌شده پوکو X5 پرو را قوی ساخته‌اند.

پوکو X5 پرو با ظرفیت ۲۵۶ گیگابایت عرضه می‌شود، اما خبری از امکان نصب کارت حافظه نیست. سایز صفحه‌نمایش پوکو X5 پرو ۶.۶۷ اینچ است و به‌طور کلی نمایشگر ۸۷ درصد قاب روی گوشی را به خود اختصاص می‌دهد. نمایشگر با نرخ به‌روزرسانی ۱۲۰ هرتز کار می‌کند و حداکثر روشنایی آن به ۹۰۰ نیت می‌رسد.

پوکو X5 پرو به این ترتیب مقابل شیائومی ۱۳ لایت سربلند بیرون می‌آید، اما جلوی گلکسی A73 هم بازنده محض نیست. حتی اگر اشتهای مصرف باتری را در نظر بگیریم، می‌توان دست پوکو X5 پرو را به‌عنوان برنده بالا برد.

پوکو X5 پرو ظاهری کاملا مردانه دارد. ارتفاع آن معادل ۱۶۳ میلیمتر، عرض ۷۶ میلیمتر و ضخامتش هشت میلیمتر است. قاب جلو کاملا از شیشه ساخته شده، ولی به‌خاطر کاربرد پلاستیک در قاب پشت و فریم، وزن Poco X5 پرو از ۱۸۱ گرم تجاوز نمی‌کند. برای گوشی سازگار با 5G قطعا دستاورد بزرگ است.

1

پوکو X5 پرو ظاهری کاملا مردانه دارد

دوربین پوکو X5 پرو از سه حسگر تشکیل شده. بزرگ‌ترین آن‌ها از نوع عرض است و با دقت ۱۰۸ مگاپیکسل کار می‌کند. دریچه دیافراگم f/1.9 و سایز سنسور 1/1.52 باعث می‌شود عملکرد این حسگر تا حد قابل‌توجهی بهبود پیدا کند. دو حسگر هشت و دو مگاپیسکل، به ترتیب از نوع اولتراواید و ماکرو، به بهبود تجربه عکاسی با پوکو X5 پرو کمک می‌کنند، اما عکاس سلفی را باید به حسگر ۱۶ مگاپیکسل محدود کنید.

پوکو X5 پرو، با اندروید ۱۲ عرضه می‌شود و حسگر اثرانگشت آن را به لبه کناری منتقل کرد‌ه‌اند. ایده بدی نیست به‌خصوص اینکه میزان خطا تا حد زیادی کاهش پیدا کرده است. باتری پنج هزار میلی‌آمپرساعتی پوکو X5 پرو را می‌توان با کمک قابلیت شارژسریع ۶۷ وات در حدود ۳۰ تا ۴۰ دقیقه از صفر تا ۱۰۰ پر کرد.

پوکو X5 پرو، با این ویژگی به هیبت ابرقهرمان‌های شکست‌ناپذیر درمی‌آید اما شک نکنید سوپرپاورش همچنان اختلاف قیمت واضح نسبت به گلکسی A73 و شیائومی ۱۳ لایت خواهد بود.

مقایسه A73 با شیائومی ۱۳ لایت و پوکو X5 پرو

مشخصات

گلکسی A73

شیائومی 13 لایت

پوکو X5 پرو

تراشه

اسنپدراگون 778

اسنپدراگون هفت نسل یک

اسنپدراگون 778

حافظه‌موقت

هشت گیگابایت

هشت گیگابایت

هشت گیگابایت

ظرفیت

128 یا 256 گیگابایت

256 گیگابایت

256 گیگابایت

نمایشگر

سوپر AMOLED پلاس سایز 6.7 اینچ

AMOLED سایز 6.55 اینچ

AMOLED سایز 6.67 اینچ

دوربین

چهارگانه 108 مگاپیکسل

سه‌گانه 50 مگاپیکسل

سه‌گانه 108 مگاپیکسل

باتری

5000 میلی‌آمپر+ 25 وات

4500 میلی‌آمپر+  67 وات

5000 میلی‌آمپر + 67 وات

قیمت

17 و 800 تا 18 میلیون و 500 هزار

18 تا 18 میلیون و 300 هزار

14 و 800 تا 15 میلیون و 200 هزار

تحریریه راهنماتو
تحریریه راهنماتو

دیدگاه شما چیست؟

دیدگاه ها