گیاهانی که هوای خانه را در عرض ۸ ساعت تمیز می‌کنند

  • تحریریه راهنماتو تحریریه راهنماتو
  • ۱۷ خرداد ۱۴۰۲
  • زمان مطالعه : 3.1 دقیقه

ایسنا نوشت؛ یک پژوهش نشان می‌دهد که گیاهان اداری تا چه اندازه می‌توانند هوای سمی را در یک روز کاری تصفیه کنند.

این اولین باری است که گیاهان برای بررسی توانایی حذف ترکیبات مرتبط با بنزین مورد آزمایش قرار می‌گیرند.

بر اساس این مطالعه جدید، یک دیوار سبز کوچک حاوی طیف وسیعی از گیاهان آپارتمانی می‌تواند به طور موثری آلاینده‌های سمی هوا را تنها در عرض هشت ساعت پاک کند.

سازمان جهانی بهداشت تخمین می‌زند که ۶.۷ میلیون نفر در سراسر جهان به دلیل آلودگی هوا جان خود را از دست می‌دهند.

از آنجایی که مردم در سراسر جهان حدود ۹۰ درصد از زمان خود را در داخل ساختمان، از جمله در ادارات، خانه‌ها یا مدارس می‌گذرانند، کارشناسان خواستار اتخاذ استراتژی‌های جدیدی برای بهبود کیفیت هوای داخل ساختمان‌ها شده‌اند.

در حالی که مطالعات قبلی نشان داده است که گیاهان می‌توانند طیف وسیعی از آلاینده‌های هوای داخل ساختمان را حذف کنند، جدیدترین مطالعه از این دست برای اولین بار نشان می‌دهد که آنها می‌توانند بخارات بنزین را که یکی از بزرگترین منابع ترکیبات سمی در ساختمان‌ها در سراسر جهان است، پاک کنند.

دفاتر اغلب به طور مستقیم از طریق درها و کانال‌های آسانسور(lift well) با پارکینگ‌ها ارتباط دارند و این جلوگیری از نفوذ ترکیبات مضر مرتبط با بنزین به محل کار و واحدهای مسکونی را دشوار می‌کند.

مطالعات نشان داده است که بسیاری از ساختمان‌ها نیز در معرض دود سمی بنزین از جاده‌ها و بزرگراه‌های مجاور قرار دارند.

فریزر تورپی(Fraser Torpy) یکی از نویسندگان این مطالعه از دانشگاه فناوری سیدنی(UTS) در استرالیا در بیانیه‌ای گفت: این اولین باری است که گیاهان از نظر توانایی حذف ترکیبات مرتبط با بنزین آزمایش می‌شوند و نتایج شگفت‌انگیز است.

تحقیقات جدید که با مشارکت شرکت آمبیوس(Ambius) انجام شد، نشان داد که یک دیوار سبز کوچک حاوی ترکیبی از گیاهان آپارتمانی می‌تواند به طور موثر آلاینده‌های مضر و سرطان‌زا را از بین ببرد.

دانشمندان توانایی سیستم دیواره‌ی گیاه آمبیوس را که در داخل محفظه‌هایی با حجم کمی از بنزین بخار شده قرار داده شده بودند، آزمایش کردند و آن را با محفظه‌هایی که هیچ گیاهی در داخل آن نبود، مقایسه کردند.

در حالی که نمی‌توان از نشتی هر یک از محفظه‌ها چشم‌پوشی کرد، محققان ابراز اطمینان کردند که گیاهان همچنان بیش از ۴۰ درصد از کل ترکیبات آلی فرار را در دوره‌ی آزمایشی هشت ساعته حذف کردند.

آنها خاطرنشان کردند که تقریبا تمام مواد شیمیایی مضر مانند آلکان‌ها، مشتقات بنزن و سیکلوپنتان‌ها حذف شدند.

اگرچه مطالعات قبلی نشان داده است که گیاهان می‌توانند مواد شیمیایی سمی را از هوا حذف کنند، اما در این مطالعات اغلب به توانایی گیاهان در تصفیه تک گونه‌های شیمیایی و نه توانایی آنها در فیلتر کردن مخلوط‌های پیچیده توجه شده بود.

محققان می‌گویند، دیوار سبز آمبیوس می‌تواند تنها در عرض هشت ساعت ۹۷ درصد از سمی‌ترین ترکیبات را از هوای اطراف حذف کند.

1

گیاه گندمی، سینگونیوم پودوفیلوم و پتوس

دیوار سبز شامل گیاهانی مانند پتوس، سینگونیوم پودوفیلوم و همچنین گیاهان گندمی بود و دانشمندان دریافتند که در طول یک روز کاری معمولی، این گیاهان می‌توانند سطوح غلظت برخی از ترکیبات مضر سرطان‌زا را به کمتر از ۲۰ درصد کاهش دهند.

دکتر تورپی می‌گوید: گیاهان نه تنها می‌توانند اکثر آلاینده‌ها را در عرض چند ساعت از هوا حذف کنند، بلکه مضرترین آلاینده‌های مربوط به بنزین را به بهترین نحو از بین ببرند.

ما می‌دانیم که کیفیت هوای داخل خانه اغلب به طور قابل توجهی آلوده‌تر از هوای بیرون است، که به نوبه خود بر سلامت روحی و جسمی تأثیر می‌گذارد. اما خبر عالی این است که این مطالعه نشان داده است که گیاهان در داخل خانه می‌توانند تفاوت بزرگی ایجاد کند.

تحریریه راهنماتو
تحریریه راهنماتو

دیدگاه شما چیست؟

دیدگاه ها