(تصاویر) کشفِ قدیمی ترین اکسسوری های زینتی ما انسان ها

  • عاطفه  رضوان نیا عاطفه رضوان نیا
  • ۱۸ خرداد ۱۴۰۲
  • زمان مطالعه : 1.9 دقیقه

 راهنماتو-در حدود 13 صدف آب‌ِ شیرین و دریایی که بین 25000 تا 30000سال قبل توسط انسان‌ها تغییر شکل یافته بودند تا برای مصارف تزئینی استفاده شوند، در غارِ کوئِوا دِ آردلالِس در مالاگای اسپانیا کشف شده است.

به گزاش راهنماتو، نخستین گروه از انسان‌های خردمند (Homo sapiens) گردن‌بند و گوشواره‌های ساخته‌شده از صدف‌های دریایی از خلیجِ مالاگا را برای تزئین بدن‌های‌شان استفاده می‌کردند.  

به‌لطف کشف اخیر، این جغرافیای باستانی بار دیگر به یکی از مهم‌ترین شبه‌جزیره‌های ایبریایی تبدیل شده است. تزئینات بدن در دوره پارینه‌سنگی موضوع بسیار جالبی برای جامعه علمی است. برطبق مطالعه اخیر، پوسته‌های صدف «با دقتِ زیاد» توسط انسان‌های نوع خردمند  «به اشیاء تزئینی و گردن‌آویزهایی تغییر شکل یافته بودند» تا بدنِ این گروه از انسان‌ها را که در غار آردالس زندگی می‌کردند، تزئیین کنند.

اشیاء تزئینی باستانی

ارزشِ نمادین این همکاری‌های طبیعی و فاصله‌‌های دوری که گاهی این گروه‌های انسانی برای جمع‌آوری صد‌ف‌ها و تبدیل کردن آن‌ها به اشیاء تزئینی طی می‌کردند، نشان می‌دهد که آن‌ها به لحاظِ شناختی انسان‌های توسعه‌یافته‌ای بوده‌اند.

پروفسور، خوآن جِسوس کانتیلو دوآرته، استاد دانشگاه کلونیا که یکی از مشارکت‌کنندگان در تحقیقات اخیر بوده است، می‌گوید: «کشف بقایای دریایی از این نوع در غارهای دور از دریا با تاریخِ طولانی کار غیرمعمولی است. در منطقه مدیترانه فقط چندصد قطعه از این بقایا پیدا شده که همه آن‌ها نیز در نزدیکی ساحل بوده‌اند.»

«اما ساکنان آردلالس می‌بایست مسافتی طولانی به درازای 50کیلومتر را برای جمع‌آوری صدف‌ها از کنار ساحل طی می‌کردند.»

اشیا< تزئینی باستانی

او توضیح می‌دهد: «هم‌چین کشف بقایایِ نوعی حلزون تیوبی‌شکل به نامِ Vermetide در ثبت‌های باستان‌شناسی بسیار نادر است.»

چارچوب زمانی و ارتباطِ این اشیاء زینتی با هنر صخره‌ای و سنگی که در داخل غار مستند‌نگاری شده است، ابعادِ اجتماعی آن‌ها را تأیید می‌کند.

متخصصان می‌گویند که «نتایج به دست آمده از کاوش‌های باستانی در غار آردالِس نشان می‌دهد که این غار مکانی برای فعالیت‌های خاصِ نمادین در مراحل متفاوت عصر پارینه‌سنگیِ فوقانی بوده است.»

عاطفه  رضوان نیا
عاطفه رضوان نیا

دیدگاه شما چیست؟

دیدگاه ها