(تصاویر) دربستی های شمیران به تهران، یک قرن پیش!

  • تحریریه راهنماتو تحریریه راهنماتو
  • ۱۸ خرداد ۱۴۰۲
  • زمان مطالعه : 1.6 دقیقه

همشهری آنلاین نوشت؛ روزگاری که هنوز از خیابان ولیعصر(عج) خبری نبود، ساکنان شمیران یا همان اهالی محله‌های امروز شمال شهر از جاده قدیم که اکنون آن را به نام خیابان شریعتی می‌شناسیم برای رفت و آمد به دارالاخلافه از درشکه استفاده می‌کردند و چند ایستگاه خاطره‌انگیز در مسیر که آنها را به تهران می‌رساند.

حدود یک قرن قبل، خیابان شریعتی جاده‌ای خاکی بود که تهران را به شمیران وصل می‌کرد و از میان چند آبادی و باغ و البته‌ زمین‌های بایر می‌گذشت. موسفیدان تجریش  آخرین افرادی هستند که رفت و آمد از تجریش به تهران را با الاغ، قاطر و درشکه به یاد دارند.

1

«عباس صالحی» یکی از اهالی قدیمی تجریش می‌گوید: «جاده خاکی که از تجریش به شهر یا همان تهران می‌رفت از میان آبادی‌ها و باغ‌های معروفی مثل باغ دولو قاجار، باغ مهنا، باغ محققی، باغ سفارت انگلیس، باغ حاج تومنی و... می‌گذشت. البته زمین‌های کشاورزی هم اطراف جاده دیده می‌شد که به طایفه‌های شمیرانی تعلق داشت. در دل این جاده خاکی چند ایستگاه هم برای استراحت مسافران تجریش به تهران قرار داشت. یک ایستگاه در محله چالهرز نزدیک حسینیه ارشاد امروزی، یک ایستگاه در تجریش یک ایستگاه در ابتدای خیابان شریعتی و...» صالحی از درشکه‌هایی می‌گوید که برای جابجایی مسافران تجریش به تهران استفاده می‌شد: «ابتدای خیابان شریعتی یعنی همین نقطه‌ای که امروز ایستگاه مترو قرار دارد، ایستگاه درشکه‌ها بود. مردم از قاطر و الاغ استفاده می‌کرد و آنها که اعیان‌تر بودند سوار بر درشکه تا تهران می‌رفتند.»

1

تحریریه راهنماتو
تحریریه راهنماتو

دیدگاه شما چیست؟

دیدگاه ها