یک اتفاق عجیب؛ یک تمساح ماده بدون ارتباط با جنس نر تخم گذاری کرد!

  • مصطفی  جرفی مصطفی جرفی
  • ۱۹ خرداد ۱۴۰۲
  • زمان مطالعه : 1.6 دقیقه

همشهری آنلاین نوشت؛ تخمی که توسط تمساح آمریکایی ماده بدون دسترسی به نرها گذاشته شده، به یک جنین کاملاً شکل یافته تبدیل شده است.

یک جنین تمساح کاملاً شکل گرفته در تخم ماده‌ای که هیچ تماسی با نرها نداشته پیدا شده است. این یافته برای اولین بار نشان می‌دهد که این حیوانات می‌توانند بدون وجود نرها تولید مثل کنند.

جنین ماده کپی ژنتیکی نزدیک به مادرش است، که به مدت ۱۶ سال در محوطه ای جدا شده در پارک خزندگان کاستاریکا نگهداری ‌شده است.

بکرزایی، شکلی از تولید مثل غیرجنسی که در آن جنین‌ها از تخم‌های بارور نشده رشد می‌کنند، در برخی از مارها، مارمولک‌ها و حتی بوقلمون‌ها رخ می‌دهد. کشف در یک تمساح نشان می‌دهد که ممکن است قدمت آن به اجداد مشترک این خزندگان و پرندگان حداقل ۲۶۷ میلیون سال پیش بازگردد و شاید دایناسورها و پتروسورها نیز قادر به تولید مثل بدون نر بودند.

کارگران پارک خزندگان متوجه شدند کروکودیل ماده ۱۸ ساله آمریکایی که به صورت جداگانه نگهداری می‌شد، از ۱۴ تخم محافظت می‌کند. نیمی از آن‌ها وقتی در مقابل نور قرار می‌گرفتند، سایه‌ای داشتند انگار که جنینی در آنها وجود داشت.

توالی ژنومی بافت‌های قلب جنین و پوست ریخته شده مادر، ۹۹.۹‌درصد تطابق را نشان می‌دهد و تأیید می‌کند که این فرزند پدری نداشته و حاصل تولید مثل غیرجنسی است.

این واقعیت که جنین ماده بود هیچ ارتباطی با کروموزوم‌های والد نداشت، زیرا در کروکودیل‌ها جنسیت صرفاً با دمای بیرون تعیین می‌شود و دمای انکوباسیون ۲۹.۵ درجه سانتی‌گراد (۸۵ درجه فارنهایت) برای تشکیل جنین‌های ماده مناسب بود.

دلیل اینکه چرا برخی از خزندگان ماده، ماهی‌ها و پرندگان گاهی اوقات به صورت غیرجنسی تولید مثل می‌کنند نامشخص است اما به نظر نمی‌رسد که به کمبود نر مرتبط باشد، زیرا حتی زمانی که تعداد زیادی نر وجود دارند نیز رخ می‌دهد.

دانشمندان فکر می‌کنند که این امر توسط یک ژن کنترل می‌شود، که ممکن است توسط هورمون‌ها یا چیزی شبیه به آن تحریک شود.

مصطفی  جرفی
مصطفی جرفی

دیدگاه شما چیست؟

دیدگاه ها