چرا PS5 Slim ارزش پول خرج کردن رو نداره؟

  • فؤاد رحیمی فؤاد رحیمی
  • ۲۵ مهر ۱۴۰۲
  • زمان مطالعه : 5.2 دقیقه

راهنماتو-همین چند روز پیش بود سونی اعلام کردش که یک نسخه جدید از PS5 در اواخر امسال عرضه میشه. این کنسول که اسمشو PS5 Slim گذاشتن، قراره فقط نسخه کوچیکتری از PS5 معمولی باشه و دقیقاً همون سخت افزار نسخه معمولی PS5 رو داره که از سال 2020 تا حالا عرضه شده، با این تفاوت که اندازه خود کنسول به اندازه 30٪ کوچیکتر شده و همراه با یک درایو دیسک قابل جداشدن ارائه میشه.

به گزارش راهنماتو، حالا اگه به طراحی اولیه PS5 نگاه کنیم، باید بگیم که طراحی این کنسول نتونست اونطور که باید طرفدارای این کنسول رو جذب کنه و میشه گفت نسبت به طراحی کلاسیک و شیک کنسول های نسل قبلیش خیلی متفاوته. من به شخصه امیدوار بودم که این کنسول جدید طراحی‌ای رو مثل ظاهر مینیمالیست کنسول های قدیمی داشته باشه ولی خب اینطور نیست. PS5 Slim نه تنها فلسفه طراحی حالت معمولی PS5 رو دادمه داره بلکه مشکلاتی رو هم با خودش اضافه کرده.

اگر قصد خرید یک PS5 رو دارین من بهتون توصیه میکنم که سعی کنین نسخه اصلی رو بخرین تا اسلیم. چرا؟ در ادامه بهتون توضیح میدم چرا خرید نسخه معمولی به صرفه‌تره.

ظاهرش جالب نیست

why-ps5-slim-doesnt-worth-it

بیاید اولین مشکل رو که با PS5 Slim دارم بگم: ظاهر این کنسول همچنان عجیب به نظر میاد، مثل نسخه اصلی‌اش. شک نکنین PS5 کنسول فوق‌العاده‌ایه، اما طراحی ظاهری‌اش همیشه نقدها زیادی رو تونسته به خودش جلب کنه و نسخه Slim هم تلاشی برای رفع این انتقادا نکرده. درسته PS5 Slim به تنهایی میشه گفت خیلی زیباست ولی خب کنسول تنها که به کار کسی نمیاد و اون رو حتما باید کنار وسایل دیگه روی میز تلویزیونتون بزارین که خودش رو نشون میده که چقد عجیب و غریبه تازه اگر نسخه درایو دارش رو خریده باشین میبینین که فقط یک منحنی یوقور بهش اضافه شده.

این عدم تغییر اساسی در طراحی متأسفانه آزاردهنده‌س، زیرا سونی قبلا هم تجربه‌ای مشابه اینو داشته. کنسول PS3 هم خیلی‌ها میگفتن که چقد چاق و قناسه ، اما نسخه Slim کنسول رو به یک کنسول بسیار شیک تبدیل کرد. پس چرا PS5 Slim اینطوری نشد؟

قیمتش بیشتره

why-ps5-slim-doesnt-worth-it

در نسل‌های قبلی کنسول، تغییر طراحی معمولاً با کاهش قیمت همراه بود، اما نسخه Slim PS5 Digital Edition در واقعیت 50 دلار گرون‌تر از نسخه اولیه عرضه میشه. نسخه فعلی PS5 Digital Edition با قیمت 399 دلار عرضه میشه در حالیکه نسخه Slim به قیمت 449 دلار قراره فروخته بشه. و اگر در آینده اگر بخواین درایو دیسکی رو به این مدل اضافه کنین، باید مجموعاً 549 دلار بصرفین. حداقل نسخه عادی PS5 Slim که درایو دیسک (قابل جداشدن) رو روی خودش داره، قیمت مشابه نسخه اولیه‌اش که 499 دلار هستش رو حفظ کرده.

نداشتن استند عمودی

why-ps5-slim-doesnt-worth-it

پدیده‌ای که خیلی از ایرانیا بهش عادت کردن اینه که میبینن بعضی محصولات به مرور زمان بعضی از قابلیت هاشونو از دست میدن و در عین حال قیمتشون بیشتر هم میشه. به نظر سونی هم یاد گرفته و در جعبه‌ی محصول، فقط یک استند وجود داره که به کنسول امکان قرار گرفتن فقط به صورت افقی رو میده، چیزی که کنسول معمولی نیاز نداشت. ولی حالا اگر بخواین کنسولتون رو عمودی بزارین، باید حدود 29 دلار اضافه تقدیم سونی کنین. جالب‌تر اینه که بیشتر تصاویر تبلیغاتی PS5 Slim این کنسول رو به حالت عمودی نشون میدن. این تصمیم همچنین یکی از خلاقیت هایی که در بدنه اصلی PS5 وجود داشت رو هم حذف میکنه، و اونم استندی بود که هم اجازه میداد کنسول حالت افقی و عمودی خودش رو حفظ کنه. متاسفانه به نظر میاد سونی چند واحد درسی رو پیش ماشین‌سازای ایرانی پاس کرده و از تجربیاتشون در ساخت کنسول بهره گرفته.

کاور بالایی براق

why-ps5-slim-doesnt-worth-it

آره میدونم کاور براق چطوری میتونه یک ایراد محسوب بشه؟؟؟ بیاین به 9 سال پیش برگردیم وقتی که برای اولین باز PS4 معرفی شد با طراحی یک سمت براق خودش. ایده‌ای که رو کاغذ میتونه زیبا به نظر بیاد، توی عمل میتونه خیلی روی اعصاب گیمرا باشه و اذیتشون کنه که مبدا یک وقت خش یا لک نیوفته. بعدا هم خود این آقای سونی تصمیم گرفت اون بخش رو از کنسولاش حذف کنه. ولی حالا دوباره باز میبینیم که یکی از پنل های بالایی این کنسول ظاهر براقی داره. در این نقطه باید بپرسم، سونی چیزی از PS3 و PS4 یاد نگرفته؟ هر دوی این کنسول‌ها با یک بخش بالایی درخشان عرضه شدن که بعد از مدتی تبدیل به کابوس دارنده‌هاشون شدن.

عدم تنوع در کاورهای کنسول

why-ps5-slim-doesnt-worth-it

از اواخر 2022، سونی شروع به عرضه یک مجموعه از کاورهای رسمی کنسول PS5 را برای تعویض طرح رنگی پیش‌فرض کنسول کرد. مخصوصا کاور مشکی دستگاه که تونسته بود این کنسول رو برای من و خیلی‌های دیگه خیلی جذاب کنه. سونی در این مورد اعلام کردش که کاور های بیشتری در راه هستن ولی خب در عین حال گفتن که با تموم شدن موجودی PS5 معمولی دیگه این کنسول ساخته نمیشه و به عبارتی براشون صرفه نداره که بخوان براش کاور جدیدی تولید کنن. بعد در همین حین هم نسخه Slim PS5 با این کاورها سازگار نیستش و لازمه که کاورهای مخصوص خودش رو داشته باشه. به احتمال زیاد، سونی در آینده کاورهای بیشتری برای کنسول PS5 Slim عرضه کنه. ولی خب تا اون موقع، مالکای مدل جدید PS5 جز طراحی دیفالت دستگاه انتخاب دیگه‌ای ندارن که واقعاً ناراحت‌کنندست.

فؤاد رحیمی
فؤاد رحیمی

دیدگاه شما چیست؟

دیدگاه ها