برای داشتن فرزند کتابخوان چه باید کرد؟! این 10 کار را انجام بدهید!

  • نغمه افشار نغمه افشار
  • ۲ دی ۱۴۰۲
  • زمان مطالعه : 3.9 دقیقه

راهنماتو- «اگه کتاب میخونه دیگه خیالت راحت!»

یکی از ویژگی‌های کودک خوب از دید ما بزرگترها این است که کتاب بخواند!

به گزارش راهنماتو، کتاب خواندن یک امتیاز محسوب می‌شود و ممکن است زمینه‌ی سرکوب و سرزنش فرزندانمان را هم فراهم سازد.

اما چرا کتاب خواندن مفید است؟

بالا رفتن سطح آگاهی باعث می‌شود فرزند کوچک ما این را یاد بگیرد که مرجع همه سوال‌هایش کتابها هستند و به راستی چه منبعی امنتر از کتاب؟! دایره‌ی واژگان دختر یا پسری که کتاب می‌خواند نسبت به بقیه هم سن و سالانش گسترده‌تر است. توجه و تمرکز آنها بیشتر می‌شود. رشد اجتماعی و عاطفی پیدا می‌کنند و مهارتشان بالاتر خواهد رفت. قدرت نوشتاری آنها افزایش می‌یابد. یاد می‌گیرد که بنویسد و قوه تخیلش به این واسطه پرورش پیدا می‌کند.

این موارد درست، اما برای اینکه یک فرزند کتابخوان داشته باشیم چه باید کرد؟!

ایجاد این عادت در آنها و علاقمند کردن به مطالعه کار سختی است ولی اگر برایتان اهمیت دارد باید از دوران خوش نوزادی او را با کتاب آشنا کنید.

فرزند کتابخوان

  • از سن پایین برایش کتاب بخوانید

برای هر سن و سالی کتاب موجود است. حتی از این جهت که کتاب‌ها پاره نشوند کتابهایی با جنس‌های پارچه‌ای و پلاستیکی هم موجود هستند. شما درگیر گوش دادن یا ندادن فرزندتان نباشید. حتی دربند این نشوید که آیا متوجه می‌شود یا خیر، کتاب بخوانید تا حرکت کتابخوانی شما را به صورت مستمر و همیشگی مشاهده کند.

  • به هر مناسبت برایش کتاب بخرید

بچه‌ها عاشق چیزهایی می‌شوند که بیشتر با آنها تعامل دارند. اگر شما دوست دارید فرزندی کتابخوان داشته باشید باید گاه و بیگاه برایش کتاب بخرید. اگر اسباب بازی دوست دارد در کنارش یک کتاب هم قرار بدهید.

  • او را به کتاب فروشی‌ها ببرید

هر ماه یک برنامه فرهنگی بگذارید و به کتابفروشی‌ها و شهرکتاب‌ها سر بزنید. هر ماه یک جای جدید را امتحان کنید. یکی دو کتاب بخرید و یک چای در کنار فرزندتان در یک کافه بنوشید و راهی منزل بشوید! خاطره خوب و ماندگاری خواهد شد و بچه‌ها در ذهن خود منتظر این رویداد هر ماهه خواهند ماند.

  • کتاب‌های غیردرسی را حذف نکنید

اگر فکر می‌کنید در زمان تحصیل باید فقط وقتش را به کتاب‌های درسی اختصاص بدهد اشتباه بزرگی مرتکب شده‌اید! او را از کتاب‌های غیردرسی منع نکنید. برایش روزانه دستکم نیم ساعت زمان مطالعه داستان قرار بدهید. البته، اگر دوست دارید فرزندی مهربان‌تر، خلاق‌تر و شادتری داشته باشید.

  • خودتان هم کتاب بخوانید!

یکی از بزرگترین اشتباهات والدین این است که کاری را که خودشان انجام نمی‌دهند از فرزندشان انتظار دارند! اگر می‌خواهید فرزند کتابخوان داشته باشید خودتان الگوی مناسبی باشید و در مقابلش کتاب بخوانید! بچه‌ها با شنیدن کاری را انجام نمی‌دهند بلکه کاری را می‌کنند که می‌بینند! پس کتاب بخوانید تا کتاب بخواند!

  • در مورد کتاب‌ها حرف بزنید

از او بخواهید با اتمام هر کتاب خلاصه‌ای از آن را برای شما بگوید. بعد با هم به بحث در مورد داستان بپردازید. این کار دریچه‌های تازه‌ای را هم به سوی او و تفکرش باز خواهد کرد.

کتابخانه

  • برایش کتابخانه تهیه کنید

داشتن کتابخانه و چینش زیبای آن باعث اشتیاق کودکان خواهد شد. احساس بزرگی از اینکه کتابخانه‌ی شخصی دارند به آنها انگیزه می‌دهد. در خرید کتابخانه و چینش آن حتما از سلیقه فرزندتان استفاده کنید.

  • جایزه تعیین کنید

برای خواندن هر کتاب در زمانی که مدنظر شماست جایزه تعیین کنید. اگر در این زمینه هزینه کنید حتی اگر اسمش را عده‌ای باج دادن بگذارند ارزشمند است! هزینه کردن در زمینه فرهنگی و ایجاد شوق کتابخوانی در فرزند یکی از بهترین سرمایه‌گذاری‌هاست که هیچ وقت از آن پشیمان نخواهید شد!

  • مجموعه داستان برایش بخرید

کتاب‌هایی که به صورت مجموعه هستند و داستانی دنباله دار را بیان می‌کنند برای کودکان خیلی جذاب تر است. همچنین اینگونه کتاب‌ها در شکل گیری عادت کتابخوانی در آنها خیلی نقش مهمی دارند.

  • کتاب مهمتر از فیلیم و انیمیشن است

کتاب‌هایی را که فیلم و انیمیشن آنها ساخته شده است برای فرزندتان بخرید و از او بخواهید که اول کتاب را بخواند و بعد اجازه بدهید فیلم یا انیمیشن آن را ببیند. کتاب‌ها جامع تر از فیلم‌ها هستند و صورت کاملتری از داستان را در خود جای داده‌اند. با مطالعه کتاب قبل از دیدن فیلم، تصاویر داستان در ذهنشان خلق می‌شود و با دیدن فیلم می‌توانند به ذهن خودشان رجوع کنند.

 

نغمه افشار
نغمه افشار

دیدگاه شما چیست؟

دیدگاه ها