4 کتابخانه رویایی جهان که ما را به یاد کتابخانه های گوارتز در فیلم هری پاتر می‌اندازند

  • طناز السادات حسینی فر طناز السادات حسینی فر
  • ۴ دی ۱۴۰۲
  • زمان مطالعه : 4.3 دقیقه

راهنماتو- همه طرفداران هری پاتر منتظر دریافت نامه هستند تا به مدرسه جادوگری بروند، اما به نظر شما وقت آن نرسیده که خودمان را برای دنیای هری پاتر آماده کنیم؟ بهتر نیست به کتابخانه‌هایی برویم که شبیه به کتابخانه‌ هاگوارتز است؟ کدام یک از ما هستیم که ندانیم این کتابخانه چه تاثیرات مثبتی در زندگی قهرمانان فیلم هری پاتر گذاشت؟ بالاخره چه کسی دوست ندارد مادام پینس را از نزدیک ببیند و او را خفه کند؟ یا محلی که ده‌ها بار هری، رون و هرمیون را کمک کرده است از نزدیک لمس کند؟ راهنماتو چهار کتابخانه را یافته که شباهتی خاص به کتابخانه هاگوارتز دارد، با ما همراه بمانید تا روزی که نامه به دستمان برسد!

1. کتابخانه للو (Livraria Lello): پرتغال شمالی- پورتو

به گزارش راهنماتو، کتابفروشی للو جایی است که الهام‌بخش ساخت کتابخانه هاگوارتز بوده است. البته این مساله بعید نیست چراکه سالها پیش‌تر از فیلم هری پاتر یا حتی کتاب آن ساخته شده است. معماری داخلی این کتابفروشی به سبک نئوگوتیک است؛ این یعنی می‌توان با یک نگاه، شیفته‌ی کتابفروشی للو شد.

1

پله‌های مارپیچ‌مانند مرکزی للو، پنجره‌های بلند قامت و رنگی و استفاده از چوب در ساخت این کتابخانه باعث شده است حالا فقط یک کتابفروشی ساده نباشد، بلکه محلی برای رفت‌وآمد طرفداران فیلم هری پاتر باشد. نکته آخر و شرط ورود به این مکان زیبا این است که اگر از این کتابفروشی کتاب نخرید، مجازاتتان این است که پول بلیط بدهید!

1

2. کتابخانه حقوقی شهرداری (Municipal Law Library): آلمان- مونیخ

نه نه نه، لازم نیست نگران باشید، این کتابخانه مختص به حقوقدانان نیست، هیچکس قرار نیست برای آزمایش‌ها مچ شما را بگیرد. می‌توانید با خیالی آسوده به آلمان بروید و کمی خودتان را در دل هاگوارتز احساس کنید؛ آنجا کاملا امن است، فقط باید بلیط تور را تهیه کنید. البته فکر می‌کنم به دست آوردن این بلیط سخت‌تر از دریافت نامه از مدرسه جادوگری است! این کتابخانه نیز به سبک معماری نئو گوتیک ساخته شده است.

1

به همین خاطر است که بی شباهت به کتابخانه هاگوارتز نیست. کتابخانه حقوق شهر مونیخ لوکیشن فیلم‌هایی چون کاباره است که لیزا مینلی در آن بازی کرده است. به هر حال رفتن به این کتابخانه بسیار جذاب به نظر می‌رسد.

1

3. کتابخانه سلطنتی پرتغال (Real Gabinete Português de Leitura): برزیل- ریودوژانیرو

کتابخانه سلطنتی پرتغال نیز یکی از آن کتابخانه‌های قدیمی است که در سال 1837 ساخته شده است. شاید بپرسید که خط ارتباطی نام این کتابخانه با برزیل چیست؟ باید بگوییم که برزیل زمانی تحت استعمار پرتغال بوده است! تاریخ این کتابخانه هر چه باشد، آنقدر زیبا و مرتفع از که هوش از سر ما می‌پراند.

1

بله، هواس ما را کاملا به ماجراهای هاگوارتز پرت می‌کند. از سال 1900 که این کتابخانه برای عموم مردم باز شده است، کمتر گردشگر علاقمند به کتابی پیدا می‌شود که در آرزوی دیدن کتابخانه سلطنتی پرتغال نباشد. این کتابخانه، که توسط  رافائل داسیلوا ای کاسترو به سبک گوتیک طراحی و ساخته شده است، همچون سرزمینی رویایی است که شباهتی بی‌نظیر به هاگوارتز دارد پس مورد علاقه طرفداران هری پاتر نیز هست.

1

4. کتابخانه جندی شاپور ایران مال (Jundishapour Iran Mall Library): ایران- تهران

اصلا تعجب نکنید، اما برای ایرانیان کتابخانه‌ای شبیه به هاگوارتز آورده‌ایم که در همین نزدیکی است. درست است که این کتابخانه چوبی و گرم بی‌شباهت به هاگوارتز و کتابخانه‌های آکسفورد نیست، اما مهم‌ترین عناصر معماری سنتی ایرانی نیز در آن به چشم می‌خورد. دلیل ناآشنا بودن برخی از ما با این عناصر، بازدید نکردن مکرر از اماکن تاریخی ایرانی است.

1

وجود پنجره‌هایی که رنگی است، گچ‌بری‌های زیبا، منبت‌کاری، فرش دست‌بافت و غیره همگی بخشی از سنت معماری و فرهنگی ایرانیان است که هزاران سال پیش توسط ما به کار می‌رفته است. اما این کتابخانه‌، شبیه‌ترین کتابخانه به هاگوارتز در ایران است که حتما باید ببنیم و ساعاتی با دل خوش از نقطه به نقطه آن لذت ببریم.

1

طناز السادات حسینی فر
طناز السادات حسینی فر

دیدگاه شما چیست؟

دیدگاه ها

ریاست جمهوری بعدی ایران یک ساله خواهد بود یا چهار ساله؟
دانستنی ها

ریاست جمهوری بعدی ایران یک ساله خواهد بود یا چهار ساله؟

۳۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ زمان مطالعه : .1 دقیقه
طرز تهیه املت لوبیا شاپوری، صبحانه خوشمزه گیلانی
آشپزی

طرز تهیه املت لوبیا شاپوری، صبحانه خوشمزه گیلانی

۳۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ زمان مطالعه : 3.1 دقیقه
 چرا برخی سرطان‌ها بعد از درمان عود می‌کنند؟
دانستنی ها

چرا برخی سرطان‌ها بعد از درمان عود می‌کنند؟

۳۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ زمان مطالعه : 2.4 دقیقه
اسامی شهدای خلبان و فنی هلیکوپتر حامل رئیس جمهور
اخبار

اسامی شهدای خلبان و فنی هلیکوپتر حامل رئیس جمهور

۳۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ زمان مطالعه : .3 دقیقه
ژست جالب یک موتورسوار در میان سیل وایرال شد
اخبار

ژست جالب یک موتورسوار در میان سیل وایرال شد

۳۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ زمان مطالعه : .5 دقیقه
بورس تعطیل شد
اخبار

بورس تعطیل شد

۳۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ زمان مطالعه : .2 دقیقه