پنج کتاب از پنج نویسنده که مشکلات جدی روانی داشته‌اند

  • طناز السادات حسینی فر طناز السادات حسینی فر
  • ۷ دی ۱۴۰۲
  • زمان مطالعه : 5.2 دقیقه

راهنماتو- وقتی که بهترین کتاب‌های تاریخ ادبیات را می‌خوانیم، مدام به این فکر می‌کنیم که آن نویسنده در چه وضعیت روحی بوده است که توانسته چنین شاهکاری خلق کند؟ او چه می‌دیده که ما نمی‌بینیم؟ به چه می‌اندیشیده که ما نمی‌توانیم به آن بیاندیشیم. به‌عنوان مثال اگر درگیر بیماری OCD باشیم با خواندن کتاب‌هایی که نقاط دراماتیک آن با این بیماری گره خورده است، بیشتر همذات‌پنداری می‌کنیم. حال راهنماتو، با پنج کتاب خاص از پنج نویسنده بزرگ که مشکلات روانی داشتند آمده است تا شما را شگفت‌زده کند.

1. معرفی کتاب بوف کور نوشته صادق هدایت

به گزارش راهنماتو، صادق هدایت نویسنده‌ای است که او را در کنار برخی دیگر از نویسندگان، پدر داستان نویسی نوین ایرانی می‌دانند. اما او شدیدا از اختلال دو قطبی و افسردگی‌های طولانی مدت رنج می‌برد. همین حالات او باعث شد که چندباری دست به خودکشی بزند و در نهایت جان خود را بگیرد.

1

کتاب بوف کور اثر صادق هدایت یکی از آن کتاب‌هایی است که افکار نویسنده را به درستی بازتاب می‌دهد. هدایت در همان نخستین جملات کتاب به وسیله راوی تفکر خود را درباره انزوایی که جامعه به یک فرد تحمیل می‌کند گوشزد کرده و رنج حاصل از آن را به تصویر می‌کشد.کتاب بوف کور یکی از بهترین آثار هدایت است که شخصیت خود او را بازتاب داده است.

1

2. معرفی کتاب در جست‌وجوی زمان از دست رفته نوشته مارسل پروست

مارسل پروست نه تنها از بیماری‌های روانی مثل افسردگی، اضطراب و شخصیت مرزی رنج می‌برد، همواره به دلیل بیماری‌های جسمی مثل آسم برای حضور در جامعه عقب می‌ماند. با این وجود او یکی از بهترین نویسنده‌های قرن 19 و حتی همین حالا است. پروست مدتی پیش از فوت والدینش به فکر نوشتن کتاب هفت جلدیِ «در جست و جوی زمان از دست رفته» افتاده بود، اما می‌ترسید که موقعیت والای والدینش خدشه‌دار کرده و خاطر آنان را بیازارد.

1

به همین دلیل دست به نوشتن نبرد. او در این کتاب هفت جلدی از زمانی حرف زده است که رو به زوال می‌رود. پروست که حین نوشتن این رمان طولانی، به کل رابطه خود را با دنیای بیرونی قطع کرده بود، به زیبایی توانسته است از مسائلی در دنیا پرده بردارد که هنوز و در قرن حاضر نیز می‌توانیم از آن درس بگیریم.

1

3. معرفی کتاب خانم دالووی نوشته ویرجینیا ولف

ولف یکی از سرشناس‌ترین زنان نویسنده در محافل ادبی قرن بیست است. او نیز همچون صادق هدایت بالاخره تسلیم رنج‌های روانی خود شد و جان خود را گرفت. با توجه به پیشرفت علم روانشناسی در این دوره، وقتی رفتارها و احساسات ولف را مرور می‌کنیم، متوجه اختلالاتی همچون اختلال دوقطبی در خانم وولف می‌شویم.

1

فردی که دچار این اختلال باشد بدون شک دچار توهم‌های بصری و شنیداری نیز خواهد شد. «خانم دالووی» یکی از آثار محبوب ولف است. در این کتاب یک روز از زندگی شخصیت اصلی را می‌بینیم و با سبک جریان سیال ذهن چنان با دالووی همراه می‌شویم که گویی همین لحظه با او هستیم. بسیاری از احساسات درونی وولف با به تصویر کشیدن جهان ذهنی او، در این کتاب نمایان می‌شود.

1

4. معرفی کتاب پیرمرد و دریا نوشته ارنست همینگوی

ارنست همینگوی نیز از اختلال دوقطبی و شخصیت ضداجتماعی رنج می‌برد. اجازه بدهید مشکل روانی او را با اتفاقی که برای گربه‌اش افتاد بررسی کنیم. پای گربه ارنست می‌شکند، یکی از دوستانش به او پیشنهاد می‌دهد که گربه را بکشد، اما او شدیدا ناراحت می‌شود و می‌گوید که دوست ندارد گربه‌اش با این فکر که قرار است کشته شود زندگی کند. اما، یکی از همین روزها، ارنست، گربه را با شلیک گلوله می‌کشد!

1

این کدام چهره‌ی همینگوی است؟ در رمان پیرمرد و دریا نیز چهره‌ای متفاوت از قهرمان‌ داستان‌های همینگوی می‌بینیم. او علی‌رغم همیشه، پیرمرد رنجوری را به تصویر می‌کشد که خود را روبه‌روی طبیعت قرار داده است. وقتی به همینگوی و سیر تحول قهرمان‌های داستانی او فکر می‌کنیم، گویا دو چهره یا دو قطب از همینگوی می‌بینیم.

1

5. معرفی کتاب هری پاتر نوشته جی کی رولینگ

کمتر کسی پیدا می‌شود که فیلم هری پاتر را ندیده باشد یا کتاب هری پاتر را نخوانده باشد. نویسنده این نقطه‌ی زیبا از ادبیات و سینمای جهان، جی کی رولینگ است. او زندگی پرپیچ و خمی داشت. پس از جدایی از همسرش اقدام به خودکشی کرد و مدتی بستری بود. این مساله نشان‌دهنده افسردگی در وجود رولینگ است.

1

در کتاب هری‌پاتر نیز شخصیت‌هایی هستند که لحظات سخت زندگی او را به تصویر می‌کشند، نمونه‌ای از این شخصیت‌ها دیوانه‌سازها هستند که می‌خواهند تمامی احساسات خوب در انسان را از بین ببرند و آن را بمکند. جدای از افسردگی، برخی بر این باور هستند که رولینگ از بیماری OCD نیز رنج می‌برد. این بیماری در برخی موارد می‌تواند خواب شبانه و زیست روزانه ما را برهم بزند، بنابراین ممکن است برای رولینگ نیز همینطور بوده باشد.

1

طناز السادات حسینی فر
طناز السادات حسینی فر

دیدگاه شما چیست؟

دیدگاه ها