ظروف سالم و ناسالم برای پخت و پز رو می شناسی؟

  • ریحانه میرسمیعی ریحانه میرسمیعی
  • ۱۰ شهریور ۱۴۰۲
  • زمان مطالعه : 6.2 دقیقه

راهنماتو- قابلمه و تابه از مهم ترین و اساسی ترین عناصر هر آشپزخانه هستند که به شما کمک می کنند مهارت‌ و هنر آشپزیتان را به رخ دیگران بکشید. ممکن است کمی عجیب به نظر برسد، اما جنس این ظروف علاوه بر تاثیر در طعم غذا در سلامت غذا نیز موثر است. در واقع برخی از قابلمه ها و ظروف پخت و پز سمی هستند و ممکن است ما را به مشکلات سلامتی مانند آسیب کبدی و سرطان دچار کنند. در ادامه با معرفی ظروف سمی و غیرسمی برای پخت و پز با راهنماتو همراه باشید:

ظروف ناسالم برای پخت و پز:

1- تفلون

به گزارش راهنماتو، پوشش های نچسبی که برای تولید ظروف تفلون از آنها استفاده می شود، حاوی ترکیبات پرفلورینه (PFAS) مانند پرفلوئورواکتانوئیک اسید (PFOA) و پلی تترا فلورو اتیلن (PTFE) می باشند که با سرطان، کلسترول بالا و مشکلات هورمونی  مرتبط هستند. گرمای بیش از حد مواد شیمیایی موجود در پوشش های تفلون را تجزیه کرده و منجر به انتشار بخار سمی در هوا می شود. علاوه بر این، با گذشت زمان این پوشش‌های نچسب خراشیده شده و شروع به کنده شدن می کنند. این مواد سمی ممکن است در حین پختن غذا وارد غذا و بدن انسان شوند. از طرفی PFOA ها تجزیه بیولوژیکی نمی شوند و همیشه در محیط باقی می مانند و گفته می شود این مواد ممکن است برای همیشه در بدن انسان باقی بمانند و سلامت او را به خطر بیندازند.

تفلون


2- ظروف آلومینیومی

آلومینیوم یک رسانای حرارتی فوق العاده است. از این رو برخی پخت و پز با استفاده از آلومینیوم را با بروز مشکلات عصبی مرتبط می دانند. در خصوص این ادعا اختلاف نظر زیادی وجود دارد. اما گفته می شود به منظور جلوگیری از بروز مشکلات احتمالی از پخت غذا به ویژه غذاهای اسیدی مانند گوجه فرنگی، سرکه و مرکبات در ظروف آلومینیومی خودداری نمایید.

ظروف آلومینیومی


3- تابه های لعابی رنگی

تابه های لعابی رنگی، بخصوص آنهایی که به رنگ قرمز و نارنجی هستند، حاوی فلزات سنگینی مانند سرب و کادمیم هستند که اثرات نامطلوبی بر سلامتی انسان برجای می گذارند. توجه داشته باشید که پخت و پز در ماهیتابه سالم و نو مشکلی ایجاد نمی کند. گرچه توصیه می شود حرارت را در استفاده از این نوع ظروف به حداقل برسانید.

 تابه های لعابی رنگی


4- ظروف سرامیکی

ظروف نچسب سرامیکی این روزها بسیار در میان مردم محبوب شده اند. اما نگرانی هایی در خصوص نانوذرات دی اکسید تیتانیوم مورد استفاده در پوشش های ارزان قیمت ظروف شبه سرامیکی وجود دارد که ممکن است در اثر خراشیدگی و ساییدگی پوشش در طول زمان آزاد شوند. البته هیچ مطالعه قطعی هنوز نتوانسته این موضوع را اثبات کند. اما توصیه می شود به منظور حفظ سلامتی ظروف نچسب سرامیکی معتبر را خریداری کنید. توجه: مراقب ظروف سرامیکی فاقد PFOA باشید؛ زیرا این ظروف به احتمال زیاد حاوی PTFE هستند که به همان اندازه خطرناک است. 

ظروف سرامیکی


ظروف سالم برای پخت و پز:

1- چدن

ظروف چدن یکی از بهترین و سالم ترین ظروف پخت و پز هستند. سعی کنید از ظروف چدن ساده و بدون لعاب استفاده کنید و چدن های نازک و ارزان قیمت را خریداری نکنید. ظروف چدن مرغوب استحکام و دوام بالایی دارند و خاصیت فیزیکی و ساختاری این ظروف طوری است که روغن زیادی در حین آشپزی مصرف نمی کنند. این ظروف حرارت را به شکل کامل به مواد غذایی منتقل می کنند و از خام ماندن آنها جلوگیری می کنند.

چدن


2- فولاد ضد زنگ

فولاد ضد زنگ یا استنلس استیل در دنیای آشپزی بسیار محبوب است. این آلیاژ فوق العاده بادوام، ایمن و زیباست. ظروف تشکیل شده از هسته آلومینیومی و پوشش فولاد ضد زنگ یکی از باکیفیت ترین ظروف پخت و پز هستند. از خرید ظروف آشپزی ارزان قیمت از جنس استنلس استیل خودداری کنید. زیرا ممکن است در طول زمان مقاومت خود را از دست بدهند. تعدادی از افراد ممکن است نسبت به نیکل و کروم موجود در فولاد ضد زنگ حساسیت داشته باشند. اما برای اغلب مردم مشکلی ایجاد نمی کند.

فولاد ضد زنگ


3- ظروف 100% سرامیکی

احتمالاً تاکنون عبارت سرامیک را روی برخی از قابلمه ها و تابه ها دیده اید. اکثر این ظروف 100% سرامیکی نیستند، بلکه دارای یک پوشش سرامیکی روی سطح آلومینیومی، چدنی یا فولاد ضد زنگ هستند. در اینجا منظور ما ظروفی است که 100% از سرامیک تشکیل شده باشند. این ظروف فاقد هر گونه پوشش لعابی هستند و پوسته پوسته و خراشیده نمی شوند. علاوه بر این، هیچ گونه ماده ای مانند چسب و پلیمر در آنها استفاده نشده است و فاقد هر گونه فلز سنگین در ترکیبات خود هستند.این ویژگی ها ظروف 100% سرامیکی را به یکی از بهترین و سالم ترین ظروف پخت و پز تبدیل می کند.

ظروف 100% سرامیکی


4- ظروف نچسب با روکش سرامیک

ظروف نچسب با روکش سرامیکی جایگزینی عالی برای ظروف نچسب تفلون هستند و در ترکیبات آنها از هیچ گونه ماده PFAS ای استفاده نشده است. این ظروف ایمن تر از تابه های نچسب قدیمی هستند و در حین تولید 60 درصد CO2 کمتر مصرف می کنند. همانطور که پیش تر گفته شد، نگرانی هایی در خصوص نانوذرات دی اکسید تیتانیوم مورد استفاده در پوشش های ارزان قیمت ظروف شبه سرامیکی وجود دارد که ممکن است در اثر خراشیدگی و سایش پوشش در طول زمان آزاد شوند. از این رو توصیه می شود در هنگام خرید ظروف سرامیکی حتما از برندهای معتبر خریداری کنید.

ظروف نچسب با روکش سرامیک


5- ظروف مسی

مس یک رسانای عالی گرما است که به سرعت گرم می شود و حرارت به طور یکنواخت در سراسر تابه و قابلمه پخش می کند. مس یک ماده معدنی ضروری برای بدن انسان است، اما از آنجایی که استفاده بیش از حد از آن می تواند مشکلاتی برای سلامتی ایجاد کند، معمولا سطح تابه های مسی را با مواد دیگر می پوشانند. ظروف مسی با کیفیت معمولا با یک لایه نازکی از قلع پوشانده می شوند. قلع به طور طبیعی نچسب است و در انتقال حرارت مس اختلال ایجاد نمی کند. این ویژگی ها ظروف مسی پوشیده با قلع را به گزینه ای مناسب و سالم برای پخت و پز تبدیل می کند.

 ظروف مسی

ریحانه میرسمیعی
ریحانه میرسمیعی

دیدگاه شما چیست؟

دیدگاه ها