4 کتاب برای زنانی که می‌خواهند بهتر زندگی کنند

  • طناز السادات حسینی فر طناز السادات حسینی فر
  • ۲۳ دی ۱۴۰۲
  • زمان مطالعه : 5.6 دقیقه

راهنماتو- زنان در تمامی جوامع نقشی به‌سزا دارند، آنان به‌عنوان محوری اصلی در خانه، مسئولیت بزرگ پرورش نسل بعد یک جامعه را برعهده گرفته و دوشادوش همسرشان باید از پس این مسئولیت مهم، به‌خوبی برآیند. اما، این تمام ماجرا نیست. زمانه عوض شده و نقش زنان در جامعه روزبه‌روز پررنگ‌تر می‌شود. به‌همین خاطر زنان باید هرچه بیشتر متمرکز بر رشد روشن‌بینی خود باشند. (اگرچه این مساله برای مردان نیز حائز اهمیت است). در مسیر بهتر شدن زندگی زنان، نقش کتاب‌های خوب خواندن بسیار مهم است. از این رو، راهنماتو با معرفی 4 کتاب خوب، سعی دارد تا زنان بتوانند زندگی بهتری را در عصر مدرن تجربه کنند.

1

1. معرفی کتاب «جنس دوم» نوشته سیمون دوبوار برای بهتر شدن زندگی زنان

به گزارش راهنماتو، سیمون دوبوار، نویسنده و فیلسوف فرانسوی قرن بیست، یکی از مهم‌ترین کتاب‌هایش با نام «جنس دوم» را زمانی نوشت که موج دوم فمنیسم سر از خاک بیرون می‌آورد. اما، دبوار علی‌رغم بسیاری دیگر از نظریه‌پردازان، سعی داشت در کتاب «جنس دوم» بیان کند که چگونه زن از نظر جنسیتی به حاشیه رانده می‌شود. دوبووار در کتاب «جنس دوم» از ماهیتی که جامعه به زنان تحمیل کرده پرده برمی‌دارد و آنان را به جهتی درست راهنمایی می‌کند. کتاب دو جلدی «جنس دوم» از قرن بیست تا کنون، یکی از مهم‌ترین و بهترین کتاب‌هایی است که می‌توان برای بهتر شدن زندگی زنان در عصر مدرن، خواند. متن کتاب «جنس دوم» به‌دست «قاسم صنعوی» بسیار روان ترجمه شده است و البته سیمون دوبوار نیز سعی داشته تا برای تمامی مردم بنویسد نه مثل بسیاری از فیلسوفان تنها برای قشری خاص از یک جامعه که گاهی برای ما غیرقابل فهم جلوه می‌کند.

1

بریده‌ای از کتاب «جنس دوم» نوشته سیمون دوبوار

گریز زن از تسخیر نوع، از طریق بحران دیگری هم صورت می‌گیرد؛ در فاصله چهل و پنج تا پنجاه سالگی، پدیده‌های یائسگی، عکس پدیده‌های دوران بلوغ صورت می‌گیرد. فعالیت تخمدان کاهش می‌پذیرد و حتی از بین می‌رود: این از بین رفتن فعالیت، نوعی فقر حیاتی فرد را به دنبال دارد.

1

2. معرفی کتاب «زنان بدون مرز» نوشته جولیا پیرپوینت برای بهتر شدن زندگی زنان

سراسر تاریخ پر است از زنانی که به‌شدت تاثیرگذار بودند، اما هرگز شناسایی نشدند. چه بسیار نویسنده‌های زنی که برای چاپ کتاب‌های خود از نام جعلی مردان استفاده کردند. چه بسیار نقاشانی که چنین بودند. اما، هرچه روبه جلو می‌رویم تمامی این موانع برداشته می‌شوند و زنان بیش از پیش تاریخ‌ساز خواهند شد. جولیا پیرپوینت، نویسنده‌ای که با کتاب پرفروش «در میان ده هزار چیز» در نیویورک تایمز به شدت معروف شد، کتاب تحت عنوان «زنان بدون مرز» نوشته است. این کتاب روایت‌گر زندگی 100 زنِ تاثیرگذار در جهان است و نشان می‌دهد که آنان چگونه موانع را کنار زدند و به نقطه‌ای که امروز در آن هستند، رسیدند.

1

بریده‌ای از کتاب «زنان بدون مرز» نوشته جولیا پیرپوینت»

دیگران نیز اغلب به او یادآور می‌شدند که پایش را از گلیمش درازتر کرده و مدارسی که تقاضای رفتن به آن‌ها را دارد، «خیلی از سرش زیادند». ولی او می‌گوید: «وقتی به آنجا رفتم و به اطرافم نگاه کردم، با خودم گفتم من چیزی از دیگران کم ندارم.»

1

3. معرفی کتاب «زنان و قدرت» نوشته مری بی‌یرد برای بهتر شدن زندگی زنان

مری بی‌یرد، نویسنده و استاد دانشگاه کمبریج، یکی از تاثیرگذارترین نویسندگان معاصر است که باشدتی تکرارنشدنی، مردانی که زنان را به حاشیه می‌رانند به نقد می‌کشد. او در کتاب «زنان و قدرت» به‌زیبایی از «پنه‌لوپه» زنی که در داستان‌های اسطوره‌ای به‌شدت معروف است شروع می‌کند و به جهان معاصر می‌رسد. در این میان، در کتاب «زنان و قدرت»، مری بی‌یرد سعی می‌کند که نشان دهد چرا زنان نتوانسته‌اند صدایی از آن خود داشته باشند، درحالیکه این فاجعه گریبان «هیلاری کلینتون»؛ به‌عنوان شخصیتی سیاسی و قدرتمند در جامعه را نیز می‌گیرد. (مبارزه تبلیغاتی هیلاری کلینتون و دونالد ترامپ را به خاطر بیاورید!). کتاب «زنان و قدرت» کتابی بسیار کم‌حجم است، اما ما می‌توانیم مطالب مفید فراوانی از آن بیاموزیم.

1

بریده‌ای از کتاب «زنان و قدرت» نوشته مری بی‌یرد

اندکی مضحک است جوانکی که پشت لبش تازه سبز شده، پنه لوپه‌ی عاقله‌زنِ جاافتاده را ساکت می‌کند. اما نمونه خوبی است که اثبات می‌کند درست همان جایی که مستندات مکتوب فرهنگ غرب آغاز می‌شود، صدای زنان در قلمرو اجتماعی شنیده نمی‌شود.

1

4. معرفی کتاب «زنان پیشرو؛ داستان‌هایی برای دختران ایران» نوشته الهام نظری، گلچهره سهراب، سحر سلیمانی متین برای بهتر شدن زندگی زنان

اگر بخواهیم کتابی بخوانیم که هم مربوط به مسائل زنان باشد و هم رنگ‌وبوی ایران و فرهنگ ایرانیان را داشته باشد، کتاب «زنان پیشرو؛ داستان‌هایی برای دختران ایران» گزینه بسیار خوبی است. کتاب «زنان پیشرو؛ داستان‌هایی برای دختران ایران» یک کتاب مصور است که زندگی زنان مهم ایرانی را حکایت می‌کند. از این رو می‌توان این کتاب را بسیار الهام‌بخش در نظر گرفت. اگر مطمئن هستید که می‌توانید با شنیدن حکایت سرگذشت زنانی مثل سیمین بهبهانی و سوسن تسلیمی، تغییری در یکنواختی زندگیتان ایجاد کنید و زندگی بهتری را تجربه کنید، این کتاب را حتما مطالعه کنید.

1

بریده‌ای از کتاب «زنان پیشرو؛ داستان‌هایی برای دختران ایران» نوشته الهام نظری، گلچهره سهراب، سحر سلیمانی متین

مسافرها به هم نگاه می‌کنند. بعضی‌هایشان تعجب کرده‌اند. یك‌دفعه مادر فهیمه از خوشحالی به گریه می‌افتد و همه می‌ایستند و دست می‌زنند. حتی خانمی بعد از نشستن هواپیما صبر می‌کند تا او از کابین بیرون بیاید و به او بگوید از اینکه یك زن خلبان پرواز بوده خوشحال شده و انرژی گرفته است.

1

طناز السادات حسینی فر
طناز السادات حسینی فر

دیدگاه شما چیست؟

دیدگاه ها