معرفی 4 کتاب جنجالی از 4 نویسنده‌ای که خودکشی کردند

  • طناز السادات حسینی فر طناز السادات حسینی فر
  • ۳ بهمن ۱۴۰۲
  • زمان مطالعه : 5.8 دقیقه

راهنماتو- واقعا نمی‌دانیم چه اتفاقی برای ذهن‌هایی درخشان، پر از خلاقیت و قلمی پر از استعداد افتاده است که تصمیم به خودکشی گرفتند؟ نمی‌دانیم زندگی آن‌ها به چه صورت گذشته و چه بر سرشان آمده که چنین تصمیمی گرفتند؟ نمی‌دانیم آن‌ها در آن لحظه‌ای که شخصیتی جنجالی خلق می‌کردند، چه چیزی در این زندگی دیده بودند که ما نمی‌توانستیم ببینیم؟ گاهی برخی از شخصیت‌ها به قدری منفور هستند که اگر دستمان به آن‌ها می‌رسید خفه‌شان می‌کردیم، اما یک نویسنده چگونه توانسته آن‌ها را درک کند و به تصویر بکشد؟ شاید هم برخی از نویسندگان، که خالقانی خلاق در ادبیات هستند، به خوبی از پس زندگی واقعی برنمی‌آمدند! نمی‌دانیم! اما، نام این نویسندگان زنده است و راهنماتو 4 نفر از معروف‌ترین نویسندگانی که دست به خودکشی زده‌اند را به شما معرفی می‌کند.

1. ارنست همینگوی؛ نویسنده‌ای معروف که خودکشی کرد

1

به گزارش راهنماتو، دوم ژوئن سال 1961 روزی مخوف بود که ارنست همینگوی، نویسنده مطرح آمریکایی در سن 61 سالگی دست به اسلحه برد و خودکشی کرد. چندی پیش، همینگوی، شوک درمانی شده بود. جالب این است که همینگوی به قدری در زندگی هنری خود موفق بود که جایزه نوبل را از آن خود کرد.

معرفی کتاب «وداع با اسلحه» نوشته ارنست همینگوی

1

کتابی که باعث شد به ارنست همینگوی نام پدر نویسندگی مدرن آمریکا را بدهند، کتاب «وداع با اسلحه» بود. در کتاب «وداع با اسلحه» تصویری از جنگ جهانی اول بر بوم دنیا کشیده می‌شود و سربازانی را می‌بینم، ملول و ناامید که می‌جنگند. اما، خط داستانی تنها به مساله جنگ خلاصه نمی‌شود. ما با هنری و کاترین بارکلی آشنا می‌شویم. دو عاشق که عشقی پرحرارت را در جنگ تجربه می‌کنند. کتاب «وداع با اسلحه» در انتشارات مختلف، از جمله نشر مجید چاپ شده و مترجمانی همچون مهدی افشار، آن را ترجمه کرده‌اند.

2. ویرجینیا وولف؛ نویسنده‌ای معروف که خودکشی کرد

1

1941 سالی بود که ویرجینیا وولف تصمیم گرفت خود را غرق کند. او آن‌چنان بر تصمیمش مصمم بود که یادداشتی غم‌انگیز از خود بر جای گذاشت. او در نوشته‌اش می‌گوید که صداهایی می‌شنود و این صداها اجازه نمی‌دهند که او تمرکز کند. ویرجینیا ولف، نویسنده‌ای بریتانیایی بود که کتاب‌های برای جنبش‌های فمنیستی نیز بسیار مهم بود.

معرفی کتاب «اتاقی از آن خود» نوشته ویرجینیا وولف

1

کتاب «اتاقی از آن خود» کتابی نوشته‌ی ویرجینیا وولف است که در بستر بیماری به او الهام شد. از این رو، وقتی وولف از بستر بیماری برخاست، به سرعت دست به قلم شد و شروع به نوشتن آن کرد. درباره کتاب «اتاقی از آن خود» باید گفت که در آن واقعیت زندگی زنان با طنز، طعنه، خیال و مسائل اجتماعی ترکیب شده و از آن نوشتاری آموزنده ساخته است. در واقع این کتاب، کتابی است که به شدت جامعه مردسالارانه آن دوره را نقد می‌کند. بنابراین، کتابی خوب برای زنانی است که می‌خواهند با ذهنی بازتر زندگی کنند. کتاب «اتاقی از آن من» در انتشارات نیلوفر منتشر شده و توسط صفورا نوربخش ترجمه شده است.

3. رومن گاری؛ نویسنده‌ای معروف که خودکشی کرد

1

رومن گاری، نویسنده لیتوانیایی و یهودی بود که در سال 1914 به دنیا آمد. او دو بار ازدواج کرد و ازدواج دومش با خانمی بازیگر به نام جین سیبرگ بود. در سال 1979 جین سیبرگ دیده از جهان فرو می‌بندد و کمتر از یک ساب بعد، رومن گاری تصمیم می‌گیرد که به زندگی خود پایان دهد. رومن گاری حتما در لحظه خودکشی به روزی که ما قرار است درباره او بخوانیم، فکر کرده است. به همین خاطر در یادداشتی می‌نویسد: «دلیل این کار مرا باید در زندگینامه‌ام شب آرام خواهد بود، بیابید.»

معرفی کتاب «شب آرام خواهد بود» نوشته رومن گاری

1

رومن گاری، کتاب «شب آرام خواهد بود» را در سال 1974 به چاپ رسانده است. این کتاب که به نظر می‌رسد درباره زندگی خود رومن گاری است، به شیوه‌ای است که گویی گاری مکالماتی خیالی با شخصی به نام فرانسیس باندی دارد. قلم رومن گاری در این کتاب به قدری سحرآمیز است که باعث شد نام او در تاریخ ادبیات دنیا ثبت شود. علاوه‌بر این کتاب، کتاب‌هایی مثل «خداحافظ گاری کوپر» نیز یکی از بهترین کتاب‌هایی است که او نوشته و در ایران به دست سروش حبیبی ترجمه شده و در انتشارات نیلوفر به چاپ رسیده است.

4. صادق هدایت؛ نویسنده‌ای معروف که خودکشی کرد

1

صادق هدایت یکی از برجسته‌ترین نویسندگان ایرانی است که در سال 1281 به دنیا آمده است. زندگی هنری و ادبی صادق هدایت به قدری درخشان بود که او را یکی از مهم‌ترین نویسندگان سبک مدرنیستی در ایران می‌دانند. او که در دنیای ادبیات با ریلکه آشنا شده بود، در همان دوران جوانی با فلسفه مرگ رویارو شد و در سال 1307 تصمیم گرفت که خودکشی کند، اما موفق نشد. به هر رو صادق هدایت قصد کرده بود که به زندگی خود خاتمه دهد، بنابراین در سال 1330 در اثر گازگرفتگی جان خود را از دست داد. صادق هدایت در آن دوران، سخت از وضعیت پریشان اجتماعی سیاسی ایران آشفته بود و اعتیاد به مواد مخدر و الکل ذهن او را به شدت تحلیل برده بود.

معرفی کتاب «سگ ولگرد» نوشته صادق هدایت

1

«سگ ولگرد» یکی از بهترین آثار صادق هدایت است که همواره با کتاب جذاب «بوف کور» او رقابت می‌کند. داستان کتاب «سگ ولگرد» با محوریت بر شخصیت یک سگ پیش می‌رود. او چنان زیبا، با قلمی فصیح درباره یک سگ می‌نویسد که انسان باور نمی‌کند درون صادق هدایت چه علاقه‌ بی‌اندازه‌ای نسبت به حیوانات وجود داشته. اما در عمق این نوشته‌های زیبا یک درک عمیق از جهان وجود دارد و آن این است که انگار هیچ تفاوتی میان انسان‌ها و حیوان‌ها وجود ندارد. از آن‌جایی که کتاب «سگ ولگرد» هنوز هم جزو کتاب‌های پرفروش ایران است، در انتشارات متفاوت به چاپ می‌رسد.

طناز السادات حسینی فر
طناز السادات حسینی فر

دیدگاه شما چیست؟

دیدگاه ها

چرا هلیکوپتر 63 برابر «ناامن‌تر» از هواپیما است؟
دانستنی ها

چرا هلیکوپتر 63 برابر «ناامن‌تر» از هواپیما است؟

۳۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ زمان مطالعه : 4.1 دقیقه
(ویدئو) قرق محل سقوط بالگرد رئیس جمهور توسط تکاوران ارتش
اخبار

(ویدئو) قرق محل سقوط بالگرد رئیس جمهور توسط تکاوران ارتش

۳۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ زمان مطالعه : .1 دقیقه
 (ویدیو) توضیحات سردار رادان درباره شایعه ترورش
اخبار

(ویدیو) توضیحات سردار رادان درباره شایعه ترورش

۳۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ زمان مطالعه : .2 دقیقه
(ویدئو) پیکر آیت الله رئیسی کی به تهران می آید؟
اخبار

(ویدئو) پیکر آیت الله رئیسی کی به تهران می آید؟

۳۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ زمان مطالعه : .1 دقیقه
ویژگی‌های یک کیف کار مناسب برای خانم‌های کارمند
راهنمای شیک بودن

ویژگی‌های یک کیف کار مناسب برای خانم‌های کارمند

۳۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ زمان مطالعه : 5.6 دقیقه
 بزرگ‌ترین پرچم ایران به رنگ سیاه درآمد
اخبار

بزرگ‌ترین پرچم ایران به رنگ سیاه درآمد

۳۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ زمان مطالعه : .7 دقیقه