توی روز برفی چه کتاب‌هایی بخونیم؟

  • طناز السادات حسینی فر طناز السادات حسینی فر
  • ۱۱ بهمن ۱۴۰۲
  • زمان مطالعه : 6.4 دقیقه

راهنماتو- بالاخره بعد از مدت‌ها انتظار بوی برف به مشاممان می‌رسد. خیابان‌ها در سکوتی سرد فرو می‌روند و ما منتظر خوابیدن برف بر روی زمین می‌شویم تا به سمت خیابان بدویم و آدم‌برفی درست کنیم. اما، تا زمانی که برف می‌بارد، ترجیح می‌دهیم در خانه بمانیم و از پشت پنجره دانه‌های برف را ببینیم که سنگین و باوقار روی زمین می‌نشینند. نظرتان چیست در این زمان کتابی زمستانی بخوانیم؟ با انسان‌هایی قدم بزنیم و زندگی کنیم که همچون ما روزی برفی دارند؟ راهنماتو 4 کتاب به شما پیشنهاد می‌دهد که فضایی رمانتیک و هیجان‌انگیز در یک روز برفی برای خود رقم بزنید.

1

1. معرفی کتاب شکار نوشته مگان اسپونر

1

به گزارش راهنماتو، مگان اسپونر نویسنده‌ای آمریکایی است که کتاب‌هایی با ژانر فانتزی و علمی-تخیلی برای رده سنی بزرگسالان می‌نویسد. او با سه‌گانه Starbound شناخته شد و بابت نوشتن چنین اثر درخشانی جایزه اورالیس را دریافت کرد. سه‌گانه Starbound او یکی از پرفروش‌ترین کتاب‌های نیویورک تایمز بوده است. اما، مگان اسپونر در سال 2017 یک کتاب جذاب با نام «شکار» چاپ کرد که برای نوشتن آن از نمایش روسی باله «پرنده آتشین» الهام گرفته بود. داستان کتاب «شکار» درباره دختری است به نام یوا که پدری شکارچی دارد. پدر یوا ابتدا مردی ثروتمند بود، اما حالا به دلیل ورشکستگی مجبور می‌شود به کلبه شکاری خود رفته و در آن‌جا ساکن شود. پدر یوا، او را به ازدواج با مردی ثروتمند سوق می‌دهد، اما یوا روحیه‌ای جست‌وجوگر دارد. او در دل جنگل با موجوداتی هیولامانند روبه‌رو می‌شود که پیش‌تر اسم آن‌ها را تنها در قصه‌ها شنیده بود. در این کتاب حضور برف به کرات احساس می‌شود پس می‌توان کتاب «شکار» را مناسب برای یک روز برفی دانست.

قسمتی از کتاب «شکار» اثر مگان اسپونر

1

یِوا، تنشی هیجان‌آور از تنفر در خود حس کرد. فقط یک نجیب‌زاده تنها هدفش از شکار، نشستن بر روی یک اسب نر بی‌نظیر و پرطمطراق است، در حالی که سگ‌های شکاری نیمه‌گرسنه تمام کارها را انجام می‌دهند و با بارش برف به خانه برمی‌گردد. پدرش می‌گفت برف یک بوم نقاشی است که حیوانات بر روی آن، گذشته، خانه، اهداف و آینده خود را نقاشی می‌کنند. اگر یاد بگیری که تصویر را ببینی، او را همانند خود خواهی شناخت.

2. معرفی کتاب «عروسکخانه» نوشته هنریک ایبسن

1

هنریک ایبسن، شاعر و نمایشنامه نویس نروژی یکی از تاثیرگذارترین نویسندگان قرن 19 و بیست میلادی بود که دریچه‌ای از مدرنیته را به صحنه تئاتر باز کرد. او با نوشتن ده‌ها نمایشنامه به بسیاری از افراد ثابت کرد که در زمره نمایشنامه‌نویسانی شگفت‌انگیز قرار می‌گیرد. او با نوشتن کتاب «عروسکخانه» موجی از توجهات را به خود جلب کرد. داستان کتاب «عروسکخانه» که به شدت سنت‌ستیز بوده و به زنان توجهی ویژه دارد، یکی از زیباترین آثار هنریک ایبسن است که زمان آن مربوط به چند روزی پیش از کریسمس می‌شود. وقتی نام کریسمس را می‌شنویم بدون شک به یاد دانه‌های برف می‌افتیم که بر لبه پنجره می‌نشینند. جالب این است که در کتاب «عروسکخانه» نیز دانه‌های برف نه تنها بر لبه پنجره، بلکه بر زندگی زناشویی تام و نورا (یک زوج نروژی) نیز خواهد نشست. مساله وراثت، محدودیت‌های نورا به‌عنوان یک زن و مبارزه برای زنده نگه داشتن همسرش، مسائلی هستند که در این کتاب به آن پرداخته شده. اما، نورا با جواب دندان‌شکن شوهرش فرومی‌ریزد و تصمیمی جدید برای رویه زندگیش می‌گیرد.

قسمتی از کتاب «عروسکخانه» اثر هنریک ایبسن

1

نورا: (به‌سوی میزِ راست می‌رود.) چیزی رو که تو نخوای حتی فکرشم نمی‌کنم.

هلمر: آره، از این بابت مطمئنم، تازه بهم قول داده‌ی. (به‌سوی او می‌رود.) خب دیگه، اون رازای کوچولوی کریسمست هم پیش خودت خاموش بمونه، فرشتۀ من. گمونم کاج کریسمس که چراغونی بشه، راز اونام روشن می‌شه.

3. معرفی کتاب «آوای وحش» نوشته جک لندن

1

جک لندن، نویسنده‌ای آمریکایی است که دیدگاهی سوسیالیستی دارد. او در آثارش تصویری درست از آمریکایی ارائه می‌دهد که در قرن 19 و 20 میلادی است. بنابراین اگر آثاری از جک لندن، مثل کتاب «سپیددندان»، «گرگ دریا» و البته کتاب «آوای وحش» را بخوانیم با جامعه آمریکا در آن دوره بیشتر آشنا خواهیم شد. جک لندن به شخصه تجربه زیستن در طبیعت وحشی را نیز داشته است. از این رو داستان کتاب «آوای وحش» تصویری زیبا و هیجان‌انگیز از دو سگ در آلاسکا است که از شدت سرما می‌غرند و برای نجات جانشان درگیر هستند. از آن‌جایی که داستان کتاب «آوای وحش» در فضایی سرد و برف‌آلود می‌گذرد، کاملا مناسب برای روزی است که شما از پشت پنجره نظاره‌گر باریدن برف هستید.

قسمتی از کتاب «آوای وحش» اثر جک لندن

1

باز هم عمل بوییدن و لیسیدن را تکرار کرد و همچنان همان نتیجه نخست را گرفت. صدای خنده ناظران صحنه، به آسمان رسید. باک احساس خجالت کرد، ولی دلیل خندیدن آن‌ها را نمی‌دانست. این نخستین تجربه حیوان در مورد برف بود.

4. معرفی کتاب «پرفروغ‌ها» نوشته النور کاتن

1

اگر باور نمی‌کنید که دختری بیست‌وهشت ساله توانسته باشد جایزه من بوکر را دریافت کرده باشد بهتر است با النور کاتن آشنا شوید که با نوشتن کتاب «پرفروغ‌ها» جایی برای بحث باقی نگذاشت. النور کاتن، نویسنده‌ای نیوزلندی است که علاوه بر دریافت جایزه من بوکر، جایزه ادبی بیتی ترسک و ادبیات داستانی زنان را نیز از آن خود کرده است. داستان کتاب «پرفروغ‌ها» نوشته النور کاتن، درباره فردی به نام مودی است که در میانه قرن نوزده میلادی به دسته‌ای از مردها می‌پیوندد که در جست‌وجوی طلا هستند. آن‌ها در یک شب طوفانی داستان‌هایی را روایت می‌کنند که برای مودی عجیب است، اما برای کشف ثروتی هنگفت می‌ارزد. در میان داستان‌ها و 800 صفحه‌ای که از کتاب «پرفروغ‌ها» می‌خوانیم، حین اینکه حضور برف را در زندگی واقعی می‌بینیم، همراه با مودی در داستانی معمایی و سرد هستیم در حالی که گاهی ممکن است یکی دو روح هم پشت سر ما ظاهر شوند!

قسمتی از کتاب «پرفروغ‌ها» اثر النور کاتن

1

اکنون می‌توانست خودش را ببیند، ایستاده در آستانه اتاق سیگار، و می‌دانست حالت چهره‌اش همراه با خونسردی کامل است. از خستگی، کم مانده بود بلرزد. نوعی وحشت را در درونش احساس می‌کرد؛ احساس می‌کرد چیزی بر او سایه انداخته است، حتی احساسی شبیه به تسخیر شدن.

5. پیشنهاد ویژه راهنماتو: کتاب «درخشش» اثر استفن کینگ

اگر می‌خواهید با چشم‌های خودتان ببینید که یک شخصیت داستانی از شدت سرما قندیل می‌بنند و برف سرتاپای او را می‌پوشاند، کتاب «درخشش» اثر استفن کینگ را بخوانید. برای آشنایی بیشتر با این کتاب می‌توانید به مقاله « از کدام کتاب‌ها باید بترسیم؟» مراجعه کنید.

طناز السادات حسینی فر
طناز السادات حسینی فر

دیدگاه شما چیست؟

دیدگاه ها

(ویدئو) اعلام خبر شهادت رئیس جمهور در حرم مطهر امام رضا(ع)
اخبار

(ویدئو) اعلام خبر شهادت رئیس جمهور در حرم مطهر امام رضا(ع)

۳۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ زمان مطالعه : .2 دقیقه
 فال ابجد امروز دوشنبه 31 اردیبهشت ماه 1403
فال و طالع بینی

فال ابجد امروز دوشنبه 31 اردیبهشت ماه 1403

۳۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ زمان مطالعه : 4.8 دقیقه
 فال حافظ امروز دوشنبه 31 اردیبهشت ماه 1403
فال و طالع بینی

فال حافظ امروز دوشنبه 31 اردیبهشت ماه 1403

۳۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ زمان مطالعه : 1.7 دقیقه
هدیه تهرانی با «هزار و یک شب» بازمی‌گردد
چهره ها

هدیه تهرانی با «هزار و یک شب» بازمی‌گردد

۳۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ زمان مطالعه : .4 دقیقه
امتحانات امروز مدارس لغو می شود؟
اخبار

امتحانات امروز مدارس لغو می شود؟

۳۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ زمان مطالعه : .2 دقیقه
سید ابراهیم رییسی به شهادت رسید + اسامی شهدا
اخبار

سید ابراهیم رییسی به شهادت رسید + اسامی شهدا

۳۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ زمان مطالعه : .6 دقیقه