4 کتاب کلاسیک از 4 نویسنده مطرح به همراه بریده‌ای از هر کتاب

  • طناز السادات حسینی فر طناز السادات حسینی فر
  • ۱۶ دی ۱۴۰۲
  • زمان مطالعه : 5.5 دقیقه

راهنماتو- رویای شما در کتاب‌های کلاسیک به حقیقت می‌پیوندد. شما با خواندن کتاب‌های کلاسیک در کوچه‌پس‌کوچه‌های شهر‌هایی قدم می‌زنید که گاهی مربوط به قرن‌ها پیش هستند. شخصیت‌ها لباس‌هایی پوشیده‌اند که از تجسم کردن آن‌ها لذت می‌برید. در آن دوران انگار بر روی هر چیزی یک نور طبیعی و یک فیلتر قهوه‌ای افتاده است. در جهان این داستان‌ها، تلفن همراهی نیست که شخصیت‌ها از حال یکدیگر باخبر شوند. باید به سراغ یکدیگر بروند، نامه بنویسند و برای یکدیگر تلاش کنند. راهنماتو با معرفی 4 کتاب کلاسیک، جهان مدرن امروز را با جهان کلاسیک در رقابت قرار می‌دهد و شما را متحول خواهد کرد.

1. معرفی کتاب کلاسیک قمارباز اثر داستایفسکی

به گزارش راهنماتو، داستایفسکی، نویسنده مشهور روسی، یکی از بی‌تکرارترین رمان‌نویسان تاریخ بشریت است. او کتاب‌های زیادی به رشته تحریر درآورده، اما کتاب قمارباز، کتابی کم‌حجم ولی به شدت تاثیرگذار است که حتما باید بخوانیم. آلکسی ایوانوویچ، راوی داستانی است که بر او و اطرافیانش می‌گذرد. وقتی که زیر بار قرض و بدهی و مجبور به معاشرت با رذیل‌های اشرافی باشی ممکن است به قمار پناه ببری.

1

اگر دلباخته دختر ژنرالی بلند مقام شوی که او نیز همچون تو مال‌باخته است، اما تو را هم‌پایه خود نمی‌داند چطور؟ این تصمیم الکسی ایوانوویچ است که جهت داستان را تغییر می‌دهد و نمی‌گذارد لحظه‌ای از این روایت دور بمانیم. قمارباز در روزگاری از زندگی داستایفسکی نوشته شده که خود او نیز زیر بار قرض و بدهی بوده است. بنابراین خلق این شاهکار در چنین موقعیتی منطقی است. بعلاوه، این کتاب به زیبایی می‌تواند موقعیت اجتماعی روسیه در آن دوران را به تصویر بکشد، دورانی که همه چیز براساس ارباب و رعیت شکل می‌گیرد.

1

بریده‌ای از کتاب قمارباز اثر داستایفسکی

خیلی خنده‌آور است که چنین اعتمادی به بازی قمار در کسی پیدا شود. ولی من عقیده‌ی کسانی را که انتظار به‌دست آوردن پول را در قمار پوچ و نامعقول می‌شمردند، سخت مسخره‌آمیز می‌دانستم.

2. معرفی کتاب کلاسیک موبی دیک اثر هرمان ملویل

در میان کتاب‌های کلاسیک جا دارد که ما از کتابی حرف بزنیم که جزوی از صد کتاب برتر تاریخ به انتخاب گاردین قرار گرفته و بسیاری از منتقدان، کتاب کلاسیک موبی دیک را ستوده‌اند. این کتاب با ما درباره‌ی دریا حرف می‌زند، دریایی که محل زندگی نهنگ‌ها است. هر دریانورد با آرزوی صید نهنگی باعظمت، دل به دریا می‌زند، اما این بار اهب کمر قتل موبی دیک را بسته است. کتاب موبی دیک از جاه‌طبی حرف می‌زند، از انسان‌هایی که می‌خواهند خود را رودرروی طبیعت قرار دهند، بنابراین کتابی آموزنده برای نوجوانان است. به همین خاطر است که بسیاری از نویسندگان پس از هرمان ملویل سعی کردند که از پلات و قلم او الگوبرداری کنند.

1

بریده‌ای از کتاب موبی دیک اثر هرمان ملویل

با ترس فریاد زدم: «زودباش حرف بزن! تو یه عوضی هستی که نصفه شب امدی تا من رو بکشی؟ اما من اول به خدمت تو می‌رسم!»

3. معرفی کتاب کلاسیک آناکارنینا نوشته لئو تولستوی

لئو تولستوی، به‌عنوان نویسنده‌ای که خود از طبقه اشراف به دنیای قصه‌ها قدم گذاشته است، با نوشتن کتاب آناکارنینا سعی دارد آن‌چه در ذهن می‌پروراند را از دریچه ادبیات به ما برساند. ما در کتاب آناکارنینا با مساله مرگ روبه‌رو می‌شویم. اما، نه مرگ انسانی، بلکه مرگی از جنس روح، فرهنگ، جامعه و غیره. داستان درباره دختری اشرافی است که با یک کنت وارد رابطه نامشروع شده است.

1

اما، ای کاش داستان به همین سادگی پیش می‌رفت. لئو تولستوی به زیبایی، پیچیدگی‌هایی روایی در این کتاب خلق کرده که باید لحظه به لحظه غرق در آن باشیم تا از همه چیز سردربیاوریم. به‌عنوان مثال سخت است که ما اول، آنا را به‌عنوان شخصیتی دانا ببینیم و بعد با چهره‌ای دیگر از شخصیت او آشنا شویم.

1

بریده‌ای از کتاب آناکارنینا اثر لئو تولستوی

او صدایش را بلند کرده بود و تکرار می‌کرد: «وقتی شوهرم، پدر بچه‌هایم، با معلم بچه‌ها رابطه دارد...» مرد التماس می‌کرد و زن عصبانی‌تر از گذشته ادامه می‌داد: «تو هیچ‌وقت دوستم نداشتی. تو قلب نداری، شرف نداری. تو نفرت‌انگیزی و برای من یه غریبه‌ای.»

4. معرفی کتاب کلاسیک ژرمینال اثر امیل زولا

بیایید به سراغ امیل زولا و بهترین کتاب او؛ یعنی ژرمینال برویم که پس از سالیان طولانی هنوز مورد توجه بسیاری از ما است. همانطور که می‌دانید، فرانسه، کشوری انقلاب‌خیز بود. پس از هر انقلاب مردم، دچار نوزایی عجیبی و روبه بالایی می‌شدند که باورکردنی نیست. کتاب ژرمینال نیز از اعتصاب حرف می‌زند. اعتصاب کارگرانی که از بودن در طبقه‌ کارگر رنج می‌برند. پس باید آستین بالا بزنند و برای آینده‌شان کاری کنند. این کتاب به زیبایی می‌تواند نشان دهد که برخی از کارفرمایان، کارگران را تنها یک ابزار برای ادامه‌ی حیات کسب‌وکار خود می‌دانند، از این رو کارگران رفته رفته از خود بیگانه شده و منقلب می‌شوند.

1

امیل زولا تنها یک رمان‌نویس نبود، او در سیاست هم نقش مهمی داشت. او بدون ترس افکار و ایده‌هایش را که مخالف با ناپلئون سوم بود بیان کرده و راه را برای آزادی فرانسه هموار می‌کرد. به همین خاطر توانست چنین رمان زیبایی از مبارزات کارگران فرانسوی به تصویر بکشد. به هر رو نباید فراموش کرد که رمان ژرمینال یکی از بیست جلد کتابی است که او درباره خانواده روگن ماکار نوشته است، اما می‌توان آن را بهترین رمان از میان آن بیست جلد دانست.

1

بریده‌ای از کتاب ژرمینال اثر امیل زولا

ماهو کلافه بود: باز هم بدبیاری، باز یکی از کارگرانش را از دست می‌داد، بی‌آنکه بلافاصله بتواند جایگزینی برایش پیدا کند!... اگر فقط کاترین را برای هل دادن واگن‌ها داشته باشند، کارها خوب پیش نمی‌رود.

طناز السادات حسینی فر
طناز السادات حسینی فر

دیدگاه شما چیست؟

دیدگاه ها