محبوب‌ترین کتاب‌های سال 2023 که حتما تا عید باید بخوانید

  • طناز السادات حسینی فر طناز السادات حسینی فر
  • ۲۳ بهمن ۱۴۰۲
  • زمان مطالعه : 7.5 دقیقه

راهنماتو- محبوب‌ترین کتاب‌ها برای مردن همواره ارتباط مستقیمی با فروش رفتن یک کتاب دارد. اگر کتاب‌های الکترونیکی بخریم یا کتاب را اینترنتی سفارش بدهیم، آمارگیری را راحت‌تر کرده‌ایم. در برخی موارد، خواندن نظرات مردم، پس از زمانی که کتاب را به پایان رسانده‌اند و از آن کتاب خوششان آمده یا به آن نقدی منفی وارد می‌کنند نیز می‌تواند نشان‌دهنده آن باشد که یک کتاب نزد مردم محبوب بوده یا نه! حال راهنماتو، 5 کتابی که در سال 2023 از نظر مردم محبوب بوده است به شما معرفی خواهد کرد و پس از معرفی، این شما هستید که انتخاب می‌کنید، آیا این کتاب‌ها ارزش خواندن دارند یا نه!

1. معرفی کتاب «کتابخانه نیمه شب» نوشته مت هیگ

1

به گزارش راهنماتو، کتاب «کتابخانه نیمه شب» نوشته مت هیگ یکی از محبوب‌ترین کتاب‌ها نزد مردم ایران در سال 2023 بوده که در انتشارات متفاوت، از انتشارات کتاب کوله پشتی گرفته تا البرز به چاپ رسیده است. مت هیگ روزنامه‌نگار و رمان‌نویسی انگلیسی است که در دوره‌ای از زندگیش با افسردگی دست‌وپنجه نرم می‌کرده است. حالا او در کتاب «کتابخانه نیمه شب» توسط شخصیتی به نام «نورا» به دنبال یافتن این سوال است: بهترین راهی که می‌توان برای زندگی کردن برگزید چیست؟ داستان کتاب «کتابخانه نیمه شب» مربوط به شخصی به نام نورا است که در فرازونشیب‌های زندگی خود را در یک کتابخانه پیدا می‌کند، اما این پایانی برای ماجراهای او نیست!

بخشی از کتاب «کتابخانه نیمه شب» اثر مت هیگ

1

هر زندگی میلیون‌ها تصمیم رو شامل می‌شه. بعضی از این تصمیم‌ها بزرگ هستن و بعضی کوچیک. اما هر بار که تصمیمی گرفته می‌شه، نتیجه تغییر می‌کنه. تغییری جبران‌ناپذیر که به نوبه‌ی خودش موجب تغییرات دیگه‌ای می‌شه. این کتاب‌ها دریچه‌ای هستن به تمام زندگی‌هایی که تو می‌تونستی تجربه کنی.

2. معرفی کتاب «فرندز؛ دوستان و عاشقان» نوشته متیو پری

1

کتاب «فرندز؛ دوستان و عاشقان» نوشته متیو پری یکی از محبوب‌ترین کتاب‌ها میان مردن در سال 2023 بوده است. در میان نویسندگان که عموما تصویری از آنان در ذهن نداریم، متیو پری به دلیل بازی در سریال معروف «فرندز» در نقش چندلر بینگ به شدت شناخته شده است. تفاوتی ندارد که کتاب «فرندز؛ دوستان و عاشقانه» به دلیل محبوبیت متیو پری این چنین سروصدا کرده است یا نه؛ گفتنی است که این، کتابی موفق بود. داستان کتاب «فرندز؛ دوستان و عاشقان»، درواقع، داستان زندگی متیو پری است. این در حالی است که او در این کتاب، خاطراتی که در سریال «فرزند» داشته را نیز عنوان میکند. شاید، محبوبیت سریال فرندز، خوش اقبالی این کتاب را به همراه داشته است. اگر می‌خواهید درباره سریال فرندز بیشتر بدانید و از آن بیاموزید، بد نیست سری به مقاله «بهترین سریال‌هایی که به تقویت زبان انگلیسی کمک می‌کند» نیز بزنید.

بخشی از کتاب «فرندز؛ دوستان و عاشقان» اثر متیو پری

1

مت له بلانک آدم باحال و خون‌گرمی بود و دیوید شویمر موهایش را خیلی کوتاه کرده بود (نقش پونتیوس پیلاطس را با گروه تئاترش در شیکاگو بازی می‌کرد) و با چهره معصومش از همان اول بسیار بامزه بود: خون‌گرم و باهوش و خلاق. بعد از من، دومین نفری بود که بیشترین شوخی‌ها را پیشنهاد می‌کرد... من احتمالا روزی ده تا شوخی پیشنهاد می‌کردم که دو تایشان قبول می‌شد. فقط برای خودم شوخی پیشنهاد نمی‌کردم، برای همه شوخی پیشنهاد می‌دادم. می رفتم پیش لیسا و می‌گفتم: «می‌دونی، شاید بامزه باشه اگه این رو بگی...» و او هم امتحانش می‌کرد.

3. معرفی کتاب «توانمندی‌های نهان» نوشته آدام گرانت

1

کتاب «توانمندی‌های نهان» نوشته آدام گرانت یکی دیگر از آن کتاب‌های محبوب سال 2023 است که ممکن است آن را دست بسیاری از افراد دیده باشیم. اگرچه طبق بررسی‌ها به این نتجیه می‌رسیم که این کتاب، کتابی زرد است. اما ممکن است علی‌رغم چیزی که فکر می‌کنیم بر روی تعداد معدودی از افراد تاثیر بلندمدت گذاشته باشد. اگر می‌خواهید بدانید که منظور از کتاب زرد چیست می‌توانید به مقاله «چهار کتاب روانشناسی کلیدی و کاربردی که زرد نیستند» مراجعه کنید. کتاب «توانمندی‌های نهان» جزو آن دسته از کتاب‌هایی است که قرار است به ما نشان دهد، استعداد امری ذاتی نیست و می‌توان با تلاش در مسیری قرار گرفت که دوست داریم. آدام گرنت، جزو آن دسته از مربیانی است که در یک مدرسه معروف اقتصاد تدریس می‌کند. شاید به همین دلیل، بسیاری از افراد به او، به‌عنوان شخصی که افتخارات علمی زیادی دارد، اعتماد کرده و کتاب او را می‌خوانند.

بخشی از کتاب «توانمندی‌های نهان» اثر آدام گرنت

1

فرانک سابلت با اتکا بر پیشینه‌ی خود به‌عنوان یک مکانیک و همراه با دالتون باو مسئولیت امور مکانیکی، توپخانه و دیگ‌های بخار را بر عهده گرفتند. با این همه، سؤالات زیادی پیش آمدند که آن‌ها پاسخی برایشان نیافتند. وقتی معلمان تعیین‌شده دانش کافی نداشتند، افراد گروه تک‌به‌تک به گفت‌وگو باهم می‌نشستند و نظراتشان را بیان می‌کردند. چنین کاری به آن‌ها فرصت می‌داد تا مطالب نسبتاً تازه‌ای را فرابگیرند.

4. معرفی کتاب «یدک» نوشته شاهزاده هری

1

کتاب «یدک» را یک شاهزاده معروف در سطح جهان نوشته است. شاهزاده هری، پرنسِ بریتانیا که این روزها به دلیل سبک متفاوت زندگیش به شدت زیر ذره‌بین قرار گرفته، سعی دارد در این کتاب حرف‌های دلش را روی کاغذ بیاورد. بسیارخب! با این تفاسیر اصلا بعید نیست که دوست داشته باشیم از اسرار این شخصیت معروف و معاصر باخبر شویم. این زنجیره زمانی کامل می‌شود که ما می‌بینیم، کتاب «یدک» تبدیل به یک کتاب محبوب میان مردم شده است. به‌عنوان مثال وقتی در میانه کتاب متوجه می‌شویم که شاهزاده هری در سنین نوجوانی مواد مخدر مصرف می‌کرده، بسیار شوکه می‌شویم! کتاب «یدک» خودزندگی‌نامه شاهزاده هری به‌علاوه، دست‌نوشته‌هایی افشاگرانه است که خواندنش برای برخی از افراد ممکن است جذاب باشد.

بخشی از کتاب «یدک» اثر شاهزاده هری

1

مادربزرگ هم آنجا بود، مثل همیشه. او معمولاً تابستان‌ها را در بالمورال سپری می‌کرد. و پدربزرگ. و ویلی. و پدر. تمام خانواده، به‌استثنای مادرم، چون دیگر عضوی از خانواده نبود. او یا از اینجا فرار کرده بود یا بیرون انداخته شده بود؛ بستگی داشت از چه‌کسی سؤال کنید، من هیچ‌وقت از هیچ‌کس سؤال نکردم. به‌هرحال او جای دیگری بود. یکی می‌گفت در یونان. دیگری می‌گفت که نه، در ساردینیا. یکی دیگر هم به حرف می‌آمد که نه، نه، مادرت در پاریس است!

5. معرفی کتاب «عادت‌های اتمی» نوشته جیمز کلیر

1

حالا وقت آن رسیده که کتاب «عادت‌های اتمی» را نیز به لیست محبوب‌ترین کتاب‌های سال 2023 به انتخاب مردم دنیا را معرفی کنیم. ما در این کتاب قرار است به صورت تدریجی، عادات روزانه خود را تغییر دهیم. البته آن عادت‌هایی که برای ما مضر هستند. مثلا اگر تا حالا عادت به کتاب خواندن نداشتیم بهتر است به مرور زمان این عادت را ترک کنیم و کمی کتاب بخوانیم. جیمز کلیر، به‌عنوان یک سخنران و یک مهندس بیومکانیک شناخته می‌شود. حالا او در این کتاب سعی کرده به‌گونه‌ای بنویسد که هر کس بسته به خواست‌ها و موفقیت‌های خودش، برداشتی شخصی از آن داشته باشد.

بخشی از کتاب «عادت‌های اتمی» اثر جیمز کلیر

1

این یکی از دلایل اصلی برای دشواری‌های ایجاد عادت‌های ماندگار است. افراد تغییرات کوچکی ایجاد می‌کنند، نمی‌توانند نتیجه محسوس را ببینند و تصمیم به توقف آن می‌گیرند. با خود فکر می‌کنند که «من این ماه هر روز دویدم، پس چرا هیچ تغییری در بدنم نمی‌ببینم؟» وقتی چنین تفکر غالب شود، خیلی راحت عادت‌های خوبتان را کنار می‌گذارید. اما به‌منظور ایجاد تفاوت‌های معنادار، عادات باید به‌اندازه کافی پابرجا بمانند تا قله فتح شود – که آن را «قله پتانسیل پنهان» می‌نامم.

نکته راهنماتویی؛ فراموش نکنید که ممکن است دلیل محبوبیت برخی از کتاب‌ها نزد عده بسیار زیادی از مردم، دریافت کردن نکاتی از کتاب باشد که دوست داشته‌ایم بشنویم، نه نکاتی که در واقعیت برای ما کارآمد هستند. بنابراین بهتر است بیش از پیش به سراغ کتاب‌های خوب و کارآمد برویم!

طناز السادات حسینی فر
طناز السادات حسینی فر

دیدگاه شما چیست؟

دیدگاه ها