دوست داری بری یه جا که همه آرزوهات برآورده شه؟ برو این آتشکده که می‌گم!

  • طناز السادات حسینی فر طناز السادات حسینی فر
  • ۲۴ بهمن ۱۴۰۲
  • زمان مطالعه : 4.9 دقیقه

راهنماتو- همه ما آرزوهایی در سینه داریم. آرزوهایی که گاهی تبدیل به علت زنده بودن ما می‌شود. طبق باور زرتشتیان، آتشکده چک چک در نزدیکی یزد، آتشکده‌ای است که آرزوی هر فردی که برای بار اول به آنجا رفته است را برآورده می‌کند. همین باور زیبا باعث شده است که سالانه افراد زیادی به یزد جذب شده و برای دیدن آتشکده چک چک اقدام کنند. راهنماتو در نظر دارد تا با بررسی آتشکده چک چک اهمیت، قدمت و زیبایی‌های این مکان مقدس را پیش از سفر برایتان روشن کند.

آتشکده چک چک؛ مهم‌ترین زیارتگاه زرتشتیان

1

به گزارش راهنماتو، هیچ زرتشتی روی کره زمین وجود ندارد که آتشکده چک چک را نشناسد چراکه این آتشکده، مهم‌ترین زیارتگاه زرتشتیان به حساب می‌آید. آتشکده چک چک که با نام زیارتگاه پیر سبز نیز شناخته می‌شود می‌تواند باورها، فرهنگ و آیین‌های این دین باستانی را برای افراد با مذاهب متفاوت به تصویر بکشد. اگرچه شهر یزد پر است از آتشکده‌های زیبا، اما اهمیت زیارتگاه چک چک بیشتر است. دلیل این مساله نیز این است که زرتشتیان باور دارند که نیک بانو، شاهدخت ساسانی، به این کوه مقدس پناه برده و برای همیشه از نظرها دور شده است.

آتشکده چک چک چه ویژگی‌هایی دارد؟

1

در درجه اول، تمامی زرتشتیان به شما خواهند گفت اگر برای بار اول است که به آتشکده چک چک وارد می‌شوید، بزرگترین آرزوی خود را به همراه داشته باشید که قرار است برآورده شود. اما، اگر از باورهای مذهبی فاصله بگیریم، باید به سراغ معماری این آتشکده برویم که شبیه به دهانه یک غار است. این زیارتگاه 5 طبقه‌ای به‌صورت نامنظم ساخته شده است و راه دسترسی به طبقات بالا، 360 پله است. اگر می‌خواهید در این آتشکده حتما به آرزویتان برسید به سراغ خیله (اتاق‌هایی برای استراحت) بروید که در آن یک چاه مقدس وجود دارد. تکه‌ای نخ بردارید و دور این چاه گره بزنید. ممکن است تضمینی برای رسیدن به آرزویتان در این معبد وجود داشته باشد!

چرا آتشکده چک چک چنین نامی دارد؟

1

وقتی وارد فضای روحانی و عرفانی آتشکده چک چک می‌شوید، حتی اگر به دین زرتشت باور نداشته باشید، دوست دارید دست به دعا بلند کنید. گوشه گوشه زیارتگاه پیر سبز، در اثر چکیدن آب از شکاف‌ دیوارهای سنگی، گیاه‌هایی خاص مثل پرسیاوشان و مورد روییده است که هر کدام ما را به یاد یکی از اسطوره‌های کهن ایرانی می‌اندازند. به دلیل چکه کردن آب از شکاف دیوارهای سنگی است که نام این آتشکده را چک چک یا چک چکو گذاشته‌اند. در نهایت آب‌هایی که چکه می‌کنند در حوضی سنگی اجتماع کرده و فضای آتشکده چک چک را بیش از پیش زیبا می‌کنند.

در آتشکده چک چک چه آیین‌هایی انجام می‌شود؟

1

وقتی به اواخر فصل بهار می‌رسیم، زمزمه‌ی زرتشتیان برای رفتن به آتشکده چک چک شروع می‌شود. بین روزهای 24‌ام تا 28‌ام خرداد ماه، زرتشتیان برای عبادت به این آتشکده می‌آیند. فضا همچون قصه‌های عرفانی، سرشار از احساسات نیکو است. موبدی در لباس سپیدرنگ ظاهر می‌شود و کتاب مقدس زرتشتیان، اوستا، را با صدایی دلنشین می‌خواند. هر یک از مردم نیز با نذری‌هایی خاص سر می‌رسند. یکی سیرگ (نان نذری) پخته و دیگری آش. افرادی در حال گاهنبار خوانی هستند. (گاهنبار یا گهنبار 6 گاه است که اهورامزدا در آن جهان را خلق کرده است). در این رفت‌وآمدها و جذابیت‌های آیینی است که گردشگران بیش از پیش به آتشکده چک چک جذب می‌شوند و اواخر خردادماه را برای رفتن به این مکان زیبا انتخاب می‌کنند.

آداب ورود به آتشکده چک چک چیست؟

1

وقتی می‌خواهید وارد آتشکده چک چک شوید باید کفش‌هایتان را از پا در بیاورید. مردان باید سرپوش و زنان باید روسری یا یک شال سپید رنگ به سر کنند. ممکن است با کف پاهایتان احساس رطوبت کنید، اما مسئولان معبد به شما پاپوش‌هایی سپید می‌دهند که ورود به آتشکده را برای شما راحت‌تر کنند.

سوغات آتشکده چک چک چیست؟

1

اگر می‌خواهید بدانید سوغات آتشکده چک چک چیست؟ باید به شما بگوییم که قرار است از آب‌هایی که از شکاف سنگ به زمین می‌ریزد مقداری آب بردارید و به‌عنوان سوغات باخود ببرید. در همان نزدیکی نیز فروغ جاودانی زرتشت وجود دارد که به لطف هیربد همواره روشن است و می‌توانید در کنارش شمعی روشن کنید.

چطور باید به آتشکده چک چک برویم؟

آتشکده چک چک نزدیک به یزد و در اردکان واقع شده است. برای رفتن به این مکان زیبا و خواستنی کافی است به شمال غرب یزد سفر کرده و خود را به دامنه‌ی کوه چک چک برسانید. اگر از مردم محلی بپرسید، آن‌ها به شما خواهند گفت که نام این کوه زیبا، پیرسوز چک چک است. تفاوتی ندارد که شما کدام یک از روزهای هفته به زیارتگاه چک چک برسید، فقط باید پیش از ساعت 6 بعدازظهر از آن خارج شوید. ضمنا اگر زرتشتی نباشید در روزهای پایانی خرداد و روز سیزده‌به‌در اجازه ورود به زیارتگاه چک چک را ندارید و باید آیین‌ها را از دور تماشا کنید.

طناز السادات حسینی فر
طناز السادات حسینی فر

دیدگاه شما چیست؟

دیدگاه ها