زیباترین دریاچه‌های مازندران برای یک سفر نوروزی جذاب

  • طناز السادات حسینی فر طناز السادات حسینی فر
  • ۲۵ بهمن ۱۴۰۲
  • زمان مطالعه : 4.4 دقیقه

راهنماتو- در تعطیلات نوروز چه مقصدی بهتر از شمال، اما آیا دریاچه‌های بکر و زیبای مازندران را می‌شناسیم؟ سرسبزی و طبیعت مازندران که فقط دریای خزر نیست! به لطف آبو‌هوای مربوط شمال ایران، هرگوشه از آن تبدیل به بهشتی بکر و بی‌بدیل با دریاچه‌هایی جذاب شده که حتی اسم برخی از آن‌ها را نشنیدیم. حال برای یک سفر نوروزی بهتر است امسال مازندران را در اولویت قرار دهیم و به دریاچه‌هایی سفر کنیم که راهنماتو در این مقاله پیشنهاد می‌دهد.

1. دریاچه فراخین در نوشهر مازندران

1

به گزارش راهنماتو، دریاچه فراخین، واقع در نوشهر مازندران، یکی از زیباترین دریاچه‌های این استان است که می‌توانیم برای سفر نوروزی روی آن حساب کنیم. برای رفتن به دریاچه فراخین بهتر است ابتدا به نوشهر و سپس به روستای ویسر در کجور سفر کنیم. موجودیت این دریاچه از چشمه‌ای است که بالای کوه قرار دارد، اما بارش باران نیز در به وجود آمدن آن نقش مهمی ایفا کرده است. دریاچه فراخین با طبیعت بکر اطرافش شما را مجذوب خود خواهد کرد، به‌خصوص اگر یک قایق بادی به همراه داشته باشید و در دریاچه گشتی بزنید!

2. دریاچه سد لفور در شیرگاه مازندران

1

دریاچه سد لفور که قدیمی‌ها از آن با نام پاشاکلا یاد می‌کنند، دریاچه‌ای در دل طبیعتی بکر است که آب مورد نیاز منطقه لفور را فراهم می‌کند. تاریخچه این دریاچه زیبا به ساخت سدی در دوران پهلوی بازمی‌گردد که بالاخره در سال 1374 و پس از انقلاب اسلامی کلید خورد. بافت گیاهی دریاچه لفور به قدری زیبا است که دوست دارید ساعت‌ها به آن خیره شوید. پس بهتر است بخشی از تعطیلات نوروزتان را به لفور اختصاص دهید. برای رفتن به دریاچه لفور بهتر است از جاده فیروزکوه، تا شیرگاه سفر کنید. سپس جاده را به سمت شیرگاه ادامه داده و به جاده گنج افروز برسید. از این پس به دریاچه لفور نزدیک می‌شوید آن هم در جاده‌ای امن و روان!

3. دریاچه ولشت در مرزن آباد مازندران

1

یکی از 10 دریاچه ایران که آب شیرین دارد، دریاچه ولشت در بخش مرزن آباد مازندران است. آب این دریاچه که از چشمه‌های اطراف و بارش باران تامین می‌شود در ماه‌های مختلف سال ارتفاع متفاوتی دارد. دریاچه ولشت، در آغوش کوه‌های سرسبز مازندران به‌وجود آمده و طبیعت زیبای اطرافش باعث شده که همیشه بسیاری از مسافران مازندران، این دریاچه را برای بازدید یا اقامت انتخاب کنند. برای رفتن به دریاچه ولشت می‌توانید هم از جاده چالوس و هم از جاده هراز اقدام کنید. اگر در جاده چالوس باشید باید از روستای سنار به این دریاچه بروید. اما اگر در جاده هراز باشید حدودا 5 ساعت راه تا رسیدن به دریاچه ولشت دارید چرا که باید از آمل و محمود آباد گذر کنید تا به جاده چالوس رسیده و سپس مسیری که پیش‌تر بررسی شد، را ادامه دهید.

4. دریاچه الیمالات در چمستان مازندران

1

دریاچه الیمالات در چمستان مازندران یکی از زیباترین دریاچه‌ها است که نباید در تعطیلات نوروز دیدن آن را از دست داد. این دریاچه جذاب، با آبی خنک و طبیعتی جنگلی، ما را به یاد جنگل‌های استوایی می‌اندازد. دریاچه‌ای که زیبایی‌های طبیعت مازندران را به رخ جهانیان کشیده و تنفسی سالم را برای ما به ارمغان می‌آورد. برای رفتن به دریاچه الیمالات باید به منطقه نور در مازندران بروید و در مسیر چمستان قرار بگیرید. پس از هفت الی هشت کیلومتر وارد جاده فرعی شده و با این دریاچه زیبا روبه‌رو شوید. جالب این است که بسیاری از محلیان، ماهی‌های قرمز سفره هفت‌سین خود را در دریاچه الیمالات رها می‌کنند. حضور این ماهی‌ها در کنار ماهی‌هایی مثل آمور و قزل آلا، شما را هیجان‌زده خواهد کرد.

5. مرداب هسل در چالوس مازندران

1

یکی از جذاب‌ترین دریاچه‌هایی که به شکل مرداب در دل مازندران قرار گرفته است، مرداب هسل است. این مرداب در هر فصل زیبایی خاص خودش را دارد. نیم سانت جلبکی که بر روی این مرداب قرار گرفته، گاهی سبز و گاهی قرمز است. برخی از محلی‌ها به مرداب هسل، تالاب کَنّیچال نیز می‌گویند. نکته جالب و جذابیت این مرداب، جوشیدن آب از دلِ خودِ آن است. برای یک سفر نوروزی، چه چیزی بیشتر از چنین طبیعت خاص و زیبایی می‌تواند ما را مصمم به رفتن کند؟ برای سفر به مرداب هسل بهتر است به سمت دو روستای طلاجو و سینوا بروید که در جنوب غربی چالوس هستند. مرداب هسل در دل جنگلی معروف به مشل موزی قرار گرفته است.

راستی! دریاچه ارواح در نوشهر رو فراموش نکنید! نمی‌دونید چقدر معرکه‌ست...

طناز السادات حسینی فر
طناز السادات حسینی فر

دیدگاه شما چیست؟

دیدگاه ها