اگه الموت رو بشناسی، امسال عید نمیری شمال!

  • طناز السادات حسینی فر طناز السادات حسینی فر
  • ۲۸ بهمن ۱۴۰۲
  • زمان مطالعه : 4.4 دقیقه

راهنماتو- از شمال چی می‌خوایم؟ یه آب‌وهوای خوب، یه طبیعت بکر، یه جنگل دل‌انگیز و یه دریای جذاب. اگرچه این خواسته‌های جذاب به موندن توی ترافیک‌های چند ساعته جاده چالوس و بزرگراه کرج- رشت می‌ارزه؛ اما راه‌های بهتری هم وجود داره. مثلا می‌تونیم همین جذابیت‌ها رو توی یه مکان نزدیک‌تر، خلوت‌تر و حتی خاصتر تجربه کنیم. روی صحبت ما با شماست، شمایی که تهران و کرج ساکنی و می‌خوای از زندگی توی دود و آلودگی، چند روز هم که شده، فرار کنی! می‌پرسید کجا؟ بیاید تا راهنماتو الموت رو بهتون معرفی کنه.

الموت کجاست؟

1

به گزارش راهنماتو، الموت منطقه‌ای کوهستانی و بخشی از استان قزوین است که در شمال شرقی آن قرار گرفته. الموت مرزی است میان استان قزوین و مازندران و گیلان. از این رو، طبیعت آن؛ بکر، خواستگاه آن؛ دیرینه و جذابیت‌های آن؛ حیرت‌انگیز است. الموت نه تنها مجموعه‌ای از زیبایی‌های طبیعی را در دل خود جای داده، بلکه با آثار تاریخی منحصربه‌فردش، روایتگر تاریخ ایران زمین است.

طبیعت‌گردی در الموت

1

از آن جایی که آب‌وهوای منطقه الموت در استان قزوین، آب‌وهوایی کوهستانی است، جایی مناسب برای یک سفر نوروزی و جذاب است. دره‌ها و کوه‌های الموت جایگاهی هستند برای استقرار درختان سربه‌فلک کشیده و آبشارهای روان که دل ما را خواهند برد. باغ‌های گیلاس و زخال اخته در فصل بهار با شکوفه‌های رنگارنگشان آمدن بهار را مژده می‌دهند و نفس ما را در سینه حبس می‌کنند. بنابراین چه دوست داشته باشید در کنار رودی بنشینید و از طبیعت لذت ببرید، چه دوست داشته باشید در دل طبیعت صخره‌نوردی کنید، الموت گزینه خوبی برای شما خواهد بود.

دریاچه اوان در الموت

1

اگر دل در گرو دریا دارید، اما ماندن در ترافیک‌های چند ساعته جاده‌های شمال را برنمی‌تابید، بهتر است سری به دریاچه اوان در الموت بزنید که عنصری جدید و جذاب برای شما خواهد بود. آرامش طبیعت اطراف دریاچه اوان، عدم حضور شن و ماسه دریایی را برای شما جبران می‌کند. آب این دریاچه شیرین است و در 75 کیلومتری قزوین قرار گرفته از این رو است که این دریاچه را باغ‌های میوه روستاهای اطراف احاطه کرده‌اند. نکته جذاب این است که آب دریاچه اوان از رودخانه‌های اطراف تامین نمی‌شود، بلکه از دل خود دریاچه به بیرون می‌جوشد. در دل دریاچه اوان ماهی‌ها نیز زندگی می‌کنند و می‌توانند خوراک نهار شما را تامین کنند.

درخت چنار خونبار الموت

1

اگر در تعطیلات عید به الموت سفر کردید، لطفا از دیدن روستاهای اطراف آن صرف نظر نکنید. هر یک از روستاهای اطراف دریاچه اوان، بافت و زیبایی‌های خاص خود را دارند. به‌عنوان مثال، درخت چنار خونبار در زرآباد الموت قرار دارد. برخی بر این باور هستند که در روز عاشورا، از این درخت زیبا صمغ‌هایی قرمز رنگ می‌ریزد که باعث شده بسیاری از افراد، در این روز، به الموت و روستای زربار سفر کنند. شاید در روزهای عید از این درخت صمغی بیرون نیاید ولی دیدار آن جذابیتی خاص دارد.

ماسوله کوچک در الموت

1

شاید یکی از دلایلی که باعث می‌شود شما به شمال کشور بروید، روستای پلکانی ماسوله و طبیعت زیبای آن باشد. اما، الموت دارای روستاهایی پلکانی است که به دلیل اصول معماری جذابش همواره مورد توجه گردشگران قرار گرفته است. بافت روستایی خانه‌های موجود در الموت همگی همان رنگ‌وبوی کاهگلی گذشته را حفظ کرده‌اند و ما پیوند میان انسان‌ها با طبیعت را به یاد می‌آورند. یکی از جذاب‌ترین روستاهای پلکانی الموت، روستای کلایه است که دیدن آن را به شما توصیه می‌کنیم.

قلعه حسن صباح الموت

1

اگر حتی از وجود الموت در استان قزوین و نزدیکی آن به تهران و کرج باخبر نبودید، حتما نام قلعه حسن صباح را شنیده‌اید. قلعه‌ای ساخته شده در دوران اسماعیلیان که داستان‌ها و حرف‌های فراوانی برای گفتن دارد. بنابراین اگر دوست دارید یک تعطیلات نوروز، علاوه‌بر بودن در یک طبیعت بکر، با تاریخ کشور و آثار تاریخی آن روبه‌رو شوید بهتر است به الموت بروید و قلعه حسن صباح را از نزدیک ببینید. این قلعه در روستای گازرخان قرار گرفته است. اگر هنوز اهمیت قلعه حسن صباح را نمی‌دانید باید به شما بگوییم که یونسکو در حال بررسی آن برای وارد کردن نامش در فهرست آثار جهانی است. جالب است بدانید که قلعه‌ای چون لمبسر نیز که در الموت وجود دارد، مربوط به دوره اسماعیلیان می‌شود و می‌تواند هدف شما برای بازدید در یک روز تعطیل عید باشد.

 

طناز السادات حسینی فر
طناز السادات حسینی فر

دیدگاه شما چیست؟

دیدگاه ها