افراد درونگرا چه کتاب‌هایی باید بخوانند؟

  • طناز السادات حسینی فر طناز السادات حسینی فر
  • ۱۵ بهمن ۱۴۰۲
  • زمان مطالعه : 6.1 دقیقه

راهنماتو- وقتی از افراد درونگرا می‌پرسیم که عموما چه کتاب‌هایی می‌خوانند، تا بتوانیم آماری درست پیدا کنیم، عموما پس از یک تفکر عمیق جواب می‌دهند... «اوه، بستگی داره!». در آن لحظه ما می‌مانیم و کاغذی که تقریبا از اطلاعات خالی مانده. اما، می‌توانیم کتاب‌هایی را جست‌وجو کنیم که نویسندگانشان صرفا برای احوالات درونگراها نوشته‌اند. گاهی به آن‌ها توصیه‌هایی کرده‌اند و گاهی به کسانی که در کنار یک درونگرا زندگی می‌کنند، پیشنهادهایی داده‌اند تا بتوانند زندگی بهتری را تجربه کنند. از این رو، راهنماتو چند کتاب خوب به افرادی که درونگرا هستند معرفی می‌کند.

1. کتاب «آداب روزانه؛ روز بزرگان چگونه شب می شود» نوشته میسن کری

1

به گزارش راهنماتو، عموما افراد درونگرا برای ما عجیب هستند. بیشتر فکر می‌کنند و کمتر حرف می‌زنند. در این میان تنهایی و خلوت کردن با خود را به هر چیزی ترجیح می‌دهند؛ مگر اینکه آدم امنِ زندگیشان را پیدا کرده باشند. میسن کری در کتاب «آداب روزانه؛ روز بزرگان چگونه شب می شود» سعی کرده عادات و آداب زندگی برخی از مشهورترین نویسندگان، نظریه‌پردازان، موسیقیدانان و شاید بهتر باشد بگوییم هنرمندان بزرگ را با ما در میان بگذارد. در خلال این آداب، به‌عنوان مثال، دکارت، فیلسوف معروف، را می‌بینیم که خوابیدن روی تخت و در ذهن قصه‌پردازی را به هر چیزی ترجیح می‌داده، یا ژان پل سارتر، نویسنده و فیلسوف اگزیستانسیالیست، دو برابر قرصی که برای او تجویز شده بوده را استفاده می‌کرده است. از این رو، کتاب «آداب روزانه؛ روز بزرگان چگونه شب می شود» می‌تواند برای افراد درون‌گرا به شدت الهام‌بخش باشد و به اطرافیان او کدی بدهد که یعنی فرد درونگرای کنار من، حالا به چه چیز فکر می‌کند!

قسمتی از کتاب «آداب روزانه؛ روز بزرگان چگونه شب می شود» نوشته میسن کری

1

آودن در سال 1958 نوشت: «برنامه روزانه‌ی منظم نشانه‌ی جاه‌طلبی یک انسان هوشمند است.» اگر این حرف درست باشد، آودن یکی از جاه‌طلب‌ترین افراد نسل خودش بود. این شاعر وسواس وقت‌شناسی داشت و همواره در طول زندگی‌اش مطابق برنامه‌ای بسیار دقیق کار می‌کرد.

2. کتاب « قدرت سکوت؛ قدرت درونگراها در جهانی که قادر نیست از سخن گفتن بازایستد» نوشته سوزان کین

1

سوزان کین در کتاب « قدرت سکوت؛ قدرت درونگراها در جهانی که قادر نیست از سخن گفتن بازایستد» سعی می‌کند جهان درون‌گرایان و برون‌گرایان را در کنار یکدیگر قرار داده و آن دو را با یکدیگر مقایسه کند. همان‌طور که از عنوان فرعی این کتاب مشخص است، سوزان کین بر این عقیده است در جهانی که همهمه‌ی برونگرایان همه جا پراکنده شده است، قدرت سکوت درونگرایان به چشم نمی‌آید. کین سکوت را یک قدرت می‌داند که مختص به درونگرایان است. کتاب « قدرت سکوت؛ قدرت درونگراها در جهانی که قادر نیست از سخن گفتن بازایستد» پس از انتشار به سرعت میان مردم جا باز کرد و تبدیل به یکی از پرفروش‌ترین کتاب‌های نیویورک تایمز شد.

قسمتی از کتاب « قدرت سکوت؛ قدرت درونگراها در جهانی که قادر نیست از سخن گفتن بازایستد» نوشته سوزان کین

1

او فردی درون‌گرا بود و به همین دلیل قدرتی منحصربه‌فرد در مذاکره داشت که شاید کمتر به چشم می‌آمد اما بسیار نیرومند بود. او احتمالا آماده‌تر از هر کس دیگری بود، به‌‌آرامی اما با قاطعیت سخن می‌گفت و به ندرت بدون اندیشیدن حرف می‌زد.

3. کتاب «پروژه شادی» نوشته گرچن روبین

1

یکی از کتاب‌های متفاوتی که اکثرا به افراد درونگرا توصیه می‌شود، کتاب «پروژه شادی» است که سعی دارد راه حلی جالب برای بهم ریختگی ذهن و بی‌هدفی زندگی ارائه دهد. گرچین روبین، نویسنده کتاب «پروژه شادی» روزی تصمیم می‌گیرد که خود را از سرگردانی در این زندگی نجات دهد. بنابراین، در جست‌وجوی یک راه‌حل سفری را آغاز می‌کند و جواب تنها یک چیز است؛ شادی! بسیاری از افراد درون‌گرا ممکن است که نتوانند به راحتی بر روی برخی از مسائل تمرکز کنند، برای همین احساس سرگشتگی می‌کنند. گاهی، بیش از حد درباره چیزهایی فکر می‌کنند که انقدر مهم نیست! کتاب «پروژه شادی» به ارائه راه‌حلی جذاب، افراد درون‌گرا را برای زندگی بهتر رهنمون می‌شود. کتاب «پروژه شادی» به سرعت توانست نشان دهد که راهکارهای مناسبی ارائه می‌دهد، به همین خاطر جزو پرفروش‌ترین کتاب‌های سال شد.

قسمتی از کتاب «پروژه شادی» نوشته گرچن روبین

1

کار، در شادی من نقش حیاتی داشت، فراغت هم همینطور، بنابراین عناوی «کار»، «تفریح» و «هیجان» را هم در فهرستم گنجاندم. دیگر چه مواردی را می‌خواستم مطرح کنم؟ به نظر می‌رسید «انرژی» اولین عامل موفقیت کل پروژه است. «پول» هم موضوع دیگری بود که می‌دانستم دوست دارم به آن بپردازم.

4. کتاب « زندگی آرام در دنیای پر هیاهو» نوشته سوفیا دمبلینگ

1

کتاب « زندگی آرام در دنیای پر هیاهو» نوشته سوفیا دمبلینگ یکی از بهترین کتاب‌هایی است که افراد درون‌گرا را رودرروی خودشان قرار داده و خلقیاتشان را به چالش بکشد. در این کتاب، دمبلینگ در نظر دارد تا به درونگرایان بیاموزد که چگونه قدرت زندگی خودشان را در دست بگیرند. او عنوان می‌کند، علی‌رغم چیزی که اکثر برون‌گرایان درباره درون‌گرایان فکر می‌کنند، آنان فاقد سرچشمه‌های زندگی و زیستن نیستند. یا بهتر است بگوییم که سبک زندگی درون‌گرایان، سبکی اشتباه و پوچ نیست. کتاب «زندگی آرام در دنیای پرهیاهو» به درون‌گرایان از بعد روانشناسی اثبات می‌کند که این طبیعت درونی شده در آن‌ها، باعث شرمندگی و خجالت نیست و درونگرایان باید با خودشان روبه‌رو شده و این عواطف، خلقیات و احساسات را درباره خود بپذیرند.

قسمتی از کتاب « زندگی آرام در دنیای پر هیاهو» نوشته سوفیا دمبلینگ

1

یونگ، شاگرد فروید، که از صحبت‌های منفی‌گرایانه استادش خسته بود، از مکتب او جدا شد تا به نتایج جدیدی برسد. یونگ اولین کسی بود که الگوی انرژی ذهنی را پیشنهاد داد و اظهار کرد که انرژی برای درون‌گرایان به سوی درون و برای برون‌گرایان به سمت بیرون جریان دارد. درون‌گرایان نیز به پذیرش این تعریف تمایل دارند. این تعریف برای ما پذیرفتنی است، چراکه دقیقاً می‌دانیم تحلیل رفتن انرژی‌مان، هنگامی که جریان انرژی بسیاری را به سمت بیرون فرستاده‌ایم، چه حسی دارد. یک آخر هفته پرمعاشرت می‌تواند برای روزهای آتی مرا به کما ببرد. پس از یک آخر هفته پرمعاشرت نیاز دارم که حداقل برای یک هفته در یک غار زندگی کنم.

طناز السادات حسینی فر
طناز السادات حسینی فر

دیدگاه شما چیست؟

دیدگاه ها