صندلی غذای کودک چه ویژگی‌هایی باید داشته باشه؟

  • نغمه افشار نغمه افشار
  • ۲۱ اسفند ۱۴۰۲
  • زمان مطالعه : 4.2 دقیقه

راهنماتو- «وقتی صندلی بخری می‌فهمی چقدر غذا خوردنش راحت می‌شه!»

وقتی کودک به مرحله غذا خوردن می‌رسد هنوز راه رفتن را یاد نگرفته است. ممکن است در ابتدا شما به راحتی بتوانید به او غذا بدهید اما همین که به راه بیفتد نشاندن او بر سر میز یا سفره غذا کار سختی خواهد بود! بچه‌ها همیشه دوست دارند در حال کشف و شهود باشند و اینکه شما بخواهید دنبال او بدوید تا دو لقمه غذا بخورد از هیچ نظر پسندیده نیست!

به گزارش راهنماتو، شاید وجود صندلی غذا یک خرید غیرلازم و حتی لاکچری به نظر برسد ولی این طور نیست. وقتی کودک شما یاد بگیرد هنگام غذا خوردن پشت صندلی خودش بنشیند دیگر به صورت مستقل عمل کردن را هم یاد خواهد گرفت. مهمتر از همه متوجه می‌شود که هنگام صرف غذا باید آدابی را رعایت کند که یکی از آنها راه نرفتن است! ضمن اینکه صندلی غذا به دلیل اینکه میز و سینی مخصوص دارد هر مدل که کودک شما غذایش را بخورد و ریخت و پاش ایجاد کند به راحتی قابل تمیز کردن است تا اینکه تمام خانه را پر از تکه‌های غذا بکند!

بازار لوازم کودک تنوع زیادی دارد و انواع و اقسام صندلی‌های غذا با کارآیی‌های متفاوت و قیمت‌های مختلف در آن به چشم می‌خورند اما مهمتر از همه این است که یک نوع صندلی انتخاب کنید که کودک هنگام نشستن پشت آن احساس راحتی کند. بر میز و سینی آن تسلط داشته باشد و به خوبی بتواند از پس غذا خوردن خود بربیاید!

ممکن است فرزند شما ابتدا روی خوشی به صندلی غذا نشان ندهد چون احساس محصور بودن می‌کند ولی اگر روی آن ظرف غذا و لیوان جذاب آب خوری برایش بگذارید و صندلی را هم در نقطه‌ای قرار بدهید که دید کامل به تمام نقاط خانه داشته باشد و یک نکته‌ی مهمتر اینکه خودتان در استفاده از این مورد قاطعیت داشته باشید کم کم به این نتیجه خواهد رسید که برای غذا خوردن باید یکسری اصول را رعایت کند و بعد از صرف غذا می‌تواند به تمام بازیگوشی‌ها و شیطنت‌هایش برسد! یادمان نرود که ما هستیم که کودکان را آموزش می‌دهیم!

آیا صندلی غذا روی سلامت کودک اثر می‌گذارد؟

هنگام غذا خوردن وقتی کودک شما به راحتی به صندلی تکیه بدهد و میزی مقابلش باشد که از استانداردها برخوردار است سلامتش کامل حفظ خواهد شد. ستون مهره‌های او در شرایط مناسب قرار می‌گیرد دیگر با دویدن و راه رفتن و در بغل غذا خوردن خطرهایی او را تهدید نخواهد کرد!

9

آیا صندلی غذا از نظر اجتماعی روی رفتار کودک تاثیرگذار است؟!

صددرصد! وقتی کودک شما در منزل عادت داشته باشد که هر مدل که بخواهد غذا بخورد، شما دنبالش بدوید تا از گرسنگی نجاتش بدهید، دراز بکشد و گاهی دو لقمه غذا بخورد! یا اینکه تمام زندگی را به هم بریزد این رفتار را به محیط خارج از خانه هم خواهد کشاند! در مهمانی، رستوران و حتی مهدکودک هم شاهد چنین رفتاری از او خواهید بود! پس برای اینکه یک مهارت اجتماعی به او یاد بدهید باید از خانه شروع کنید. وقتی صندلی غذای مخصوص کودک داشته باشید او به تکان نخوردن در حین غذا و متمرکز بودن بر یک مکان موقع خوردن واقف خواهد شد و در محیط‌های دیگر هم این رفتار را از او خواهید دید!

چه نکاتی را باید در هنگام خرید صندلی غذای کودک درنظر گرفت؟

صرف نظر از بحث بودجه که اهمیت بالایی هم دارد شما باید ببینید چه انتظاراتی از صندلی غذا دارید! اینکه ارتفاع آن بنا به قد کودک قابل تنظیم باشد؟ پشتی آن قابل خوابیدن باشد؟ سینی روبه روی آن متحرک باشد؟ آیا در منزل فضای مناسب برای قرار دادن یک صندلی با آن ابعاد دارید؟ امنیت صندلی در چه حد است؟ آیا اگر کودک تنها پشت آن نشسته باشد قابل اعتماد است؟ تمام این موارد نقش اساسی در نوع انتخاب شما دارد و به نسبت هر کدام صندلی خاصی در بازار پیدا خواهید کرد. اگر هم تمایل داشته باشید صندلی متحرک باشد و با خود به مهمانی و سفر هم ببرید این امکان برای شما درنظر گرفته شده است. صندلی‌های متحرکی هستند که بدنه آنها روی هر صندلی معمولی دیگری قابل نصب است. کمربند دارند و از تکان خوردن یا افتادن کودک جلوگیری می‌کند. بعضی صندلی‌ها هم هستند که امکان تاب خوردن دارند و برای سرگرم شدن کودک ویژگی‌های خاصی دارند. به هر حال آن که باید در نهایت دست به انتخاب بزند شما هستید ولی چند فاکتور اصلی را هرگز فراموش نکنید:

  • صندلی امنیت لازم را داشته باشد و کودک از روی آن پرت نشود.
  • پشتی آن راحت باشد و کودک بتواند به درستی بنشیند و زمینه غر زدن او را فراهم نکند.
  • سینی مقابل آن متحرک باشد تا بتوانید به راحتی آن را بشویید.
  • مجهز به کمربند باشد.

با توجه به جمیع این موارد برندهای مختلفی در بازار هستند که تمام این موارد را پشتیبانی خواهند کرد. با علم به این موراد دست به خرید بزنید.

نغمه افشار
نغمه افشار

دیدگاه شما چیست؟

دیدگاه ها