7 گیاه مناسب نگهداری در تراریوم برای مبتدی ها

  • ریحانه میرسمیعی ریحانه میرسمیعی
  • ۲۷ اسفند ۱۴۰۲
  • زمان مطالعه : 4.7 دقیقه

راهنماتو- تراریوم یک گلخانه مینیاتوری و یک باغ شیشه ای شگفت انگیز است که گل ها و گیاهان زیبا و کوچکی را درون یک محفظه پلاستیکی یا شیشه ای جای داده است. گیاهانی که در تراریوم نگهداری می شوند، باید رشد کندی داشته باشند و برای رشد و نگهداری به شرایط یکسانی نیاز داشته باشند. از جمله دیگر ویژگی های گیاهان مناسب نگهداری در تراریوم می توان به اندازه کوچک آنها (حداکثر 6 اینچ) اشاره کرد. برای ساخت یک تراریوم توصیه می کنیم گیاهان را بر اساس مقدار نور مورد نیاز دسته بندی کنید و در صورتی که نمی توانید نور زیاد و غیرمستقیم را برای آنها فراهم کنید، باید از گیاهان مقاوم در برابر نور کم در باغ شیشه ای کوچک خود استفاده کنید و یا نور آنها را با استفاده از لامپ رشد گیاه تامین کنید. در ادامه با معرفی 7 گیاه مناسب تراریوم برای افراد مبتدی با راهنماتو همراه باشید.

1- پپرومیا هندوانه ای

به گزارش راهنماتو، پپرومیا هندوانه ای انتخابی عالی برای افرادی است که به تازگی کار با تراریوم را آغاز کرده اند. این گیاه همیشه سبز رشد کند و نگهداری آسانی دارد و در دسته گیاهان رطوبت دوست قرار می گیرد. پپرومیا هندوانه ای با برگ های راه راه و نقره ای رنگ خود زیبایی خاصی به باغ شیشه ای کوچک شما می بخشد و در نور غیر مستقیم خورشید بهترین عملکرد را دارد.

 پپرومیا هندوانه ای


2- گیاه گل سنگ

گل سنگ یکی از زیباترین گیاهان آپارتمانی با برگ های نفیس و رنگ های مختلف صورتی، قرمز ، بنفش و سفید است که سرعت رشد متوسطی داشته و نگهداری از آن نیز آسان است. این گیاه برای حفظ رنگ خود به نور روشن و غیر مستقیم خورشید نیاز دارد و در دسته گیاهان رطوبت دوست قرار می گیرد.

 گیاه گل سنگ  


3- سرخس مینیاتوری

سرخس مینیاتوری یک گیاه آپارتمانی کوچک با برگ های هلالی شکل، انبوه و پر مانند است که به دلیل نگهداری آسان، به راحتی می توان آن را در داخل تراریوم پرورش داد. این گیاه رطوبت را دوست دارد، تحمل نور شدید خورشید را ندارد و رشد آهسته ای دارد.

سرخس مینیاتوری


4- گیاهان هوایی

گیاهان هوایی یا اپی فیت ها گیاهان مقاومی هستند که به دلیل حداقل سیستم ریشه نیازی به رشد در گلدان های خاکی ندارند. این گیاهان را می توان آویزان کرد، نصب کرد و یا در تراریوم کاشت. این گنجینه‌های کوچک زیبایی خاصی به تراریوم می بخشند و در نور غیرمستقیم خورشید، جریان هوا و رطوبت کافی بخوبی رشد می کنند. توصیه می کنیم پیش از اقدام به خرید یک گیاه هوایی، شرایط نگهداری از آن را بخوبی مطالعه کنید. واریته های زیادی برای انتخاب یک گیاه هوایی وجود دارد. این گیاهان به دمای بین 60 تا 75 درجه فارنهایت و سطوح رطوبت متوسط نیاز دارند و به جای خاک در ماسه یا شن آکواریوم رشد می کنند.

گیاهان هوایی


5- فیتونیا

فیتونیا یا گل موزاییکی گیاهی با برگ های خیره کننده است که خطوط سفید و زرد و نقره‌ای رنگ روی برگ ها، جذابیت خاصی به این گیاه بخشیده اند. این گیاه رشد کمی دارد و یکی از بهترین گزینه ها برای نگهداری در تراریوم است. گیاه فیتونیا به نور غیر مستقیم خورشید و رطوبت زیاد علاقه دارد و در صورت قرارگیری در برابر نور مستقیم خورشید، برگ هایش دچار سوختگی می شوند.

فیتونیا


6- ساکولنت ها و کاکتوس ها

ساکولنت ها و کاکتوس ها برای تراریوم های خشک مناسب هستند و اگر شرایط بیابانی را برای آنها فراهم کنید، بخوبی رشد خواهند کرد. اتمسفر مرطوب در یک تراریوم بسته موجب نابودی این نوع گیاهان خواهد شد. ساکولنت ها و کاکتوس ها برای رشد به یک فضای نیمه بسته با آبیاری کم و نور غیر مستقیم خورشید نیاز دارند. سعی کنید گیاهانی را انتخاب کنید که برای رشد به شرایط مشابهی نیاز دارند و با سرعت یکسان رشد می کنند. سه ساکولنت اچوریا، هاوورتیا و سدوم بوریتو شرایط نگهداری تقریبا یکسانی دارند. در میان کاکتوس ها نیز کاکتوس های کوچکی مانند مامیلاریا گراسیلیس، کاکتوس دارچینی و کاکتوس بالشتکی رنگین کمانی نیازهای مراقبتی یکسانی دارند.

 ساکولنت ها و کاکتوس ها


7- ارکیده

ارکیده یکی از خاص ترین گیاهان آپارتمانی است که در محیط های کوچک و بسته مانند تراریوم بخوبی رشد می کند. با توجه به تنوع این گیاه، سعی کنید گل های ارکیده ای را انتخاب کنید که رطوبت بالا، دمای متوسط و نور کم را دوست دارند. از جمله گل های ارکیده مینیاتوری مناسب برای نگهداری در تراریوم می توان به ارکیده فالانوپسیس، ارکیده دنباله دار و ارکیده Lepanthes اشاره کرد.

 ارکیده

ریحانه میرسمیعی
ریحانه میرسمیعی

دیدگاه شما چیست؟

دیدگاه ها