بهترین استان ایران برای سفر در هفته اول نوروز؛ استان خوزستان

  • طناز السادات حسینی فر طناز السادات حسینی فر
  • ۲۸ اسفند ۱۴۰۲
  • زمان مطالعه : 4.8 دقیقه

راهنماتو- اگر می‌خواهید رقص زیبای طبیعت را ببینید، اگر می‌خواهید در سال جدید، بیش از پیش با طبیعت اُنس بگیرید و در آغوش آن چند روزی پناه بگیرید، هفته اول تعطیلات نوروز را به استان خوزستان سفر کنید. استانی که دیرزمانی مرکزیت آن شوشتر بود. بله! همان شوشتر معروف. حالا اما، اهواز را مرکز این استان می‌دانند. شاید باور نکنید اما، خوزستان یکی از کهن‌ترین مناطقی به حساب می‌آید که به عنوان یک فلات، برای انسان‌ها قابل سکونت شد. 2700 سال پیش از میلاد مسیح، وقتی هنوز زبانِ انسان‌ها اصوات را به درستی نمی‌شناخت، خوزستان متمدن بود. راهنماتو این‌جا است تا بهترین جاهای دیدنی استان خوزستان برای هفته اول تعطیلات نوروز را به شما معرفی کند، تا در این عید باستانی بیشتر با ایران باستان آشنا شوید.

1. شهر ایذه در خوزستان

1

به گزارش راهنماتو، بهترین جاذبه گردشگر و قطب اکوتوریسم در خوزستان است، بنابراین بهتر است با چشم‌هایی بسته هفته اول تعطیلات نوروز را رهسپار ایذه در خوزستان شویم. وقتی که باستان شناسان به کاوش در ایذه می‌پردازند، متوجه می‌شوند که قدمت آن به دوره ایلامیان می‌رسد. جدای از قدمت این شهر زیبا، باید به آب‌وهوای کوهستانی و طبیعت بکرش توجه کنیم. حضور تالاب میانگران با پوشش گیاهی نی و خارشتر، کوه منگشت با جنگل‌های انبوه و رودخانه‌هایی مثل سمه و دشت سوسن که مقصدی است برای گردشگران عیدانه، همگی زیبایی ایذه را چند برابر کرده‌اند. اما، به تاریخ برمی‌گردیم؛ به حکاکی کول فرح که قدمتی 3000 ساله دارد، پل شالو با ستون‌ها بلندش و نقش برجسته خنگ کمالوند که سوارکاری یک نجیب‌زاده را نشان می‌دهد. همه و همه در شهر ایذه واقع در استان خوزستان است.

2. چغازنبیل در شوشِ استان خوزستان

1

وقتی از قدمت، عظمت و شکوه ایران باستان حرف می‌زنیم، مسلما تصویری از تخت جمشید در ذهن ما نقش می‌بندد، غافل از اینکه ایران، استان خوزستان را دارد که در دل آن چغازنبیل نشسته است. چغازنبیل یک عبادتگاه مقدس در میان ایلامیان بوده است. قدمت این سازه عظیم به 1250 سال پیش از میلاد مسیح در تمدن ایلام می‌رسد. می‌گویند معماری خاص چغازنبیل، که همچون قوطی‌هایی فرورفته در یکدیگر ساخته شده است، حیرت بسیاری از باستان شناسان را برانگیخته. این بنا، سالیانی پیش 52 متر ارتفاع داشته، اما حالا ارتفاع آن به 25 متر می‌رسد. در دل چغازنبیل، قدیمی‌ترین تصفیه‌کننده آب وجود دارد که آب آن از رودخانه کرخه می‌آمده است. شکوه چغازنبیل، با وجود فرسودگی کنونی‌اش، چنان زیاد است که باید در سفر نوروزی حتما از آن دیدن کنیم.

3. آبشار تنگ کرد در قلعه تلِ استان خوزستان

1

یکی از زیباترین آبشارهای استان خوزستان، در جاده اهواز به قلعه تل در روستای تنگ کرد به وجود آمده است. این آبشار زیبا و منحصر به فرد، از بلندای کوه‌ها زاگرس به زمین می‌ریزد. همسایگی این آبشار با درختانی زیبا مثل بلوط و کلخنگ، به تعادل هوا در شرجی خوزستان کمک می‌کند. فراموش نکنید که هر چه زیباست، دستیابی به آن سخت‌تر هم هست! رسیدن به آبشار تنگ کرد نیز نیاز به کوهنوردی و صخره‌نوردی دارد، اما ارزشش بیش از این‌ها است. وقتی برای رسیدن به آبشار تنگ کرد تلاش می‌کنیم، در مسیر با سه آبشار دیگر نیز برخورد خواهیم کرد که سرچشمه اصلی‌شان دلِ کوه است. پس برای فارغ شدن از زندگی شهری، این آبشار چالش‌برانگیز می‌تواند گزینه‌ای مناسب باشد.

4. چال کندی در دزفولِ استان خوزستان

1

یکی دیگر از جاذبه‌های گردشگری و خاصِ استان خوزستان، چال کندی در دزفول یکی از شهرهای استان خوزستان است. چال کندی، یک دره است، دره‌ای تماشایی که با آبی آکواریومی پر شده است. در مسیر رودخانه دز، صخره‌هایی بلندبالا یکدیگر را در آغوش کشیده‌اند و فرسایش سنگ‌ها پس از مدت‌ها معاشرت با رودخانه، چنین طبیعت زیبایی را به وجود آورده است. در این مسیر، علفزارها، به سرسبزی فضای اطراف چال کندی کمک کرده‌اند و رشته کوه زاگرس در آن میان چنان قد برافراشته که گویی در بهشتی نه بر روی زمین! شاید اگر کمی در آن حوالی قدم بزنید، مقداری پونه وحشی و گل گاو زبان برای سال جدیدتان جمع کنید و به عنوان سوغات، از دزفول به شهر خودتان ببرید.

5. دره کول خرسان در دزفول استان خوزستان

1

نام دزفول را زیاد شنیده‌ایم، اما چندبار شده است که شنیده باشیم در این شهر زیبا جاذبه‌ای طبیعی مثل دره کول خرسان وجود دارد که به آن دره ارواح نیز می‌گویند. وقتی به این منطقه وارد می‌شوید، کوه‌ها در میان خود جاده‌هایی باریک و جذاب به وجود آورده‌اند برای قدم زدن. گاهی آبی زلال زیر پا جاری می‌شود و گاه خشک است. گاهی صخره‌ها چنان به یکدیگر نزدیک می‌شوند که شاید فقط یک نفر بتواند از آن گذر کند. علی‌رغم آب‌وهوای شرجی استان خوزستان، در دره کول خرسان، همواره بادی ملایم می‌وزد و هوش از سر ما می‌پراند. گاهی گیاه‌هایی عجیب از دیواره‌های بالایی صخره‌ها بیرون آمده‌اند و شما را شگفت زده می‌کنند. پس دره کول خرسان نیز می‌تواند یک مکان گردشگری عالی برای تعطیلات هفته اول نوروز باشد.

 

طناز السادات حسینی فر
طناز السادات حسینی فر

دیدگاه شما چیست؟

دیدگاه ها