(تصاویر) نحوه پرورش پیاز سنبل در آب برای سفره عید

  • فاطمه چولکی فاطمه چولکی
  • ۱۶ اسفند ۱۴۰۲
  • زمان مطالعه : 6.5 دقیقه

راهنماتو- پرورش سنبل در آب یک راه زیبا برای آوردن رنگ و عطری به یادماندنی به سفره 7 سین شما است. سنبل شکوفه‌های رنگی و معطری تولید می‌کند که رنگ‌های دلربای آن از صورتی روشن تا بنفش تیره متغیر است، پس شما می توانید برای تزئین سفره و یا خوشبو کردن خانه تان از آن استفاده کنید. اگرچه فرآیند پرورش پیاز سنبل وقت گیر است و باید از هفته های قبل مراحلش را گذارنده باشید، اما در عوض رشد پیازها در آب می تواند به ماندگاری شکوفه های سنبل شما تا هفته ها کمک کند، پس مطمئن باشید این گیاه جذاب را تا پایان فروردین می توانید نگه دارید. در این مطلب تمام مراحل لازم برای رشد گیاه سنبل در آب را به شما آموزش داده ایم، تا دیر نشده دست به کار شوید و این گیاه دلربا را برای سفره زیبایتان آماده کنید.

پیاز سنبل را خریداری کنید

1

پیاز سنبل معمولاً در بسته‌های 3 تایی و در دو نوع سرد شده و معمولی فروخته می‌شوند. بسته‌های پیاز سنبل که از قبل سرد نشده‌اند معمولاً 300 تا 350 هزار و بسته‌های پیاز سنبل که از قبل سرد می‌شوند معمولاً بیت 700 تا 750 هزار تومان قیمت دارند.

قبل از کاشت پیاز سنبل خود را خنک کنید

33

همه سنبل ها برای ایجاد یک ریشه قوی به یک دوره خنک کننده 12-14 هفته ای نیاز دارند، در غیر این صورت به درستی رشد نخواهند کرد. اگر نمی توانید پیاز سنبل از قبل سرد شده را پیدا کنید، این مراحل را به درستی انجام دهید چون کاملاً حیاتی است.

برای این کار پیازهای سنبل را در یخچال یا یک مکان سرد با دمای بین 35 تا 45 درجه فارنهایت نگهداری کنید.

هنگام نگهداری پیازها در یخچال مراقب باشید چون برخی از میوه ها گاز اتیلن تولید می کنند که باعث پوسیدگی و/یا عقیم شدن پیاز سنبل شما می شود. اگر تصمیم دارید پیازهای خود را در یخچال خنک کنید، در طول فرآیند سرد شدن، هیچ میوه ای را در یخچال قرار ندهید.

  • پیازها را در معرض دمای انجماد قرار ندهید، در این صورت آسیب می بینند.
  • هنگام دست زدن به پیاز سنبل از دستکش استفاده کنید، زیرا می تواند باعث تحریک پوست شود.

پیاز سنبل از پیش سرد شده را خریداری کنید

2

بیشتر مغازه های گل و گیاه فروشی پیاز سنبل از پیش سرد شده را دارند، بنابراین برای سرعت بخشیدن به فرایند پرورش گیاهتان، هنگام خرید حتما این نوع پیازها را انتخاب کنید. خرید پیازهای از قبل سرد شده روند رشد سنبل شما را 8 تا 12 هفته تسریع می کند.

پیاز سنبل از قبل سرد شده گاهی اوقات می تواند کمی گران تر از پیازهای غیر سرد باشد، اما اگر بخواهید در وقت تان صرفه جویی کرده و گیاهتان را به عید برسانید باید دست در جیب کرده و به سراغ این نوع پیازها بروید.

یک ظرف مناسب انتخاب کنید

6

گلدان های حبابی که به آنها کوزه های اجباری نیز می گویند، شکل مناسبی برای فشار دادن پیازها هستند. آنها با یک گردن باریک طراحی شده اند که پیاز را بالای آب نگه می دارد و یک پایه پهن که به ریشه ها اجازه می دهد در آب آویزان شده و رشد کنند. پایه گسترده گلدان های پیازی به سنبل شما اجازه می دهد بدون ضربه زدن به گلدان به طور کامل شکوفا شود.

آب را به ظرف اضافه کنید

54

ظرف خود را با آب کافی پر کنید به طوری که به انتهای پیاز سنبل برسد، اما به آن دست نزنید. 1/4 اینچ بین آب و پایه پیاز بگذارید، زیرا پیازهای نشسته در آب مستعد پوسیدگی هستند. استفاده از کوزه‌های اجباری ایده‌آل است، زیرا در ناحیه کمر فشرده شده‌اند و به پیازها اجازه می‌دهند تا به خوبی بالای آب بنشینند.

همچنین می توانید یک قاشق غذاخوری (15 میلی لیتر) زغال اکتیو آکواریوم را در آب اضافه کنید تا تمیز و شفاف بماند.

پیاز را در ظرف قرار دهید

342

پیاز خود را روی گردن گلدان و بالاتر از سطح آب قرار دهید، به طوری که مسیر رشد ریشه رو به پایین باشد. اطمینان حاصل کنید که پیاز شما دقیقاً بالای آب قرار دارد، اما در واقع هیچ آبی به آن برخورد نمی کند. ریشه های آن به آرامی در قاعده گلدان با آب برخورد می کنند و سنبل آرام آرام شروع به شکوفه دادن می کند.

اگر می خواهید پیاز خود را رشد دهید و سال آینده دوباره از آن استفاده کنید، آن را به جای آب در گلدان بکارید. پیازهایی که به این روش در آب قرار می گیرند، سال آینده دوباره شکوفا نخواهند شد، اما آنهایی که در خاک کاشته می شوند ممکن است یک دوباره داشته باشند.

یک مکان خنک و تاریک برای ظرف انتخاب کنید

234

پیاز سنبل و گلدان را در یک منطقه خنک و تاریک (40-55 درجه فارنهایت) مانند یخچال قرار دهید. تقریباً 4 هفته یا تا زمانی که ریشه سنبل در آب شیشه رشد کند و رشد از بالای پیاز هم شروع شود، آن را خنک نگه دارید.

  • همانطور که قبلا ذکر شد، سنبل های خود را کنار میوه ها نگهداری نکنید. گاز میوه ها به رشد سنبل شما آسیب می رساند.
  • آب ظرف را دو بار در هفته عوض کنید. نگه داشتن آب شیرین در گلدان به شکوفه دادن کامل و زیبای سنبل شما کمک می کند.

وقتی پیاز شکوفا شد، آن را به یک نقطه گرم و روشن منتقل کنید

3213

سنبل شما پس از آماده شدن باید به مکانی گرمتر و تا حدودی روشن تر (50 تا 60 درجه فارنهایت) منتقل شود. زمانی که شاخ و برگ‌های آن حدود 2 اینچ بلند شد و ریشه تا انتهای گلدان گسترش یافت، یعنی سنبل آماده انتقال است. پیازها را حدود یک هفته یا تا زمانی که شاخه های آن سبز شوند در این مکان گرم نگه دارید.

سنبل  را در نقطه روشن تری قرار دهید تا به شکوفایی کامل آن کمک کنید

878

گیاه سنبل را به مکانی گرمتر (تقریباً 65 درجه فارنهایت) منتقل کنید تا کاملاً شکوفا شود. اگر سنبل را در مقابل نور خورشید قرار دادید، سعی کنید گلدان را هر روز بچرخانید تا گیاه به یک جهت خم نشود. پس از 2 هفته یا بیشتر، سنبل های شما کاملا معطر و شکوفا می شوند و باید 2 هفته دیگر قبل از شروع پژمرده شدن باقی بمانند.

  • اگر می خواهید سنبل را به مکان روشن تری منتقل کنید، از نور مستقیم خورشید خودداری کنید.
  • برای ماندگاری بیشتر گل سنبل، گیاه سنبل خود را شب در یخچال قرار دهید.
  • پس از پژمرده شدن سنبل، پیازها را بیرون بیندازید.

فاطمه چولکی
فاطمه چولکی

دیدگاه شما چیست؟

دیدگاه ها