ترفندهایی برای بزرگ نشان دادن اتاق نشیمن در سال 1403

  • طناز السادات حسینی فر طناز السادات حسینی فر
  • ۱۹ اسفند ۱۴۰۲
  • زمان مطالعه : 6.2 دقیقه

راهنماتو- وقتی نزدیک به سال جدید می‌شویم، بدون شک مشغول خانه تکانی خواهیم شد. در این میان ممکن است بخواهیم کمی تغییر در دکوراسیون داخلی منزلمان ایجاد کنیم. این کاری هوشمندانه‌ است به خصوص اگر بخواهیم با یک چیدمان اصولی، فضای اتاق نشیمن را دلبازتر و بزرگ‌تر از آنچه هست نشان دهیم. شاید فکر کنید کسانی که خانه‌های کوچکی دارند، قدرتی برای مانورهای بزرگ نخواهند داشت، اما کمی خلاقیت را باید چاشنی اصول کرد تا یک اتاق نشیمن منحصربه‌فرد به دست آورد. راهنماتو در این مقاله تلاش دارد تا چاشنی خلاقیت را با اصول دکوراسیون داخلی ترکیب کرده و ترفندهایی برای بزرگ‌تر نشان دادن اتاق نشیمن در سال 1403 ارائه دهد.

نقطه کانونی انتخاب کنید

1

به گزارش راهنماتو، برای بزرگ‌تر به نظر رسیدن اتاق نشیمن بهتر است یک نقطه کانونی انتخاب کنیم. اگر مبلمان اتاق نشیمن، نسبت به نقطه کانونی انتخاب شده، چیده شوند، تمرکز بر یک نقطه جمع شده و از پراکندگی مبلمان جلوگیری می‌شود. اما، نقطه کانونی در اتاق نشیمن کجا می‌تواند باشد؟ یک اثر هنری مثل تابلو نقاشی را در نظر بگیرید که بر یک دیوار نصبت شده، یا تی وی وال، یا شومینه همگی می‌توانند نقطه کانونی اتاق نشیمن شما باشند. پس از انتخاب نقطه کانونی باید مبلمان را به صورت گرد یا مربع پیرامون نقطه کانونی بچینیم. مبلی که دقیقا روبه‌روی نقطه کانونی باشد، واضح‌ترین دید را نسبت به نقطه کانونی دارد.

مبلمان را باز نچینید

1

شاید فکر کنید که هر چه مبلمان را بازتر بچینید فضای خانه شما دلبازتر خواهد بود. از طرفی فکر می‌کنید وقتی دورهم جمع می‌شوید، هر چه یکه‌تر نشسته باشید، فضا را بزرگ‌تر حس خواهید کرد. اما، این یک اشتباه بزرگ است. بهتر است مبلمان را نزدیک به یکدیگر بچینید و فضایی دنج برای دورهمی ایجاد کنید. در این صورت، فضای بیشتری برای رفت‌وآمد به دست خواهید آورد. اما، فراموش نکنید که باید به اندازه رد شدن یک آدم بین هر مبل با مبل دیگر فضا وجود داشته باشد، تا همه چیز طبق اصول چیده شده باشد.

از لوازم سبک وزن استفاده کنید

1

بهتر است اگر در سال 1403 به فکر خرید لوازم جدید یا عوض کردن رویه‌های مبلمانتان هستید، به سراغ لوازم و مبلمان سبک وزن‌تر بروید تا خانه‌تان دلبازتر و بزرگ‌تر دیده شود. منظور از سبک وزن بودن مبلمان، این نیست که اندازه مبلمان کوچک باشد یا با یک اشاره دست از روی زمین بلند شود! (این نوع از مبلمان با کیفیت نخواهند بود!) منظور رنگِ مبلمان است که از نظر بصری می‌تواند سنگین یا سبک جلوه کند. به عنوان مثال، رنگ‌هایی مثل رنگ قهوه‌ای سوخته، از نظر بصری، سنگینی بیشتری دارند، در حالی که رنگ سفید یا خاکستری روشن احساسی از سبک بالی به شما القا می‌کنند. انتخاب رنگ‌های سبک وزن برای مبلمان می‌تواند خانه شما را بزرگ‌تر نشان دهد. اگر به رنگ‌های تیره علاقه دارید، بهتر است یک الی دو تا از مبلمان خود را به رنگ متضاد و تیره انتخاب کنید.

تناسب و تقارن ایجاد کنید

1

اگر برمبنای معادلات ریاضی پیش بروید و از اصول تناسب و تقارن در چیدمان دکوراسیون داخلی منزلتان، به خصوص اتاق نشیمن استفاده کنید، بدون شک خانه‌ای بزرگ‌تر خواهید داشت. (این دقیقا همان لحظه‌ای است که علم ریاضی به کارمان می‌آید!) به عنوان مثال اگر دو مبل تکی دارید، آن دو را روبه‌روی یکدیگر قرار دهید و اگر از آباژور استفاده می‌کنید، دو تا بخرید تا هر یک را کنار یکی از مبل‌ها قرار دهید. این تناسب‌ها باعث می‌شود که خانه منظم نشان داده شود، در نتیجه خانه بزرگ‌تر از آنچه هست به نظر برسد.

فضاهای اتاق نشیمن را بخش‌بندی کنید

1

اگر می‌خواهید در سال 1403 اتاق نشیمنتان بزرگتر به نظر برسد، بهتر است فضای آشپزخانه (اگر کاملا اوپن است) و فضایی مثل اتاق قضاخوری را از اتاق نشیمن جدا کنید. منظور این نیست که بین هر بخش، دیوار بکشید؟! منظور این است که با قرار دادن یک مبل، پشت به فضای آشپزخانه، یا میز نهارخوری، فضا را بخش‌بندی کنید. این کار می‌تواند از نظر بصری این طور به نظر برسد که خانه‌ای بزرگ با بخش‌های متفاوت دارید. برای این منظور بهتر است از کاناپه یا یکی از مبلمان‌های شیک‌ترتان استفاده کنید.

خطوط عمودی را فراموش نکنید

1

اگر بخواهید اتاق نشیمن بزرگ‌تری داشته باشید، بهتر است ارتفاع سقف را بالا ببرید! البته این کار تا حدودی غیر ممکن است، آن هم با این خانه‌های آپارتمانی که ما در آن زندگی می‌کنیم. اما، می‌توانیم از اشتباهات بصری کمک بگیریم. به عنوان مثال، می‌توانیم از پرده‌هایی استفاده کنیم که تا نزدیک به سقف بالا برده شده‌اند و خطوط عمودی دارند. این خطوط باعث می‌شوند که ما فکر کنیم سقف بلندتر است، درنتیجه، خانه دلبازتر خواهد بود. بهتر است برای این منظور از پرده‌هایی استفاده کنیم که رنگی خنثی و روشن دارند، خطوط می‌تواند متضاد با آن رنگ یا حتی روشن‌تر از آن باشد. حتی خطوط عمودی در بافت پارچه هم می‌تواند در این زمینه موثر به نظر برسد.

لوازمی با ابعاد کوچک بخرید

1

پیش‌تر درباره تاثیر وزنِ رنگی مبلمان برای بزرگتر به نظر رسیدن اتاق نشیمن صحبت کردیم، حالا وقت آن رسیده که درباره ابعاد لوازم و مبلمان اتاق نشیمن حرف بزنیم و به این نکته اشاره کنیم که هرچه ابعاد مبلمان کوچک‌تر باشد، فضای کمتر با همان کیفیت را ایجاد کرده؛ درنتیجه اتاق نشیمن بزرگ‌تر به نظر می‌رسد. فرض کنید شما یک دست مبل 7 نفره خریده‌اید که هر کدام طولی بیش از یک متر تا 3 متر دارند. این در حالی است که این مبلمان می‌توانند در ابعاد کوچکتر ساخته شده باشند. در این میان مبل‌هایی که پایه‌های بلندتری دارند نیز می‌توانند اتاق نشیمن را کمی دلبازتر نشان دهند. در نهایت باید به این نکته اشاره کرد، که اگر خانه‌ای مثلا 90 متری دارید، بهتر است از بیش از یک دست مبلمان استفاده نکنید، چون تنها جای خود را تنگ کرده‌اید.

روشنایی را جدی بگیرید

1

اگر خانه‌ای 300 متری داشته باشید، اما با پرده‌های ضخیم نور طبیعی را مسدود کنید، یا  تنها از یکی دو لوستر برای روشنایی اتاق نشیمن در شب استفاده کنید، قطعا خانه‌تان کوچک‌تر به نظر خواهد رسید. بنابراین بهتر است روشنایی را جدی بگیرید. هر جا که احساس کردید نور کم است، یک عنصر نورانی مثل چراغ دیواری اضافه کنید. این کار باعث می‌شود که اتاق نشیمن شما روشن‌تر، در نتیجه بزرگ‌تر به نظر برسد.

طناز السادات حسینی فر
طناز السادات حسینی فر

دیدگاه شما چیست؟

دیدگاه ها