5 اشتباه خطرناک در استفاده از شامپو برای موها

  • طناز السادات حسینی فر طناز السادات حسینی فر
  • ۲۶ فروردین ۱۴۰۳
  • زمان مطالعه : 4 دقیقه

راهنماتو- خاطرتان هست آن اوایلی که تازه یاد گرفته بودید به تنهایی حمام بروید، مادرتان چه توصیه‌هایی به شما می‌کرد؟ «سرت رو خوب چنگ بزن»، «موهات رو خوب آب بکش»، «دو دست سرت رو بشور» و غیره. اما، خود مادرها هم آنقدر که باید و شاید با استفاده درست از شامپوها برای مو آشنا نبودند. آن‌ها نیز همه چیز را از مادرهایشان آموخته‌اند. اما، در این لحظه راهنماتو تصمیم دارد این چرخه را ببرد و اشتباهات خطرناکی که در استفاده از شامپو می‌کردیم، درحالی که داشتیم به موهایمان آسیب می‌زدیم، را بررسی کند.

1. چندبار در هفته موهایمان را شامپو کنیم؟

1

به گزارش راهنماتو، پیدا کردن یک ریتم مناسب برای شست‌وشوی موی سر با شامپو کاملا به سبک زندگی شما و بافت مویتان دارد. اما، می‌توان با توجه به انواع موها یک نظر کارشناسانه کلی داشت. پیش از آن باید به این نکته اشاره کنیم که اگر بیش از حد موهای سرمان را با شامپو بشوییم، پوست کف سر را تحریک می‌کنیم. در این لحظه سر ما شروع به خاریدن می‌کند! این در حالی است که پوست کف سر در حال ترشح چربی برای مجات دادن خود از خشکی است؛ یعنی روز از نو، روزی از نو!

بنابراین، بهتر است اگر موهای نرم و پر از شوره‌ای دارید، یک روز درمیان موهای خود را با شامپو بشویید، اما اگر موهای شما سخت شسته می‌شود و گره‌های فراوانی دارد، هفته‌ای یک الی دو بار به سراغ شامپو بروید.

2. استفاده بیش از حد از شامپو خشک

1

احتمالا این روزها در فضای مجازی، مغازه‌ها و وبسایت‌ها فروش محصولات آرایشی، معجزه شامپو خشک‌ها را دیده‌اید. این شامپوها با فرمولاسیونی که دارند، تعریق و چربی مو را به دام انداخته و در لحظه، موهای شما را تمیز و خشک نشان می‌دهند. استفاده از شامپو خشک برای یک بار در هفته مشکلی ندارد. اما، اگر در فاصله دو حمام مدام در حال استفاده از شامپو خشک باشید، به موهای خود آسیب جدی‌ای خواهید زد چرا که در حال مسدود کردن فولیکول‌های مو و شل کردن تارهای آن هستید.

3. موهایتان را به خوبی خیس نمی‌کنید

1

اگر پیش از استفاده از شامپو برای شست‌وشوی مو، به خوبی آن را خیس نکنید، آن توقعی که از شامپو دارید برآورده نخواهد شد. دلیل این مساله نیز نرسیدن شامپو به تمامی بخش‌ها و تارهای مو است. برخی از شامپوها خاصیت درمان‌کنندگی ساقه‌های مو را دارند و در حالی که ما آن‌ها را خیس نکرده باشیم، انگار که به آنها اجازه نداده‌ایم به تارهای موی ما نفوذ کنند. پس هر چقدر هم که عجله دارید یا می‌خواید در مصرف آب صرفه‌جو باشید، برای خیس بودنِ کامل موی سر پیش از استفاده از شامپو، مطمئن شوید.

4. سرتان را به درستی چنگ نمی‌زنید

1

چنگ زدن موها به شیوه سنتی، آن هم با شدتی باور نکردنی برای از بین بردن تمام کثیفی‌ها از کف سر و تارهای مو، جز آسیب زدن به موها هیچ چیز دیگری در بر ندارد. موها وقتی که خیس هستند به شدت شکننده‌اند و چنگ زدن آن با شامپو به مو آسیب می‌زند. بهترین روش برای چنگ زدن موها، قرار دادن نوک انگشتان دست (نوک انگشت، نه ناخن‌ها) لابه‌لای موها و بعد چرخشی دورانی است. همین ماساژ آرام می‌تواند تمامی کثیفی‌ها و چربی‌ها را از سر شما خارج کند.

5. به ریشه مو شامپو بزنید

1

برخی فکر می‌کنند شامپو زدن به ریشه مو باعث ریزش مو خواهد شد. در درجه اول باید از کیفیت شامپو مطمئن باشید. پس از آن نیز بهتر است بدانید که اگر فولیکول‌های مو در بخش کف سر به خوبی تمیز نشوند، به زودی باعث ریزش موی شما خواهند شد. در حالی که اگر آن‌ها را شامپو بشوییم، مشکلی به وجود نمی‌آید. از طرفی بهتر است به ساقه مو زیاد شامپو نزنیم چراکه باعث گره خوردگی آن خواهد شد. این مساله برای کسانی که موهای خود را کراتینه یا دکلره کرده‌اند نیز نکته‌ای به شدت مهم است.

طناز السادات حسینی فر
طناز السادات حسینی فر

دیدگاه شما چیست؟

دیدگاه ها

۹ زوج سلبریتی کره ای و داستان عشق پایدارشان
چهره ها

۹ زوج سلبریتی کره ای و داستان عشق پایدارشان

۳۰ اردیبهشت ۱۴۰۳ زمان مطالعه : 7 دقیقه
تاثیر عجیب اندروید ۱۵ بر شارژدهی موبایل شما!
دانستنی ها

تاثیر عجیب اندروید ۱۵ بر شارژدهی موبایل شما!

۳۰ اردیبهشت ۱۴۰۳ زمان مطالعه : 1.8 دقیقه
 چگونه معذرت خواهی کنیم؟
دانستنی ها

چگونه معذرت خواهی کنیم؟

۳۰ اردیبهشت ۱۴۰۳ زمان مطالعه : 4.5 دقیقه
(ویدئو) روش عجیب یک پرنده برای شکار یک حشره!
حیات وحش و محیط زیست

(ویدئو) روش عجیب یک پرنده برای شکار یک حشره!

۳۰ اردیبهشت ۱۴۰۳ زمان مطالعه : .1 دقیقه
(تصویر)  ماجرای استعفا سایه، لطفی و شجریان از رادیو چه بود؟
دانستنی ها

(تصویر) ماجرای استعفا سایه، لطفی و شجریان از رادیو چه بود؟

۳۰ اردیبهشت ۱۴۰۳ زمان مطالعه : 5.1 دقیقه
(ویدئو) پاکبانی که توله‌های یک سگ را از غرق شدن نجات داد
اخبار

(ویدئو) پاکبانی که توله‌های یک سگ را از غرق شدن نجات داد

۳۰ اردیبهشت ۱۴۰۳ زمان مطالعه : .1 دقیقه