پلو سمنانی نخوردی تا حالا؟! پس زود دست به کار شو!

  • نغمه افشار نغمه افشار
  • ۳۱ فروردین ۱۴۰۳
  • زمان مطالعه : 2.3 دقیقه

راهنماتو- «قاطی پلو بخور! از خورش خسته شدی؟!»

عاشقان پلو زیاد هستند. کسانی که باید هر وعده غذایی را به برنج اختصاص بدهند و از خوردن آن خسته که نمی‌شوند هیچ، لذت عمیقی هم سراپای وجودشان را می‌گیرد.

به گزارش راهنماتو، تنوع خورش و پلوها زیاد است اما گاهی اوقات طبخ خورش‌ها هم آدم را دچار یکنواختی و تکرار می‌کند. قاطی پلوها گستردگی بیشتری نسبت به بقیه غذاها دارند. هرکسی با سلیقه و میلی که دارد می‌تواند یک جور غذای جدید ابداع کند! اما در این میان غذاهای محلی هر کدام جایگاه خاص خود را دارند.

اگر تا به حال پلو سمنانی را نخورده‌اید همین امروز به آن پناه ببرید! یکی از بهترین غذاهایی که می‌توانید بپزید و نوش جان کنید و در ضمن از گوشت و مرغ در آن خبری نباشد همین پلو سمنانی است.

مواد لازم:

ماده غذاییمقدار
عدس پخته

یک پیمانه

لوبیا چیتی پخته

یک پیمانه

پیاز داغ

2 قاشق غذاخوری

سیر

3 حبه

زعفران دم کرده

به میزان سخاوت شما

سبزی پلویی

2 پیمانه

برنج

2 پیمانه

زردچوبه، فلفل سیاه و نمک

به میزان لازم

طرز تهیه:

عدس را در ظرفی جداگانه به همراه آب بگذارید تا بپزد. وقتی خوب پخته شد آن را آبکشی کنید و کنار بگذارید.

لوبیا چیتی را از چند ساعت قبل خیس کنید و بعد آن را بپزید و از پخت آن که مطمئن شدید آب آن را جدا کنید.

پیاز را بشویید و پوست بگیرید و به صورت خلالی خرد کنید. پیاز خلالی شده را در مقداری روغن تفت بدهید و در این مرحله سیر له شده را در آن ریخته و در کنار هم سرخ کنید. زردچوبه، نمک، فلفل سیاه را هم مخلوط کنید و وقتی رنگ سیر و پیاز تغییر کرد و عطر ادویه‌ها بلند شد شعله گاز را خاموش کنید.

در یک قابلمه آب بریزید و روی گاز بگذارید. وقتی جوش آمد برنج را به آن اضافه کنید و بعد سبزی پلویی را هم داخل آن بریزید. برنج را به صورت زنده‌تر بردارید و آبکش کنید.

ته قابلمه را روغن بریزید و ته دیگ دلخواهتان را بچینید. می‌توانید کمی زردچوبه را به همراه کنجد در انتهای قابلمه قرار داده و سیب زمینی‌های برش خورده را در آن بریزید. در این زمان باید لایه لایه پلو و مواد را در قابلمه قرار بدهید. لایه اول از پلو سبزی آبکش شده، لایه دوم از حبوبات پخته شده و لایه سوم هم از سیرداغ و پیاز داغی که آماده کردید بریزید. به همین صورت تمام لایه‌ها را در قابلمه پر کنید و در آخر روی آن آب و روغن بریزید و دمکنی را هم بگذرید تا حدود یک ساعت دم بکشد و پلو سمنانی شما حاضر شود.

این غذا به دلیل وجود لوبیا چیتی و عدس سرشار از ویتامین، آهن و پروتئین است. نوش جان بفرمایید و لذت آن را ببرید.

نغمه افشار
نغمه افشار

دیدگاه شما چیست؟

دیدگاه ها