استایل پانک چیست و به چه کسی پانکی می گویند؟

  • طناز السادات حسینی فر طناز السادات حسینی فر
  • ۱ اردیبهشت ۱۴۰۳
  • زمان مطالعه : 5.1 دقیقه

راهنماتو- در قرن بیست میلادی و در دهه 70، جریانی اعتراضی و سیاسی در آمریکا به راه افتاد که به مرور تبدیل به سبک، استایل یا ژست خاصی شد. استایل پانک، برآمده از مفهوم DIY بود. آنان معتقد بودند که به جای تماس گرفتن با متخصصان امور متفاوت، بهتر است که خودتان کارهای خودتان را انجام دهید. اما، به مرور زمان این مفهوم و مبارزات جوانان بر علیه جریانات اصلی و ساختارهای جامعه آمریکا استایل خاصی را آفرید که امروزه به آن استایل پانک می‌گوییم. راهنماتو در نظر دارد تا ویژگی‌ها و مشخصات اصلی استایل پانک را با شما در میان بگذارد.

1

تاریخچه استایل پانک

به گزارش راهنماتو، جوانانی که در آمریکای 1970 به سیستم و سنت‌های آمریکای آن دوره اعتراض داشتند، با پوشیدن لباس‌هایی به سبک پانک، اعتراض خودشان را نشان می‌دادند. این در حالی است که استایل پانک از کشور انگلستان و از کنار راکرها و مودها، 10 سال قبل به وجود آمده بود. پس از باب شدن سبک موسیقی پانک، جوانان شروع به الهام گرفتن از سبک لباس‌های این گونه گروه‌های خوانندگی گرفتند.

درحالی که اکثر جامعه از فرمی خاص در لباس پوشیدن پیروی می‌کرد، جوانانی که به ماهیت استایل پانک پی برده بودند، لباس‌هایی با رنگ‌ها و طرح‌های برجسته می‌پوشیدند، به پارگی آن‌ها توجهی نمی‌کردند یا با یک سنجاق قفلی سر و ته قضیه را هم می‌آوردند، موهایشان را به شکلی اغراق‌آمیز فرم می‌دادند و به این شکل به خود معنای دیگری می‌بخشیدند که با سایر اعضای جامعه تطبیق نداشت.

در دهه 1980 با روی کار آمدن طراحان لباسی همچون استفان اسپروس و بتسی جانسون استایل پانک جانی تازه گرفت. این دو طراح که در کالکشن خود از لباس‌های گروه‌های پانک الهام گرفته بودند، جریان ساز شدند و یک نسخه آوانگارد از این سبک پدید آوردند. اما هرچه استایل پانک به ما نزدیک‌تر شد، از شکل اغراق‌آمیز آن کم شد. به شکلی که امروزه استایل پانک تبدیل به استایلی جذاب در صنعت مد و فشن شده است به خصوص زمانی که به استایل گرانج معنا داد و تبدیل به استایلی محبوب برای جوانان و نوجوانان شد چراکه حامل مفهومی از هنجارشکنی است.

1

لباس‌ها به سبک پانک

اگرچه سبک پانک، سبک بیرون زدن از جریانات اصلی و ساختارشکن است، اما با یک سری عناصر خاصی شناخته می‌شود که در ادامه به آن خواهیم پرداخت:

ژاکت یا کاپشن چرم:

عموما ژاکت‌های چرمی احساسی از خشن بودن و مقاومت‌ناپذیر بودن را به ما منتقل می‌کنند. این دقیقا حس و حالی است که استایل پانک حامل آن است. وقتی ژاکت یا کاپشن چرم می‌پوشیم انگار در مقابل یک جامعه کت‌وشلواری (آمریکایی‌های آن دوره) تطبیق نداریم. در این صورت جوانانی که به استایل پانک روی آورده‌اند، فردیت و فاصله‌دار بودن با اطرافیانشان را نشان می‌دهند. بنابراین، ژاکت یا کاپشن چرم یکی از آن لباس‌هایی است که در استایل پانک به شدت آن را مشاهده می‌کنیم.

1

تی‌شرت‌ها با طرح گروه موسیقی موردعلاقه:

پوشیدن تی‌شرت‌ها با طرح گروه موسیقی مورد علاقه یکی دیگر از عناصری است که افراد پیرو سبک پانک از آن استفاده می‌کرده‌اند. یکی از دلایل این کار این بوده است که آنان می‌خواستند از گروه موسیقی پانک مورد علاقه خود حمایت کرده و آنان را به جامعه بشناسند. از طرفی دیگر می‌خواستند هم راستا بودن خط فکری خود را با آن گروه موسیقی به تصویر بکشند. اما، امروزه پوشیدن تی‌شرت‌ها با طرح‌هایی که شخصا دوست داریم، گروه موسیقی، بازیگر مورد علاقه یا حتی یک علامت (مثلا علامت یین و یانگ) هم وارد دنیای استایل پانک شده است.

1

شلوار جین اسکینی:

پوشیدن شلوار جین اسکینی عملی بود که افراد را دقیقا مقابل مد و فشن جریان اصلی در دهه 1970 قرار می‌داد. و این دقیقا چیزی بود که افراد پیرو سبک پانک آن را می‌خواستند. عموما شلوار جین‌های اسکینی راحت نیستند و می‌توانند شخصی‌سازی شوند به خصوص زمانی که همه مردان آمریکایی در آن دوره شلوار جین‌های پاچه گشاد می‌پوشیدند. از این رو، اگر در این دوره هم بخواهیم به سبک پانک لباس بپوشیم می‌توانیم در کمد لباس‌های خود یک شلوار جین اسکینی با رنگ دلخواه خود نیز داشته باشیم.

1

چکمه رزمی یا Doc Martens:

یکی از راه‌هایی که در آن افراد پیرو سبک پانک می‌خواستند از طریق آن فردیت خود را نسبت به جریان اصلی نشان دهند، پوشیدن چکمه‌های رزمی بود. دلیل این مساله این است که چکمه‌های رزمی راحت نیستند، اما شما با آن به راحتی می‌توانید بدوید و حرکت کنید بدون اینکه نگران زمین خوردن باشید. بنابراین پوشیدن این نوع بوت‌ها به گونه‌ای نشان از معترض بودن جوانان داشت. اما، امروزه نیز کسانی که استایل ژانک را برگزیده‌اند، چکمه‌های رزمی یا بوت پوشیدن را (حتی در تابستان) در اولویت قرار می‌دهند.

1

سنجاق به عنوان اکسسوری:

یکی از وسایلی که افراد علاقمند به سبک پانک از آن استفاده می‌کنند و آن را تبدیل به یک اکسسوری برای خود کرده‌اند، سنجاق قفلی است. در دهه‌های 1970 و 1980 گروه‌های پانک از این سنجاق‌ها برای نشان دادن اعتراض خود از هنجارهای موجود و پیوند خود با هم سبکی‌های خود استفاده می‌کردند. اما، در این دوره استفاده از سنجاق قفلی تبدیل به یک اکسسوری جذاب برای لباس‌ها به سبک پانک شده است.

طناز السادات حسینی فر
طناز السادات حسینی فر

دیدگاه شما چیست؟

دیدگاه ها