چطوری سریال Fallout تونست یکی از بهترین بازیهای شناخته‌نشده رو نجات بده؟

  • فؤاد رحیمی فؤاد رحیمی
  • ۴ اردیبهشت ۱۴۰۳
  • زمان مطالعه : 6 دقیقه

راهنماتو-Fallout 76 در ابتدا وقتی که عرضه شد، اصلاً نتونست اونطوری که بقیه انتظارش رو داشتن بدرخشه و خوب ظاهر بشه. همه کلی بهش انتقاد کردن و حتی بازیکنا هم ازش خوششون نمیومد. اما الان، پس از سال‌ها به‌روزرسانی و با پخش سریال تلویزیونی که مردم رو با دنیای فالوت آشنا کرده، Fallout 76 داستان بازگشت عجیب و غیرمنتظره‌ای رو شروع کرده.

به گزارش راهنماتو، وقتی عرضه شد، Fallout 76 برای بسیاری از طرفداراش یه جایی پایین تر از حدود منتظره بود. حالا، باید به نقاط ضعفش اشاره کرد. البته Fallout 4 هم مشکلات خودشو داشت، ولی اون عدم وجود NPC ها توی نسخه اولیه، عملکرد ضعیف، ده‌ها باگ، و داستان ضعیفش باعث شد که این بازی برای طرفداراش یه ناامیدی بزرگ باشه.

اما توسعه‌دهندگانش بعد از عرضه، باهاش همراه بودن و طرفداراش که عاشق دنیای آخرالزمانی اپالاچیا شده بودن، ازش پشتیبانی کردن و از اونجا که بازی رو با مشکلات خودش ادامه دادن. الان، پس از ۱۸ به‌روزرسانی مختلف که کلی چیز جدید و جاهای جدیدی برای رفتن اضافه کرده، Fallout 76 نزدیک‌تر به بازی‌ای شده که بتسدا سال‌های پیش قول عرضش رو داده بود.

how-fallout-show-saved-fallout76

با شکستن رکورد بازیکنان خودش توی استیم و بازیکنا که حتی شش سال پس از عرضه دارن دوباره توش وارد میشن، فFallout 76 از یه بازی مسخره و فاجعه توی سری به یکی از پرمحتوا‌ترین و ویژگی‌دارترین بازی‌ها تبدیل شده.

واقعاً سریال تلویزیونی فالوت یه تأثیر عجیبی داشته. جالب اینه که موقع پخش سریال هیچ چیز جدیدی به بازی جز چندتا آیتم تزیینی اضافه نشد، ولی فقط با تأثیر نمایش تلویزیونی، گیمرهای بیشتری وارد بازی شدن. نمایش تلویزیونی فالوت اون کار رو کرد که بسیاری از مردم دنبالش بودن. اولین تریلرها خیلیا رو به امیدواری کشوند، ولی به تصویر کشیدن یه دنیای طنز تاریک و مواردی مثل اون اصلاً کار راحتی نبود. اما سریال تلویزیونی فالوت موفق که به نحو احسن این کار رو انجام بده.

بین کاراکترهای دوست‌داشتنی، طراحی محیط قوی، حس طنز خوب، و درک دقیقی از زمانی که باید طنز رو بریزی کنار و جدی بشی، راه زیادی بود که اولین تلاش فالوت توی دنیای تلویزیون به این ارزش ارزیابی که دوست‌دارای طولانی مدت سری هستن و تازه‌وارانش دادن.

how-fallout-show-saved-fallout76

اما با این همه بازی‌های خوب، همشون بیشتر از چند سالشون گذشته و برای بازی‌کنای مدرن سخته که واردشون بشن. فالوت ۱ و ۲ خوبن ولی برای بازی‌کنای امروزی خیلی سختن. احتمالاً بسیاری از افرادی که از این نمایش خوششون اومده بود، حتی وقتی اون‌ها عرضه نشده بود، زنده نبودن، و این بازی‌ها بر اساس اصول طراحی قدیمی‌شون هستن که الآن توی دنیای بازی تغییر کرده.

فالوت ۳ و نیو وگاس خوبن و میشه توی هاردویر نسل فعلی بازیشون کرد، ولی همچنان اون‌ها هم در سال‌های ۲۰۰۸ و ۲۰۱۰ عرضه شدن. الآن دیگه این بازی‌ها خیلی قدیمی به نظر میان و نمیشه از عیوب بزرگ و مکانیک‌های قدیمی‌شون چشم‌پوشی کرد. به جز فالوت ۴، توی دنیای فالوت چیز زیادی برای لذت بردن وجود نداره مگر این که بخوای از بازی‌هایی که بیش از دهه پیش اومدن استفاده کنی.

بیرون از فالوت ۷۶، البته.با توجه به تعداد حراج‌های عمیقی که این بازی توی دوره عمرش داشته، پیدا کردن یه کلید ارزون برای کامپیوتر خیلی راحته. با قیمت پایین و محتوای زیاد، مردم تصمیم گرفتن که به ۷۶ یه فرصت دیگه بدن حتی اگر قبلاً نداشتن.

الان، چند روز بعد از عرضه نمایش تلویزیونی، فالوت ۷۶ داره رکورد بازیکنانشو شکست می‌زنه. توی زمانی که این متن رو می‌نویسم، بازی رکورد جدیدی از بیش از ۷۲ هزار بازیکن داشته است، که افزایش عظیمی نسبت به ماکزیمم حدود ۱۲ هزار بازیکن ماه قبله.

اون بار منفی تعریف‌هایی که اون اول از Fallout 76 میشد میشه گفت کار این بازی رو ساخته بود چرا که بازی اصلا داستان اصلی زیادی نداشت، هیچ NPC نداشت، کلی کرش می‌کرد، و محتوای زیادی به جز کاوش بی‌هدف در دنیای ویران و پیدا کردن داستان‌ها پراکنده بین داده‌های ترمینال نداشت.

حالا، با اضافه شدن بیشتر دشمنان، کوئست‌ها، داستان‌ها، مکان‌ها، مکانیک بازی، انواع ماموریت‌ها، اسلحه‌ها، زره‌های قدرتی، مکانیک ساخت پایگاه و ماموریت‌های کاوشی، فالوت ۷۶ محتوای بسیار بیشتری نسبت به زمان عرضه خود داره، و الان یه دلیل واقعی برای ادامه دادن بازی وجود داره.

چارت‌های استیم اینجا دروغ نمی‌گن؛ فالوت ۷۶ رکورد قبلی بازیکنانشو شکسته، و مردم در حال اقامت هستند. این یه معامله یکباری نیست؛ مردم برای اولین بار به فالوت ۷۶ وارد می‌شن و برای سفر باقی می‌مونن.

how-fallout-show-saved-fallout76

آیا بازی هنوز به طور قابل ملاحظه‌ای قدیمی به نظر می‌رسه؟ آره... گرافیک‌ها زمانی که عرضه شدن خوب نبودن، و الان هم عقب مانده‌اند. تیراندازی هم می‌تونست بهتر باشه. VATS کمی عجیب است اگر در نظر بگیریم که بازی آنلاین هست و نمی‌تونی نبرد رو مکث کنی. باز هم می‌تونی بازی فالوت ۷۶ رو با خودتان تجزیه و تحلیل کنید، و در بسیاری از جوانب، بازی با عیوب عمیقی روبرو است.

هر چند این نظر که Fallout 76 باید یک بازی خوب و پرمحتوا در زمان عرضه میبود، یکی از انتقادای وارد به این بازیه، اما نگه داشتن آن علیه بازی امروزی، راه خوبی برای محروم کردن خودتون از تجربه یک زمان خوبه.

توصیف فالوت ۷۶ به عنوان یک جواهر مخفی کمی عجیب است در نظر گرفته‌می‌شود که به همه چیزی که در موردش می‌دونیم چقدر معروفه، ولی همچنان دقیقه. بر اساس مصاحبه‌هایی که با توسعه‌دهنده‌های بازی انجام شده، اونایی که هنوز باور داشتن که فالوت ۷۶ می‌تونه عالی باشه، بخش بزرگی از دلیل اینه که این بازی هنوز هستش.

هیجان پشت نمایش تلویزیونی می‌تونه انگیزه‌ای باشه که باعث بشه افراد بیشتری به چیزی که توسعه‌دهنده‌ها به مدت یک دهه کار کردن، دقت کنن. حالا، مردم می‌تونن تجربه‌ای از بازی فالوت ۷۶ رو بکنن که واقعاً باید باشه.

how-fallout-show-saved-fallout76

وقتی همه چیز به خوبی کار می‌کنه، و تو تجربه‌ای پر از جوانب جذاب از شهرهای ترک شده و غارهای پر از موجودات تغییر شده وقتی یه کاوش رو تموم می‌کنی و لوت افسانه‌ای خوبی می‌گیری، راحت می‌شه علایمی از اون چیزی که فالوت رو ویژه می‌کنه توی این بازی دید.

احتمالاً قبل از سال ۲۰۳۰، یه بازی جدید از فالوت منتشر نمی‌شه، چون بتسدا طول می‌کشه تا بازی‌هاش رو توسعه بده. گزینه‌هایت محدوده اگر می‌خوای به دنیای بازی نگاه کنی. ولی با این همه نقدهای منفی که از عرضه فالوت ۷۶ شنیدیم، علی‌رغم همه چیز، الان ارزش بازی کردن داره. امیدوارم که بتسدا از این درس یاد بگیره و این رو به این فکر نیافته که نیاز به یه سریال تلویزیونی جدیدی مثل ردفال داره.

فؤاد رحیمی
فؤاد رحیمی

دیدگاه شما چیست؟

دیدگاه ها