4توصیه برای تربیت کودکانی با ذهن قوی

  • عاطفه  رضوان نیا عاطفه رضوان نیا
  • ۹ اردیبهشت ۱۴۰۳
  • زمان مطالعه : 3.9 دقیقه

 راهنماتو-اگر والد باشید احتمالا خواسته‌تان این است که فرزندتان بتواند از عهده بزرگ‌ترین چالش‌های زندگی‌اش بربیاید و برای کنار آمدن با هر چیزی که در سر راهش قرار می‌گیرد تاب‌آوری داشته باشد.

به گزارش راهنماتو، این خواسته احتمالا به این معنی است که می‌خواهید او به لحاظ ذهنی قوی باشد. افرادی که به لحاظ ذهنی قوی هستند طیفی از ویژگی‌ها و کیفیات رفتاری شامل اعتماد به نفس، مقاومت و استمرار دارند که مطالعات نشان داده، در مقایسه با سایرین شادتر و موفق‌تر هستند.

محققان می‌گویند که کودکان و بزرگسالان می‌توانند قدرت ذهنی و روانی را در گذر زمان یاد بگیرند. با این مقاله با راهنماتو همراه باشید تا به شما 4شیوه والدین موفق را با شما در بیان بگذاریم که کودکانی به لحاظ ذهنی قوی تربیت می‌کنند. این شیوه‌ها توسط کارشناسان خانواده و روان‌شناسان تأیید شده است.

2

1.کمک‌شان کنید خودشان را توانمند کنند

ایمی مورین، روان‌شناس، می‌گوید که اعتماد به نفس و خودانگیختگی ابعاد مهم قدرت ذهنی هستند که یعنی کودکان شما نباید برای آنکه حس خوبی نسبت به خودشان داشته باشند به دیگران وابسته باشند. مورین در سال 2021 در مقاله‌ای نوشته است:

«می‌توانید با تکرار عبارت‌هایی برای فرزندان‌تان به آن‌ها یادآوری کنید فارغ از اینکه دیگران چه فکری درباره‌شان می‌کنند آن‌ها مسئول اندیشه، احساس و رفتار خودشان است.»

این عبارت‌ها باید کوتاه باشند تا حفظ کردن آن‌ها آسان باشد. مورین چند مثال دارد:

کافیه همه سعی‌ام را بکنم، این تنها کاری است که می‌توانم انجام دهم.

باید از خودم اعتماد به نفس نشان بدهم.

به اندازه کافی خوب هستم.

تصمیم گرفتم امروز خوشحال باشم.

2.به آن‌ها ارزش انجام کارهای سخت را نشان دهید

تماشای بچه‌ها وقتی در انجام کاری شکست می‌خورند سخت است. با این حال والدین باید به بچه‌های‌شان نشان دهند که چالش‌های سخت می‌توانند همیشه آموزه‌های زیادی برای‌شان داشته باشند. یکی از این دشواری‌ها انجام کار تحت فشار است و مهم نیست که نتیجه پیروزی یا شکست باشد.

موری سی مورفی، روان‌شناس، می‌گوید، وقتی کودک‌تان برای انجام یک چالش دشوار از خودش اعتماد به نفس و شجاعت نشان می‌دهد، او را تحسین کنید. به کودک‌تان کمک کنید به شما بگوید از انجام این چالش چه چیزهایی یاد گرفته و چطور می‌تواند این آموزه‌های تازه و مهارت‌های جدید را در کارهای آینده استفاده کند.

مورفی توصیه می‌کند که برای کودکان‌تان داستان‌های شخصی‌تان را تعریف کنید که نشان می‌دهند زمان‌هایی که در یک موقعیت دشوار مقاومت و ممارست کردید، چه درس‌هایی از خطاهای‌تان گرفتید. «این نوع داستان‌ها به کمک می‌کند به کودکان نشان دهیم و برایشان عادی‌سازی کنیم که انجام هر کار با ارزشی، مخصوصا در بد امر، شامل تلاش و کوشش سخت است.»

3

3.خوش‌بین باشید

نگرش شما می‌تواند مسری باشد، برای همین روان‌شناسان کودک می‌گویند مهم است که والدین الگوهای رفتاری خوبی برای فرزندان‌شان باشند.

این مدل رفتاری شامل خوش‌بینی هم می‌شود که یکی از مولفه‌های اصلی مقاومت ذهنی است.

کودکان خوش‌بین و امیدوار بیش‌تر از سایرین احساس می‌کنند که کنترل زندگی‌شان را در دست دارند و معمولا در چالش‌پذیری نسبت به سایرین اعتماد به نفس ‌بیش‌تری دارند. خوش‌بینی را می‌توان آموخت و آموزش داد، بنابراین، یادتان باشد که کودکان همیشه در حال شنیدن و تماشای سرنخ‌هایی برای چگونه رفتار کردن‌ هستند.

دفعه‌ بعدی که هر اتفاقی افتاد می‌توانید بگویید: «موردی نداره می‌تونم دوباره انجامش بدم!»

کودکان مدام گوش‌شان به شماست، حتی اگر فکر کنید حواس‌شان به شما نیست. بنابراین آن‌ها استراق سمع می‌کنند و می‌فهمند که استراتژی شما در مدیریت چیست. جالب‌تر اینکه آن‌ها استراتژی‌های شما را تقلید می‌کنند و حالا می‌دانند زمانی که نگران هستند با خودشان چگونه حرف بزنند.

4.به آن‌ها یاد بدهید که چطور و کجا معذرت‌خواهی کنند

یکی از ابعاد قدرت ذهنی برخورداری از هوش عاطفی است که شامل همدلی و خودآگاهی می‌شود. به کودکان‌تان اهمیت احترام گذاشتن به دیگران و خودشان را یاد بدهید. این شامل شنیدن محترمانه نظرات دیگران و معذرت‌خواهی صادقانه در زمان انجام کارهای اشتباه هم می‌شود.

معنایش اصلا این نیست که شما و کودک‌تان باید مدام در حال معذرت‌خواهی باشید بلکه برعکس نباید در تله «خودسر‌زنش‌گری سمی» گیر بیفتید و برای هر امر معمولی خودتان را با عبارات منفی شماتت کنید.

فقط یادتان باشد کسانی که از قدرت ذهنی بالایی برخوردارند مسئولیت رفتارشان را می‌پذیرند. آن‌ها وقتی از کردارشان احساس پشیمانی می‌کنند، صممیانه عذرخواهی می‌کنند و سعی می‌کنند که جبران کنند.

عاطفه  رضوان نیا
عاطفه رضوان نیا

دیدگاه شما چیست؟

دیدگاه ها