9 دلیل پوسته پوسته شدن ناخن و راه حل رفع این مشکل

  • ریحانه میرسمیعی ریحانه میرسمیعی
  • ۹ اردیبهشت ۱۴۰۳
  • زمان مطالعه : 5.8 دقیقه

راهنماتو- فرقی ندارد که ناخن های طبیعی را دوست داشته باشید یا بخواهید آنها را به بهترین شکل طراحی کنید، در هر دو صورت مراقبت از ناخن ها از اهمیت ویژه ای برخوردار است. متاسفانه شکنندگی، پوسته پوسته شدن و ضعیفی ناخن از جمله مشکلاتی است که هر فردی ممکن است آن را تجربه کند. این مشکل معمولا با علائمی همچون ایجاد شکاف های افقی بر روی ناخن، نازک شدن و جدا شدن لایه رویی ناخن، خشکی و پوسته پوسته شدن اطراف ناخن، زرد شدن ناخن و ایجاد برآمدگی بر روی ناخن همراه است. اما علت بروز این اتفاق چیست؟ در ادامه قصد داریم به بررسی 9 دلیل پوسته پوسته شدن ناخن ها و راه حل رفع این مشکل بپردازیم.

1- سوء تغذیه

به گزارش راهنماتو، ناخن‌های شما چیزهای زیادی در خصوص آنچه در داخل بدنتان می گذرند، می گویند. یکی از دلایل اصلی ضعیف شدن ناخن ها کم خونی ناشی از فقر آهن است. اگر به غیر از شکنندگی ناخن هایتان علائمی همچون خستگی را تجربه می کنید، به پزشک مراجعه کنید. پزشک به کمک یک آزمایش خون ساده می تواند متوجه علت این مساله شود. از آنجایی که ناخن ها برای رشد به انواع ویتامین ها نیاز دارند، کمبود مواد مغذی همچون بیوتین، روی، ویتامین D و پروتئین نیز می تواند موجب پوسته پوسته شدن ناخن ها شود.

2- مانیکور دائم

مانیکور دائم ناخن ها نیز می تواند به ضعیف شدن آنها منجر شود. خیساندن ناخن ها در آب و دیگر مواد شیمیایی مانند انواع لاک پاک کن نیز می تواند منجر به لایه لایه شدن و ترک برداشتن ناخن ها شود. افرادی که برای زیبا کردن ناخن هایشان به لاک، ژل یا اکریلیک وابسته هستند، به مرور با از بین رفتن رطوبت و روغن های طبیعی ناخن و در نتیجه خشکی، شکنندگی و پوسته پوسته شدن ناخن ها روبرو خواهند شد.

3- عفونت قارچی

اونیکومیکوزیس نوعی عفونت قارچی ناخن است که می تواند منجر به ضخیم شدن یا تغییر رنگ ناخن ها شود. این نوع عفونت از نوک ناخن ها آغاز و به سمت کوتیکول گسترش می یابد. از آنجایی که قارچ می تواند کراتین موجود در ناخن را از بین ببرد، ممکن است در اثر این اتفاق ناخن های شما پوسته پوسته و حتی جدا شوند. این نوع عفونت اگر به موقع تشخیص داده شود، به کمک درمان موضعی یا داروهای خوراکی درمان خواهد شد. بنابراین توصیه می کنیم در صورتی که متوجه تغییر رنگ ناخن هایتان به رنگ های سفید، زرد یا قهوه‌ای شدید، در اسرع وقت به پزشک مراجعه کنید.

4- افزایش سن

افزایش سن نیز می تواند منجر به پوسته پوسته شدن ناخن های شما شود. در واقع با افزایش سن، ناخن های شما کندتر رشد می کنند و در نتیجه بیشتر در معرض آب، صابون ها و مواد شیمیایی قرار می گیرند و کدرتر و شکننده تر خواهند شد.

1

5- قرار گرفتن در معرض مواد شیمیایی

ضعیفی و پوسته پوسته شدن ناخن ها یک مشکل رایج برای افرادی است که در معرض مواد شیمیایی خشن مانند استون، صابون تند،ضدعفونی کننده ها، پاک کننده ها و شوینده های لباس قرار می گیرند. زیرا اغلب این ترکیبات روغن های محافظ طبیعی ناخن را از بین می برند. توصیه می شود در هنگام کار با این ترکیبات از دستکش استفاده نمایید و یا از محصولات حاوی ترکیبات ملایم تر استفاده کنید.

6- داروها

برخی از داروها مانند آکوتان و داروهای شیمی درمانی نیز می توانند منجر به خشکی و شکنندگی ناخن های شما شوند. آکوتان چربی پوست و رطوبت ناخن را کاهش می دهد. داروهای شیمی درمانی نیز با سمیت مستقیم به سلول‌های در حال رشد باعث ریزش مو و شکنندگی ناخن‌ها خواهند شد. توصیه می کنیم در چنین شرایطی حتما با پزشکتان مشورت کنید.

7- بیماری پوستی زمینه ای

ضعیف شدن ناخن ها می تواند نشانه ای از بیماری های پوستی زمینه ای مانند پسوریازیس، لیکن پلان، اگزما وآلوپسی باشد. اگر علائم دیگری شبیه بثورات پوستی دارید و یا متوجه بروز تغییراتی در پوست خود شده اید، برای تشخیص دقیق تر به پزشک مراجعه کنید.

8- شستشوی مکرر دست ها

شستشوی مکرر دست ها نیز می تواند منجر به پوسته پوسته شدن ناخن های شما شود. این کار رطوبت و روغن‌های طبیعی پوست و ناخن‌های شما را از بین برده و منجر به خشکی و شکنندگی آنها خواهد شد. این امر به‌ویژه در ماه‌های سرد سال که پوست و ناخن‌ها کم آب می شوند، رایج تر است.

1

9- اختلالات تیروئید

اختلالاتی از جمله کم کاری تیروئید (زمانی که غده تیروئید شما هورمون تیروئید کافی تولید نمی کند) نیز می تواند منجر به خشکی و پوسته پوسته شدن ناخن ها شود. در واقع اختلالات تیروئید موجب کاهش سرعت رشد ناخن و در نتیجه باقی ماندن بافت قدیمی و شکننده تر شدن آنها خواهد شد.

درمان های خانگی رفع مشکل پوسته پوسته شدن ناخن ها

1- رطوبت رسانی

استفاده منظم از کرم ها یا روغن های مرطوب کننده ناخن می تواند از خشکی و شکنندگی آنها جلوگیری کند. روغن زیتون، روغن نارگیل و کرم آکوافور از جمله محصولات موثر در رطوبت رسانی به ناخن ها هستند. می توانید به منظور تاثیرگذاری بیشتر در هنگام خواب از این روغن ها استفاده کرده و تا صبح یک دستکش نخی دستتان کنید.

1

2- اجتناب از مواد شیمیایی خشن

قرار گرفتن در معرض مواد شیمیایی خشن مانند مواد شوینده و پاک کننده ها را محدود کنید و در صورت کار با این گونه ترکیبات از دستکش استفاده کنید.

3- استفاده از تقویت کننده ناخن

از محصولات تقویت کننده ناخن که حاوی موادی مانند کراتین، کلسیم و انواع ویتامین ها هستند برای بهبود وضعیت ناخن های خود استفاده کنید.

1

4- رژیم غذایی متعادل

از یک رژیم غذایی متعادل حاوی انواع ویتامین ها و مواد معدنی مناسب برای حفظ سلامت ناخن های خود پیروی کنید. مصرف غذاهای غنی از بیوتین، آهن، روی و ویتامین E برای حفظ سلامت ناخن ها ضروری است. مصرف غذاهایی مانند تخم مرغ، آجیل، سبزیجات، سیب زمینی شیرین، عدس، نخود فرنگی و توفو را فراموش نکنید.

5- اجتناب از مانیکور

اجتناب و یا فاصله انداختن بین دوره های مانیکور ناخن می تواند به تقویت ناخن های شما کمک کند. به جای مانیکور دائم از تقویت کننده های ناخن برای حفظ سلامت ناخن های خود استفاده کنید.   

ریحانه میرسمیعی
ریحانه میرسمیعی

دیدگاه شما چیست؟

دیدگاه ها