راهنمای جامع انتخاب بهترین ضد تعریق زنانه و مردانه + فواید، معایب و نحوه استفاده آن

  • فاطمه چولکی فاطمه چولکی
  • ۱۰ اردیبهشت ۱۴۰۳
  • زمان مطالعه : 14.5 دقیقه

راهنماتو- تصمیم گیری در مورد اینکه کدام ضد تعریق برای شما مناسب است همیشه می‌تواند چالش برانگیز باشد، به خصوص زمانی که بسیاری از مردم نمی‌دانند که یک ضد تعریق دقیقا چه کاری انجام می‌دهد و تفاوت آن با دئودورانت چیست؟! ضد تعریق‌ها در واقع مانع از تولید عرق می‌شوند، در حالی که دئودورانت‌ها دارای خواص ضد باکتریایی هستند و حاوی رایحه‌هایی برای پوشاندن بوی بد بدن هستند. ضد تعریق‌ها به عنوان اولین درمان برای افراد مبتلا به هایپرهیدروز کانونی اولیه در نظر گرفته می‌شوند، زیرا برای بسیاری از افراد به راحتی در دسترس و کاملا موثر هستند. ضد تعریق‌ها سودمند هستند، زیرا می‌توانند در طیف گسترده‌ای از اعضای بدن که تحت تأثیر تعریق زیاد هستند مانند کف دست ها، کف پاها، زیر بغل، صورت و حتی کشاله ران و کمر استفاده شوند. کلید یافتن ضد تعریق مناسب، درک مواد به کار رفته در آن‌ها و درک آنچه روی برچسب محصول نوشته شده است.

به گزارش راهنماتو، با وجود هزاران محصول در بازار، محدود کردن این که کدام یک از ضد تعریق‌ها یا دئودورانت‌ها برای شما مناسب است می‌تواند کاری بسیار دشوار باشد. برای حذف حدس و گمان، ابتدا با کارشناسان در مورد مواد تشکیل دهنده و مواردی که باید هنگام خرید یک ضد تعریق به دنبال آن‌ها باشید و یا از چه مواردی اجتناب کنید، مشورت کردیم. سپس نتیجه بررسی‌هایی که تاکنون در این باره انجام شده را در قالب یک مقاله برا شما آماده کردیم، تا بتوانید به تمام سوالات ذهنی خود پاسخ داده و همچنین بتوانید ضد تعریق مورد نظر خود را پیدا کنید.

مام ضد تعریق چگونه به کاهش تعریق بدن کمک می‌کند؟

مام ضد تعریق یک محصولات بهداشتی پرکاربرد است که وظیفه آن کاهش تعریق بدن و جلوگیری از ایجاد بوی نامطبوع است.

پوست زیر بغل دارای دو نوع غده تعریق است: اکرین و آپوکرین. غده‌های اکرین به طور عمده آب ترشح می‌کنند، در حالی که غده‌های آپوکرین موادی با بوی بیشتر ترشح می‌کنند. هنگامی که این مواد با باکتری‌های موجود بر روی پوست ترکیب شوند، بوی نامطبوع تولید می‌شود. رول ضد تعریق از ترکیبات خاصی تشکیل می‌شود که به عنوان یک پوشش محافظ بر سطح پوست قرار می‌گیرند و میزان ترشح غدد تعریق بدن را به طرز چشمگیری کاهش می‌دهند. این امر سبب می‌شود تا در هنگام گرما و یا انجام فعالیت بدنی شدید همچون تمرینات ورزش، تعریق بالا و آزاردهنده نداشته باشید. مام ضد تعریق به دلیل دارا بودن ترکیبات ضد باکتریایی از رشد باکتری‌های بد بو، جلوگیری خواهد کرد.

مام ضد تعریق از چه موادی تشکیل شده است؟

انواع مام ضد تعریق زنانه و مردانه دارای ترکیبات متفاوتی هستند که پیش از خرید حتما باید به مواد تشکیل دهنده آن‌ها توجه داشته باشید. وجود برخی ترکیبات درون مام‌های ضد تعریق در بعضی افراد به مرور موجب بروز حساسیت و حتی بیماری می‌شوند.

آلومینیوم یکی از این ترکیبات مضر و مواد فعال در رول‌های ضد تعریق است که با فلج کردن موقت غدد تعریق موجب قطع فعالیت آن‌ها شده و از تعریق بدن جلوگیری می‌کند. بدین ترتیب عملکرد این غدد برای مدت زمان کوتاهی مختل شده و قطرات عرق دیگر تشکیل نمی‌شوند.

اما این مسئله تنها آسیب وجود آلومینیوم در مام ضد تعریق نیست و تحقیقات انجام شده نشان می‌دهند که در صورت استفاده مکرر از مام ضد تعریق دارای آلومینیوم، می‌تواند احتمال آلزایمر را در شخص افزایش دهد.

همچنین تحقیقاتی وجود دارد که مدعی هستند رابطه‌ای بین آلومینیوم و سرطان سینه وجود دارد پس برای آنکه ذهن خود را درگیر نکنید بهتر است از رول‌های ضد تعریق فاقد آلومینیوم استفاده نمایید.

پارابن نیز یکی دیگر از ترکیبات مشکوک و مضر در مام‌های ضد تعریق است که عملکرد آن تقریبا مشابه آلومینیوم بوده و استفاده مکرر از آن خطر ابتلا به سرطان را به همراه دارد؛ بنابراین پیش از خرید مام ضد تعریق حتما به عدم وجود این دو ماده به خصوص آلومینیوم در آن‌ها توجه داشته باشید.

یک مام ضد تعریق خوب و استاندارد علاوه بر دارا نبودن دو ماده بالا، بهتر است دارای منیزیم باشد. منیزیم یک ماده معدنی مهم است که در ترکیبات معمولی مام‌های ضد تعریق و دیگر محصولات بهداشتی وجود دارد.

منیزیم در مام ضد تعریق به عنوان یک عنصر حیاتی عمل کرده و به عدم تعریق بدن کمک بسیاری می‌کند.  زمانی که یک مام حاوی منیزیم با پوست تماس پیدا می‌کند، منیزیم موجود در آن به جلوگیری از ترشح غدد تعریق کمک زیادی خواهد کرد که این امر منجر به کاهش تعریق بدن و بوی نامطبوع ناشی از آن می‌شود. منیزیم همچنین به عنوان یک ماده ضد التهابی و ضد عفونی کننده نیز در مام زیر بغل عمل کرده و به پیشگیری از عفونت‌های پوستی کمک می‌کند. به طور کلی، منیزیم یک عنصر کلیدی و مهم در ترکیبات مام‌های ضد تعریق است که موجب کاهش سطح تعریق و افزایش قدرت تاثیر محصول بر پوست می‌شود.

آیا استفاده از دئودورانت‌ها و ضد تعریق‌های دارای آلومینیوم بی خطر است؟

ماریسا گارشیک، متخصص پوست، MD، FAAD می‌گوید: تصور می‌شود که ضد تعریق‌های حاوی آلومینیوم در کاهش تعریق مؤثرتر هستند، زیرا ماده فعال غدد عرق را مسدود می‌کند تا مستقیماً آزاد شدن عرق را مسدود کند و در نتیجه رطوبت را کاهش دهد. او می‌گوید که دئودورانت حاوی آلومینیوم نیست، زیرا عملکرد اصلی آن کاهش بو است نه تعریق.

گرشیک می‌گوید: در حالی که نگرانی‌هایی در مورد آلومینیوم مرتبط با بیماری آلزایمر و سرطان سینه وجود دارد، هیچ مطالعه‌ای اخیر نشان‌دهنده افزایش خطر مرتبط با آلومینیوم در ضد تعریق‌ها نیست.

با این حال، آلومینیوم ممکن است برای برخی از افراد با پوست حساس تحریک کننده باشد. گارشیک می‌گوید، مهم است که به یاد داشته باشید که آلومینیوم تنها ماده‌ای است که توسط FDA تأیید شده است که در دارو‌های ضد تعریق گنجانده شوند.

2

آیا مام و استیک‌های زیر بغل سرطان زا هستند؟

انجمن سرطان آمریکا هیچ مدرک علمی دقیقی مبنی بر این که ضد تعریق‌ها باعث ایجاد سرطان سینه می‌شود یا آن را وخیم‌تر می‌کند، تا کنون ارائه نکرده است. با این حال ارتباط این دو باید عمیق‌تر مورد بررسی قرار گیرد. بر اساس آنچه سایر تحقیقات معتبر ذکر کرده اند، آلومینیوم اگر در مقادیر زیاد مصرف شود، ممکن است ضرر‌هایی داشته باشد. در سال ۲۰۱۷ مطالعه‌ای صورت گرفت و در آن از زنان مبتلا به سرطان پرسیده شد که هر چند وقت یک بار ضد تعریق و برای چه مدت استفاده می‌کنند. آن‌ها پاسخ دادند که قبل از ۳۰ سالگی مصرف مام و استیک زیر بغل آن‌ها به چندین مرتبه در روز می‌رسیده است. همچنین گروهی که به سرطان سینه مبتلا نبودند، اذعان داشتند که مصرف ضد تعریقشان قابل توجه نبوده است. با تمام این اوصاف محققان به این نتیجه رسیدند که ممکن است آلومینیوم تنها در تومور‌های سینه انباشته شده باشد و لزوما با افزایش خطر ابتلا به تومور‌های سینه مرتبط نباشد.

آیا آلومینیوم موجود در مام‌های ضد تعریق می‌تواند باعث سرطان سینه شود؟

موضوع ارتباط میان آلومینیوم موجود در مام‌های ضد تعریق و احتمال سرطان سینه موضوعی است که در سال‌های اخیر مورد توجه قرار گرفته است. این نگرانی از آنجا شروع شد که برخی مطالعات نشان‌دهنده یافتن آلومینیوم در بافت‌های توموری سرطان سینه بودند. علیرغم نگرانی‌هایی که وجود دارد، هیچ دلیل قاطع و مستقیمی برای اثبات اینکه آلومینیوم موجود در مام‌های ضد تعریق موجب سرطان سینه می‌شود، وجود ندارد.

بسیاری از سازمان‌های بهداشتی معتبر، از جمله آژانس بین‌المللی تحقیقات بر سرطان (IARC)، هنوز آلومینیوم را به عنوان عامل مسبب سرطان معرفی نکرده‌اند. بنابراین؛  اگرچه نگرانی‌هایی در مورد استفاده از مام‌های حاوی آلومینیوم وجود دارد، اما هنوز اطلاعات قاطع و موثقی برای اثبات ارتباط مستقیم آن با سرطان سینه وجود ندارد. با این حال، افرادی که نگران استفاده از این محصولات هستند می‌توانند از مام‌های بدون آلومینیوم یا محصولات طبیعی استفاده کنند. همیشه بهتر است قبل از انتخاب محصولات بهداشتی با پزشک یا داروساز مشورت کنید.

مضرات مام زیر بغل

علاوه بر احتمال بیماری که قبلا گفته شد، برخی کارشناسان احتمال ابتلا به این بیماری‌ها را در اثر استفاده بیش از حد یا طولانی مدت از مام زیر بغل را داده اند که برخی از آن‌ها عبارتند از:

  • احتمال ایجاد آلرژی در بدن استفاده کننده از مام زیر بغل
  • شیمیایی بودن عطر‌ها و رایحه‌های مورد استفاده در مام زیر بغل
  • مسدود شدن همه چیز روی پوست بدن توسط مام زیر بغل
  • استفاده از فتالات در مام زیر بغل
  • ممانعت از تعریق سالم پوست
  • احتمال ایجاد آسم در اثر استفاده مکرر از مام زیر بغل
  • خطر مشکلات هورمونی
  • خطر ابتلا به بیماری کلیوی
  • خطر ابتدا به فراموشی و آلزایمر

فواید مام زیر بغل 

علوه بر معایب، مام‌ها فواید انکار نشدنی هم دارند که عبارتند از: 

  • کنترل معضل تعریق زیاد زیر بغل
  • ممانعت از ایجاد بوی بد عرق در بدن
  • جلوگیری از خیس شدن لباس
  • نرم و لطیف شدن پوست زیر بغل
  • افزایش اعتماد به نفس
  • امکان استفاده از لباس‌های خیلی روشن یا خیلی تیره

انواع ضد تعریق

با توجه به اینکه تعریق بدن عامل طبیعی بدن است، اما عرق کردن زیاد بدن نیز می‌تواند برای افراد مشکل ساز باشد. از این رو محصولات ضد تعریق زیادی برای رفع این مشکل تولید شده است مانند اسپری، رول یا مام ضد تعریق، دئودورانت‌ها و استیک‌های ضد تعریق  که هر یک برای هر سلیقه و مشکلی تولید شده اند که در ادامه بیشتر با انواع ضد تعریق آشنا می‌شویم.

3

استیک ضد تعریق

استیک‌ها در واقع همان مام‌های صابونی هستند که زمانی که استیک ضد تعریق را بر روی پوست خود می‌زنید، یک لایه صابونی بر روی پوست ایجاد شده و با جلوگیری از رشد باکتری ها، مانع از بوی تند عرق بدن خواهد شد.  این نوع مام جامد بوده و کاملاً پوست را خشک می‌کن. بسیاری از آن‌ها دارای ترکیبات ضد حساسیت بوده و برای انواع پوست‌ها مناسب است. مام صابونی به دلیل ذات جامد و فشرده‌ای که دارد بسیار به‌صرفه است و دیرتر تمام می‌شود.

اسپری ضد تعریق

متداول‌ترین انواع ضد عرق‌ها که در بازار تحت عناوین برند‌های مختلف وجود دارد، اسپری ضد عرق است. شما از اسپری می‌توانید در هر مکان استفاده نمایید و به دلیل داشتن رایحه بسیار خوش، شبیه عطر برای بدن عمل نموده و حتی نیازی به استفاده از ادکلن برای خروج از منزل نخواهد بود. فراموش نکنید که استفاده از اسپری ضد تعریق راحت‌تر از استیک است، ولی اثر استیک ضد تعریق، ماندگارتر است.

ژل شفاف ضد تعریق

برای افرادی مناسب است که میزان تعریق آن‌ها متوسط است و بدنبال یک محصول خوشبو و خوش عطر هستند.

کرم دئودرانت ضد تعریق

کرم دئودرانت ضد تعریق ترکیبی حاوی روغن‌های معطر، اسانس و الکل هستند که به جای مسدود کردن منافذ پوست، باعث از بین رفتن باکتری‌ها در ناحیه تعریق شده و در نتیجه مانع از بوی تند عرق بدن می‌شود؛ بنابراین این کرم‌ها نسبت به ژل شفاف ضد تعریق و مام‌ها که میزان عرق را کم می‌کنند، اولویت دارند.

رول ضد تعریق

 همانطور که از اسمش پیداست حالت مایع داشته و عمدتاً بی رنگ هستند. کسانی که احساس رطوبت در ناحیه زیر بغل برایشان خوشایند نیست بهتر از خرید این نوع مام صرف نظر کنند. البته این مدل از خود رد به‌جا نمی‌گذارند و از این بابت نگرانی نخواهید داشت. رول‌های ضد تعریق نیز همانند مام و ژل‌های شفاف ضد تعریق عمل می‌کنند به این معنا که از طریق بستن روزنه‌های پوستی، میزان عرق بدن را کم خواهد کرد. از طرفی انواع رول ضد تعریق دارای رایحه‌های خوشبویی هستند که بدن را معطر می‌کند.

تفاوت بین مام زنانه و مردانه

در ادامه موضوع مام چیست باید گفت مام در دو نوع زنانه و مردانه در بازار وجود دارد. در این قسمت از مقاله می‌خواهیم با تفاوت بین مام زنانه و مام مردانه بیشتر آشنا شویم.

به طور متوسط تعداد غدد تعریق در بدن زنان بیشتر از غدد تعریق در بدن مردان است. اما این به معنای تعریق بیشتر در زنان نیست، زیرا هر یک از غدد تعریق مردان نسبت به غدد تعرق زنان عرق بیشتر تولید می‌کند. به طور کلی تفاوت زیادی در ترکیبات تشکیل دهنده مام زنانه و مام مردانه وجود ندارد. تفاوت عمده آن‌ها در عطر و رایحه مام هست که برخی رایحه زنانه و برخی دیگر رایحه مردانه دارند.

برند‌های مختلف مام رول 

مام یا همان دئودورانت‌های سر غلتکی یکی از پرفروش‌ترین محصولات بهداشتی در سراسر دنیا است. به همین جهت اغلب کمپانی‌های تولید کننده محصولات آرایشی و بهداشتی علاقه زیادی به تولید و عرضه دئودورانت‌های سر غلتکی دارند. به طور مثال مام رکسونا، نیوآ، آدیداس، مام ژیلت، باله آ، فا، دگری و… همواره در قفسه فروشگاه‌های محصولات بهداشتی در جهان و ایران حضور دارند. در حقیقت شاید هیچ محصول دیگری نتواند به اندازه مام زیر بغل برای مصرف‌کنندگان همیشگی آن واجب و ضروری باشد و هرگز کالایی جایگزین مام زیر بغل نخواهد شد.

4

چگونه از مام استفاده کنیم؟

مام زیر بغل یک محصول بهداشتی است. اغلب محصولات بهداشتی برای تأثیرگذاری بیشتر، دستور خاصی برای مصرف دارند. اما فرمول خاصی برای طرز استفاده از مام زیر بغل (نحوه استفاده از مام زیر بغل) وجود ندارد. البته برای این موضوع یک روش توصیه می‌شود. آن هم این است که:

- بد نیست قبل از مصرف مام، دوش بگیرید.

- وجود موی زائد در ناحیه زیر بغل باعث می‌شود تجمع باکتری‌های مولد بوی بد بیشتر شود، بنابراین اگر در این ناحیه مویی وجود دارد بهتر است تراشیده شود.

- بعد از خروج از حمام، بدن خود را به طور کامل خشک‌کنید.

- مطمئن شوید هیچ جای پوستتان در اثر شیو کردن، خراشیده نشده است.

- مام زیر بغل را در این ناحیه رول کنید تا پوست بدنتان به طور کامل به ماده درون آن آغشته شود.

- اگر مام انتخابی شما ۴۸ ساعته است، پس می‌توانید تا دو روز بعد مطمئن باشید که بدنتان کمتر عرق کرده و بو نمی‌گیرد. اما اگر از مام ۲۴ ساعته استفاده می‌کنید، پس باید مراحل فوق را هر روز تکرار کنید.

نکات استفاده از مام

_ بلافاصله پس از موزدایی ناحیه زیر بغل از مام استفاده نکنید این کار باعث سوزش و التهاب پوست می‌شود.

_ سعی کنید همیشه پیش از استفاده از مام زیر بغل را با آب و صابون به‌خوبی شسته و خشک‌کنید. همچنین شب‌ها پیش از خواب پوست ناحیه زیر بغل را با آب و صابون شست‌وشو دهید.

_ هر ۶ ماه برند مام یا استیک ضد عرق خود را تغییر دهید. به علت سازگاری بدن با مواد مام استفاده‌شده، تأثیرگذاری آن کاهش پیداکرده و با تغییر نوع و برند، شاهد اثرگذاری بیشتر خواهید بود.

_ هرگز شب‌ها پیش از خواب از مام استفاده نکنید. به پوستتان فرصت تنفس بدهید. همچنین در شب و هنگام خواب تعریق کاهش پیداکرده و شستن زیر بغل با آب و صابون کفایت می‌کند.

_ در صورتی‌که از مام استفاده می‌کنید و همچنان از تعریق زیاد و بوی بد کلافه هستید، حتماً به یک متخصص غدد مراجعه کرده و با انجام آزمایش از میزان سطح هورمون‌ها و سلامت غدد درون‌ریز خود اطمینان حاصل کنید.

_ پس از استفاده از مام در صورت مشاهده هرگونه التهاب و سوزش، ناحیه را با آب تمیز شسته و به پزشک مراجعه کنید.

_ برای افرادی که نسبت به بو حساسیت دارند و یا افراد مبتلابه میگرن که با استشمام بود سردرد‌های شدیدی می‌گیرند، در بازار مام‌های بدون بو و اسانس طراحی‌شده که می‌توانند استفاده کرده و از مزایای آن بهره ببرند.

_ درصورتی‌که پوست حساسی دارید در انتخاب مام خود دقت کنید و نوعی را خریداری کنید که با پوست‌های حساس سازگاری داشته باشد.

_ بهترین و مفیدترین راه جهت از بین بردن عرق و بوی بدن آن حفظ بهداشت و دوش گرفتن روزانه است.

0

چگونه خارش زیر‌بغل را درمان کنیم؟

بعضی افراد بعد از استفاده از دئودورانت یا ضد‌عرق‌ها دچار خارش زیر‌بغل می‌شوند و این خارش گاهی می‌تواند بسیار آزاردهنده باشد، اما راه‌حل درمان:

۱. بهتر است قبل از هرکاری به متخصص پوست مراجعه کنید، چون ممکن است خارش، پوست را تحریک کرده باشد و نیاز به درمان داشته باشد. پزشک می‌تواند مشخص کند که آیا پوست شما تحریک شده یا نوعی رشد باکتریایی است یا تنها یک التهاب ساده است و در نهایت برایتان پماد یا داروی مناسب را تجویز می‌کند.

۲. بهتر است از محصولاتی، چون دئودورانت استفاده نکنید، چون می‌تواند التهابات را بیشتر کند. همچنین تا زمانی که زیربغل خارش دارد آنجا را اصلاح نکنید، چون تیغ تحریکات پوستی را پخش می‌کند و التهابات زیربغل را افزایش می‌دهد و موجب می‌شود خارش دیرتر بهبود یابد.

۳. تمام تغییراتی را که در روز‌های اخیر داشتید در‌نظر بگیرید تا علت خارش را پیدا کنید. مثل تغییر شوینده یا نرم‌کننده لباس‌ها یا دئودورانت، لوسیون یا حتی تیغی جدید، هرکدام می‌توانند عامل التهاب پوست باشند. اگر مارک هر کدام از این موارد را به تازگی عوض کرده‌اید، بهتر است به همان مارکی که قبلا استفاده می‌کردید، برگردید، چون احتمالا مارک جدید موادی دارد که به پوست شما نمی‌سازد.

۴. به‌طور مرتب تیغ اصلاح خود را عوض کنید، چون وقتی تیغ اصلاح در حمام مرطوب باقی می‌ماند احتمال اکسیده شدن دارد. همچنین تیغ‌های کند هم ممکن است باعث التهاب پوست شود، چون مجبورید آن را محکم روی پوست فشار دهید. بهترین کار این است که خود را ملزم کنید که هر ۲ هفته یک‌بار آن را تعویض کنید.

فاطمه چولکی
فاطمه چولکی

دیدگاه شما چیست؟

دیدگاه ها