تمیز کردن این 8 وسیله با سرکه ممنوع

  • ریحانه میرسمیعی ریحانه میرسمیعی
  • ۱۳ اردیبهشت ۱۴۰۳
  • زمان مطالعه : 4.6 دقیقه

راهنماتو- سرکه سفید یکی از اصلی ترین و پرمصرف ترین خوراکی ها در آشپزخانه است که علاوه بر طعم دادن به سالاد و تهیه ترشی در خانه داری نیز بسیار پرکاربرد است. در واقع خاصیت اسیدی سرکه موجب شده تا از آن به منظور پاک کننده سطوح و لوازم مختلف، دافع حشرات، از بین بردن زنگ زدگی ها، تمیز کردن کفپوش ها و سطوح چوبی و بسیاری موارد دیگر استفاده شود.

چرا از سرکه برای تمیز کردن استفاده می شود؟

به گزارش راهنماتو، سرکه در از بین بردن انواع لکه، بوی بد و آلودگی سطوح می تواند بسیار موثر واقع شود. در واقع اسید استیک موجود در سرکه حاوی خواص ضد میکروبی است که می‌تواند به کشتن انواع خاصی از باکتری‌ها و میکروب‌ها کمک کرده و آن را به یک ضدعفونی‌کننده طبیعی موثر تبدیل می کند. سرکه همچنین می تواند به خنثی سازی و از بین بردن بو نیز کمک کند. با این حال به دلیل وجود مقدار زیادی اسید استیک در سرکه احتمال آسیب رساندن به برخی لوازم و حتی بروز حادثه وجود دارد. پس اگر شما هم از آن دسته افرادی هستید که از سرکه به عنوان یک محصول پاک کننده و ضدعفونی کننده در منزتان استفاده می کنید، توصیه می کنیم در این 8 موقعیت از استفاده از آن خودداری کنید:

1- ترکیب با سفید کننده حاوی کلر

هرگز سرکه را با سفید کننده حاوی کلر ترکیب نکنید. هیپوکلریت سدیم موجود در سفید کننده حاوی کلر و اسید استیک موجود در سرکه منجر به شدت با یکدیگر واکنش نشان داده و منجر به متصاعد شدن گاز مضری به نام گاز کلر می شوند. در واقع ترکیب این دو ماده با یکدیگر می تواند موجب به بروز مشکلات سلامتی متعدد شود؛ به ویژه زمانی که در غلظت های بالا استنشاق شود.

2- سنگ طبیعی

اگر سطح میز یا دوش منزل شما از سنگ های طبیعی مانند مرمر، گرانیت، سنگ آهک یا تراورتن ساخته شده است، توصیه می کنیم از سرکه برای تمیز کردن آنها استفاده نکنید. سرکه سفید حاوی اسید استیک است و به دلیل اسیدی بودن می تواند به این سطوح آسیب برساند. سنگ های طبیعی در تماس با سرکه دچار تیرگی، فرورفتگی و کدری خواهند شد.

1

3- گروت

از استفاده از سرکه بر روی دوغاب های آسیب دیده نیز خودداری کنید. زیرا اسیدیته بالای موجود در سرکه موجب از بین رفتن و آسیب دیدگی بیشتر دوغاب ها خواهد شد. شما همچنان می توانید از سرکه برای تمیز کردن دوغاب های مهر و موم شده و سالم استفاده کنید. توصیه می کنیم پیش از استفاده یک تکه کوچک دوغاب را آزمایش کنید و در صورت عدم تغییر رنگ اقدام به تمیز کردن آن نمایید.

3- چوب پرداخت نشده

چوب پرداخت نشده متخلخل تر از چوب پرداخت شده است. این به این معناست که سرکه سفید می تواند به الیاف چوب نفوذ کرده و منجر به آسیب دیدگی و بوگرفتن آن شود. سرکه سفید همچنین می تواند ظاهر طبیعی چوب را تغییر دهد و آن را ناهموار یا لکه دار کند.

4- چدن

علاوه بر این که باید از پختن غذاهای اسیدی در داخل ظروف چدنی خودداری کنید، لازم است از تمیز کردن آنها با محصولات اسیدی مانند سرکه نیز بپرهیزید. تابه‌های چدنی اغلب با لایه‌ای از روغن پلیمریزه شده پوشانده می شوند. این روغن با ایجاد یک سطح طبیعی نچسب بر روی چدن، از آن در برابر زنگ زدگی محافظت می کند. سرکه اسیدی است و می تواند با از بین بردن این روغن موجب از بین رفتن خاصیت نچسب بودن تابه شود و آن را در معرض زنگ زدگی احتمالی قرار دهد.

1

5- لوازم الکترونیکی

به چند دلیل نباید از سرکه برای تمیز کردن وسایل الکترونیکی استفاده شود؛ این لوازم نسبت به رطوبت بسیار حساس هستند و تماس مستقیم سرکه با آنها ممکن است موجب وارد شدن سرکه به اجزاء داخلی و در نتیجه وقوع اتصال کوتاه و آسیب رسیدن به دستگاه شود. علاوه بر این، ممکن است به برخی از قطعات الکترونیکی آسیب بزند و حتی باعث تغییر رنگ شود.

6- لاستیک

به هیچ عنوان از سرکه برای تمیز کردن لاستیک استفاده نکنید. لاستیک نیز مانند سنگ طبیعی و دوغاب در تماس با مواد اسیدی سرکه دچار آسیب دیدگی شده و از بین خواهد رفت. در عوض توصیه می شود از آب و مایع ظرفشویی برای شستشوی لاستیک استفاده کنید.

7- لوازم حیوانات خانگی

اگرچه اغلب از سرکه سفید به منظور ضدعفونی کردن سطوح مختلف و خنثی کردن بو استفاده می شود، اما بوی باقی مانده از آن می تواند برای حیوانات خانگی خوشایند نباشد و آنها را از استفاده از لوازمشان منصرف کند. بنابراین توصیه می شود از سرکه برای تمیز کردن لوازم مربوط به حیوانات خانگی استفاده نکنید.

1

8- مبلمان جلا داده شده

از سرکه برای تمیز کردن مبلمان جلا داده شده توسط واکس چوب خودداری کنید. زیرا این کار منجر به کدر شدن سطح چوب می شود. علاوه بر این اسید موجود در سرکه می تواند موجب حل شدن موم روی سطوح چوبی و آسیب دیدن آنها شود.

ریحانه میرسمیعی
ریحانه میرسمیعی

دیدگاه شما چیست؟

دیدگاه ها

چهره خاص و جدید بانو سوسانو در سن ۴۳ سالگی
چهره ها

چهره خاص و جدید بانو سوسانو در سن ۴۳ سالگی

۲۸ اردیبهشت ۱۴۰۳ زمان مطالعه : 1 دقیقه
چهره متفاوت شیرین نون خ در سریال حکم رشد
چهره ها

چهره متفاوت شیرین نون خ در سریال حکم رشد

۲۸ اردیبهشت ۱۴۰۳ زمان مطالعه : 1.9 دقیقه
تیپ تابستانی ترلان پروانه در یک کافه
چهره ها

تیپ تابستانی ترلان پروانه در یک کافه

۲۸ اردیبهشت ۱۴۰۳ زمان مطالعه : .3 دقیقه
 فال ابجد امروز جمعه 28 اردیبهشت ماه 1403
فال و طالع بینی

فال ابجد امروز جمعه 28 اردیبهشت ماه 1403

۲۸ اردیبهشت ۱۴۰۳ زمان مطالعه : 5.4 دقیقه
 فال حافظ امروز جمعه 28 اردیبهشت ماه 1403
فال و طالع بینی

فال حافظ امروز جمعه 28 اردیبهشت ماه 1403

۲۸ اردیبهشت ۱۴۰۳ زمان مطالعه : 1.5 دقیقه
(ویدئو) طرز پخت یک غذای جدید، فوری و خوشمزه با تخم مرغ و کالباس در خانه
آشپزی

(ویدئو) طرز پخت یک غذای جدید، فوری و خوشمزه با تخم مرغ و کالباس در خانه

۲۸ اردیبهشت ۱۴۰۳ زمان مطالعه : .2 دقیقه