چرا همیشه خسته‌اید؟ خوب به این موارد دقت کنید!

  • نغمه افشار نغمه افشار
  • ۱۵ اردیبهشت ۱۴۰۳
  • زمان مطالعه : 2.3 دقیقه

راهنماتو- «مگه تازه بیدار نشدی؟! خب چرا خسته‌ای بازم؟!»

احساس خستگی، وقتی که کار خاصی نکرده‌اید، وقتی تازه از خواب بیدار شده‌اید، وقتی صبح تا شب روی کاناپه لم داده‌اید و وقتی همیشگی و مزمن می‌شود و علت خاصی برای آن پیدا نمی‌کنید قابل توجه و تامل است!

به گزارش راهنماتو، شاید برای شما هم پیش آمده باشد که نسبت به انجام دادن هر کاری در وجودتان حس خستگی دارید. دیگران می‌گویند حتما در بدنتان کمبود ویتامین دارید یا کم آب می‌خورید، اما هیچ کدام این موارد هم دلیل خستگی شما نبوده است. بهتر است گاهی دقیق تر به این مساله بپردازید. خوردن قهوه به صورت مرتب و نوشیدنی‌های انرژی زا نمی‌تواند حلال مشکل به صورت همیشگی باشد!

خیلی از اتفاقاتی که برای بدن ما می‌افتد جنبه کاملا جسمی ندارد. علت آن را نباید در اندامتان جست و جو کنید.

اگه همیشه احساس خستگی دارید بد نیست این موارد را با خودتان مرور کنید:

  • مسئولیت‌هایتان زیاد است. دیگران هم کارها و وظایفشان را برعهده‌ی شما می‌گذارند و شما هم به راحتی می‌پذیرید! از آنجا که توان «نه» گفتن ندارید و راضی نگه داشتن بقیه برایتان مهم است از خودتان مایه می‌گذارید تا به خواسته‌های غیرمعقول آنها پاسخ مثبت بدهید.
  • در ذهنتان مرتب در جدال و جنگ هستید. ممکن است حرف‌هایی را که در بیداری و در واقعیت نمی‌توانید به دیگران بزنید در ذهنتان با آنها مطرح کنید و این انرژی زیادی از شما می‌گیرد.
  • امکان این وجود دارد که پای یک اختلال جسمی هم در میان باشد. چک کردن هورمون‌های تیروئید، فاکتورهای خونی مثل هموگلوبین و آهن اهمیت زیادی دارد. حتما این مورد را بررسی کنید تا با مصرف داروهای مناسب زیرنظر پزشک بتوانید انرژی از دست رفته تان را برگردانید.
  • فرسودگی شغلی یا تحصیلی پیدا کرده‌اید. مسئولیت‌های کاری و درسی آنقدر فشار زیاد بر شما وارد کرده است که خستگی به هیچ عنوان از ذهن و جان شما بیرون نمی‌رود. در اینطور مواقع بهتر است به برآورد کردن بپردازید. این مساله خیلی مهم است که شما بفهمید آیا از کار یا تحصیلتان آن چیزی که ارزش داشته باشد حاصل می‌شود یا خیر؟ شاید در جای نادرستی قرار گرفته اید!
  • ممکن است شما دچار افسردگی شده باشید و این نشانه‌ها را باید جدی بگیرید. کمک گرفتن از مشاور فردی و روانشناس بسیار زیاد برای حال شما مفید خواهد بود.
  • خستگی شما چون جنبه روحی دارد با خوابیدن و استراحت کردن بهتر که نمی‌شوید هیچ، خسته تر هم خواهید شد!
  • شاید افراد زیادی دور و برتان باشند اما در واقعیت تنها هستید. تنهایی استرس زیادی به شما وارد می‌کند و همین استرس زیاد زمینه ساز خستگی شما را فراهم کرده است. گاهی دیگران در کنارتان هستند ولی شما حتی توان حرف زدن ساده را ندارید، مورد انتقاد و تحقیر قرار گرفتن وقتی زیاد اتفاق بیفتد انرژی بسیار زیادی از شما می‌گیرد و روحتان را خسته می‌کند.

نغمه افشار
نغمه افشار

دیدگاه شما چیست؟

دیدگاه ها