فواید جالب شی باتر که تاکنون نمی دانستید

  • ریحانه میرسمیعی ریحانه میرسمیعی
  • ۱۶ اردیبهشت ۱۴۰۳
  • زمان مطالعه : 2.6 دقیقه

راهنماتو- شی باتر یا کره شی یک محصول مراقبتی ارگانیکی پوست و مو است که سالیان سال است به عنوان یکی از ترکیبات اصلی در لوازم آرایشی و بهداشتی به کار می رود. این ماده پرکاربرد از دانه های نوعی درخت آفریقایی به نام Shea تهیه می شود و علاوه بر موارد زیبایی و حفظ سلامت پوست به دلیل خواص بی‌شمارش مورد توجه قرار گرفته است؛ شی باتر واقعا یک ماده همه کاره است که به دلیل دارا بودن ویتامین های E، A و F و اسیدهای چرب مانند اولئیک، استئاریک، لینولئیک و پالمتیک به رطوبت رسانی، جلوگیری از بروز التهاب و تقویت سد دفاعی پوست کمک می کند. جالب است بدانید مزایای شی باتر به همین جا ختم نمی شود و شما می توانید در زمینه های دیگر نیز از آن استفاده کنید. در ادامه قصد داریم به معرفی کاربردهای جالب شی باتر بپردازیم. با ما همراه باشید.  

1- درمان بیماری های پوستی

به گزارش راهنماتو، شی باتر یک ماده ضد التهاب، آنتی اکسیدن و مرطوب کننده قدرتمند است که به جلوگیری از تحریک پوست، تسکین انواع زخم و بثورات و درمان انواع بیماری های پوستی مانند اگزما، سوختگی و ... کمک می کند.

2- کاربرد در آشپزی

ممکن است تعجب آور باشد، اما شی باتر یک ماده عالی برای پخت و پز است. طبق گفته موسسه امریکایی شی باتر (ASBI)، این ماده درجه های مختلفی دارد؛ درجه A کره شی خام و تصفیه نشده است، درجه B از نوع تصفیه شده و درجه C را کره شی بسیار تصفیه می نامند. شما باید برای پخت و پز از کره شی درجه A استفاده نمایید. زیرا سرشار از آنتی‌اکسیدان‌ها و اسیدهای چرب است. این ماده فاقد نمک و شکر است و مزه آجیلی خوش طعمی به غذای شما می افزاید، بدون اینکه ذره ای سدیم به غذای شما اضافه کند. شما می توانید از این کره به عنوان جایگزین سایر روغن های پخت و پز مانند روغن زیتون و آووکادو استفاده کنید.

1

3- درمان خشکی مو

کره شی نوعی ماده مغذی و شفابخش است که می توانید از آن برای احیاء موهای خشک استفاده کنید. این ماده با تمرکز بر روی نواحی خشک و پوسته پوسته شده پوست سر به تقویت رطوبت و تغذیه پوست و موی سر کمک می کند. می توانید کره شی خام را به موهای خود بمالید و یا از محصولاتی مانند ماسک موی شی باتر و روغن موی شی باتر برای ترمیم و آبرسانی به پوست سر کمک کنید.

4- محافظت از پوست در برابر آفتاب

اگر پوستتان را با کره شی مرطوب کنید، در واقع یک گام اضافی برای محافظت از پوست خود در برابر اشعه های مضر UV برداشته اید. شی باتر حاوی SPF طبیعی با درجه حدود 7 است. با این حال، نمی توان آن را جایگزین ضدآفتاب دانست و حتی در صورت استفاده از این ماده، همچنان باید از ضدآفتاب نیز استفاده نمایید.

ریحانه میرسمیعی
ریحانه میرسمیعی

دیدگاه شما چیست؟

دیدگاه ها