11نشانه که باهوشید؛ حتی اگر یک کلمه حرف نزنید

  • عاطفه  رضوان نیا عاطفه رضوان نیا
  • ۱۶ اردیبهشت ۱۴۰۳
  • زمان مطالعه : 6.1 دقیقه

راهنماتو-تا کنون به این فکر کرده‌اید که می‌توانید بدون کلام هوش‌تان را نمایش دهید؟

به گزارش راهنماتو، برای آنکه به هوش‌تان اشاره کنید، نیازی نیست درباره موشک صحبت کنید یا با واژگان هوش‌تان را به رخ بکشید. معمولا هوش از طریق نشانه‌های ظریفی که شاید به آن توجه نکنید، مشخص می‌شود.

با راهنماتو همراه باشید تا 11 روش ظریف که حاکی از هوش‌تان است را با شما در میان بگذاریم:

1.زبان بدن

باور کنید یا نه زبان بدن خیلی بلندتر و رساتر از واژگان صحبت می‌کند. یکی از روش‌های ظریفی که می‌توان هوش را تشخیص داد زبان بدن بدون استفاده از حتی یک واژه است. حالت خوب بدن، برقراری رابطه چشمی و حرکات حاکی از اعتماد به نفس همگی می‌توانند نشانه‌های هوش باشند.

افراد باهوش اغلب از زبان بدن‌شان آگاهند و از زبان بدن به نفع خودشان استفاده می‌کنند. افراد باهوش با قامتی راست می‌ایستند، در مقابل فردی که در حال گفت‌وگو هستند با او ارتباط چشمی برقرار می‌کنند و هر حرکتی که به بدن‌شان می‌دهند در راستای هدفی و حاکی از اعتماد به نفس است. این رفتارهای ساده باعث می‌شود، بدون آنکه واژه‌ای به کار برده باشید، در نظر دیگران فردی باهوش به نظر برسید.

دفعه بعدی که در جمعی بودید به زبان بدن‌تان دقت کنید. قوز نکنید، سرتان را بالا نگه دارید و یادتان باشد که اعتماد به نفس خیلی مهم است!

2.مهارت شنیداری

شنیده‌اید که «کم‌تر حرف بزن و بیش‌تر گوش کن»؟ حقیقتی در این گفته نهفته است که فراتر از تصور است. افراد باهوش ارزش گوش سپردن به کلام دیگران را می‌دانند. آن‌ها می‌فهمند که هر فردی که با او ملاقات می‌کنند چیزی می‌داند که آن‌ها ممکن است ندانند. وقتی فعالانه به حرف‌های دیگران گوش می‌دهید، نه تنها چیزهای جدید یاد می‌گیرید بلکه به عقاید دیگران احترام می‌گذارید. این باعث می‌شود فردی ملاحظه‌گر و باهوش به نظر برسید.

3.خوش‌پوشی

حتما می‌پرسید خوش‌پوشی چه ارتباطی به هوش دارد؟ خیلی ربط دارد! شیوه‌ای که ما خودمان را عرضه می‌کنیم می‌تواند درباره شخصیت و عادات ما به دیگران پیغام بدهد. از اهمیت جزییات غافل نشوید. لازم نیست خیلی پرتکلف لباس بپوشید، می‌توانید ساده اما هوشمندانه لباس بپوشید. یک پیراهن سفید، شلوار جین آبی و کتونی‌های سفید می‌تواند به قدر کافی هوشمندانه است.

4.عادات مطالعه

می‌دانستید مطالعه یکی از عادات شایع در میان افراد باهوش در جهان است؟ بیل گیتس، یکی از ثروتمندترین و موفق‌ترین آدم‌های روی سیاره است که گفته شده حداقل 50کتاب در سال می‌خواند. یعنی هفته‌ای یک کتاب. ایلان ماسک، در پاسخ به این پرسش که چگونه یاد گرفتی موشک بسازی؟ به سادگی پاسخ می‌دهد: «مطالعه کردم.»

مطالعه کردن نه تنها دانش شما را توسعه می‌دهد بلکه باعث تقویت واژگان، درک مفهومی و توانایی تفکر انتقادی در شما می‌شود که همگی‌شان نشانه‌های هوش هستند.

فرقی نمی‌کند رمان، روزنامه یا کتاب‌های غیرتخیلی بخوانید، مطالعه را به عادت روزمره‌تان تبدیل کنید که یکی از آن روش‌های ظریف برای نمایش هوش است.

5.همدلی

در جهانی که هر چیزی می‌توان بود، همدل بودن نشانه هوش است که اغلب از آن غفلت می‌شود. همدلی ـ توانایی درک دیگران و شریک شدن در احساسات دیگران ـ یک ویژگی بسیار ارزشمند اما کم‌تر شایع است.

حتما باید سطحی از هوش هیجانی داشته باشید تا بتوانید خودتان را به جای دیگران بگذارید تا بدون آنکه قضاوت‌شان کنید جهان را از زاویه نگاه آن‌ها ببینید. این ویژگی نه تنها شما را دوست‌داشتنی می‌کند بلکه توانایی شما را در درک احساسات پیچیده انسان ارتقا می‌دهد.

یادتان باشد که آدم‌های باهوش فقط به کتاب علاقه ندارند، آن‌ها به آدم‌ها هم علاقه دارند.

6.کنجکاوی

کنجکاوی نیروی پیش‌برنده است. آدم‌های کنجکاو در مورد ساده‌ترین چیزهایی که دیگران ممکن است فکر کنند پاسخ‌اش را می‌دانند سوال می‌پرسند. کنجکاوی سیری‌ناپذیر درهایی را به روی شما باز می‌کند که نمی‌توانید تصور کنید. کنجکاوی کمک‌تان می‌کند که مهارت‌های تازه یاد بگیرید، فرهنگ‌های متنوع را بپذیرید و وضع موجود را به چالش بکشید. کم‌کم حرف‌های جذابی برای گفتن یاد می‌گیرید و شما را به عنوان فردی باهوش می‌شناسند.

تشنگی برای فهمیدن است که افراد باهوش را از دیگران جدا می‌کند و باعث می‌شود آن‌ها به دنبال کشف رازهای جهان باشند.

2

7.اشتباه‌تان را می‌پذیرید

هیچ‌کس دوست ندارد اشتباه کند. وقتی اشتباه می‌کنیم حس می‌کنیم که نفس‌مان ترک می‌خورد و باعث می‌شود احساس کنیم که از درخشندگی‌مان کم شده است. اما یک نکته‌ای را بدانید، اشتباه کردن نشانه ضعف نیست. درحقیقت وقتی اشتباه‌تان را می‌پذیرید نشان می‌دهید که جرأت روبه‌رو شدن با اشتباهات و یاد‌گیری از اشتباهات‌تان را دارید.

افراد باهوش نمی‌ترسند بگویند : «اشتباه کردم». آن‌ها می‌دانند که اشتباه کردن از هوش آن‌ها چیزی کم نمی‌کند. برعکس، پذیرش اشتباه نشان می‌دهد که آن‌ها افرادی با فکر باز و مشتاق رشد هستند. یادتان باشد که همگان همه چیز را نمی‌دانند. همه ما اشتباه می‌کنیم و همه در دانش‌مان شکاف‌هایی داریم. این هیچ ایرادی ندارد! پذیرش خطا، یاد گرفتن از خطاها و حرکت رو به جلو همه نشانه‌های هوش هستند.

8.پایشگر هستند

پایشگری نشانه شاخص هوش است. افراد باهوش با توجه به ظرایف و جزییات محیط اطراف‌‌شان، بینش عمیقی درباره دنیای اطراف‌شان کسب می‌کنند. برای اینکه این ویژگی را در خودتان تقویت کنید شروع کنید به توجه کردن به ظریف‌ترین جزئیات محیط اطراف از زبان بدن تا حالات چهره و سرنخ‌های همبافتی.

این نکات ظریف اغلب دارای سرنخ‌های ظریفی هستند که می‌توانند درک شما را از موقعیت‌ها و افراد افزایش دهند. علاوه بر این، سعی کنید شنوایی فعالانه‌تان را از طریق غرق کردن کامل خودتان در مکالمات در الویت قرار دهید. فقط به واژگان توجه نکنید، به لحن، نشانه‌های غیرکلامی و آهنگ کلام برای عمیق‌تر کردن فهم خودتان استفاده کنید.

9.سازگاری‌تان را تقویت کنید

پیش‌بینی‌ناپذیری زندگی همیشه درس‌های ارزشمندی می‌تواند به ما بدهد. برنامه‌ها همیشه آنطور که انتظار داریم پیش نمی‌رود اما هیچ ایرادی هم ندارد. آنچه واقعا مهم است این است که ما چقدر توانایی داریم خودمان را با این پیچش‌ها و بالا و پایین‌ها وفق دهیم و سازگار کنیم.

هر تغییری که در وهله نخست ترسناک به نظر می‌رسد می‌تواند فرصتی برای رشد شخصی باشد. سازگاری، که اغلب از آن غفلت می‌شود، یکی از شاخص‌های هوش است. افراد باهوش غیرمنعطف و سخت نیستند آن‌ها توانایی پذیرش تغییرها و چالش‌ها را دارند.

10.از تنها ماندن نمی‌هراسند

جامعه اغلب تنهایی را یک حالت منفی می‌بیند اما اینطور نیست. درحقیقت تنهایی می‌تواند قدرت‌بخش باشد. لذت بردن از تنهایی و راحت بودن با خود نشان‌دهنده وجودی قدرتمند و خوداتکایی است که بسیاری از آن محرومند.

افراد باهوش اغلب برای اوقاتی که تنها سپری می‌کنند ارزش قائل هستند. آن‌ها در تنهایی بازاندیشی می‌کنند، خودشان را دوباره شارژ می‌کنند و اجازه می‌دهند که خلاقیت در درون‌شان جریان پیدا کند. آن‌ها از سکوت نمی‌ترسند؛ بلکه آن‌ها به مثابه فرصتی می‌بینند که خودشان را به سطوح عمیق‌تر وصل کنند.

11.محترمند و احترام می‌گذارند

مهم نیست که چه موقعیت، پیشینه و باوری دارید، همه شایسته احترام‌اند. احترام گذاشتن نشانه هوش هیجانی بالاست.

آدم‌های باهوش می‌دانند که هر فردی که ملاقات می‌کنند تجربه و دانش منحصر به فرد خودش را دارد. آن‌ها برای این تفاوت‌ها احترام قائل هستند و برای یادگیری چیزهای تازه از دیگران آمادگی دارند. بنابراین از بیان احترام در تعاملات روزمره ابا نداشته باشید. این کار روشی ساده و در عین حال قدرتبخش برای نمایش هوش بدون به کار بردن حتی یک واژه است.

 

عاطفه  رضوان نیا
عاطفه رضوان نیا

دیدگاه شما چیست؟

دیدگاه ها