9درسی که 99درصد از زنان خیلی دیر می‌آموزند

  • عاطفه  رضوان نیا عاطفه رضوان نیا
  • ۱۷ اردیبهشت ۱۴۰۳
  • زمان مطالعه : 5.2 دقیقه

 راهنماتو-تفاوت زیادی هست بین یادگیری زودهنگام درس‌های زندگی و دیر فهمیدن آن‌ها. وقتی دیر یاد می‌گیرید معنایش این است که فرصت‌های بی‌شماری را که می‌توانستید به نفع خودتان دانش کسب کنید از دست داده‌اید.

به گزارش راهنماتو، برطبق علم روان‌شناسی، 99درصد از زنان برخی از مهم‌ترین درس‌های زندگی‌شان را دیر می‌گیرند که اگر زودتر آموخته بودند می‌توانستند سفر بهتری در زندگی داشته باشند.

با راهنماتو همراه باشید چون می‌خواهیم 9درسی را با شما در میان بگذاریم که 99درصد از زنان دیر در زندگی می‌آموزند.

1.هیچ ایرادی ندارد همه را خشنود نگه ندارید

اغلب زنان در سفر زندگی درگیر یک چرخه مداوم برای راضی نگه داشتن اطرافیان‌شان هستند.

نیاز به کسب تأیید و اعتبار آنقدر قدرتمند می‌شود که گاهی نیازها و امیال‌ خودشان را فراموش می‌کنند. اما باید بدانید که راضی نگه‌داشتن همه و همزمان عرضه خودِ حقیقی‌تان در زندگی امکان‌ناپذیر است.

این درسی است که اغلب زنان خیلی دیر و با گذر زمان و تجربه می‌فهمند. آن‌ها در نهایت می‌فهمند که نباید به بهای خشنود نگه‌داشتن دیگران بر سر آرامش فکری‌شان سازش کنند.

سعی کنید همان شخصیتی را در بیرون عرضه کنید که صدایش را در درون‌تان می‌شنوید. در اینصورت کسانی همراه‌تان می‌مانند که همان شخصیت را دوست دارند و نیازی ندارید به زور کسی را در کنارتان حفظ کنید.

2.کامل بودن افسانه‌ای بیش نیست

زنانی هستند که می‌خواهند در شغل، رابطه یا ساده‌ترین کارها از آشپزی تا نظافت منزل عالی‌ترین و کامل‌ترین نسخه موجود در جهان باشند. دنبال کردن کمال تلاشی بیهوده است. این کار نه تنها استرس و اضطراب غیرضروری به شما وارد می‌کند بلکه باعث می‌شود که از لذت بردن از کوچک‌ترین خوشی‌ها محروم شوید.

کامل نبودن زیباست. کامل نبودن است که باعث می‌شود ما یکتا، منحصربه‌فرد و واقعی باشیم. اشتباه کردن ایرادی ندارد. به جای آنکه به دنبال دستیابی به کمال مقصدی باشید که هرگز به آن نمی‌رسید، از سفرتان لذت ببرید. زندگی با همه نقص‌هایش زیباست.

2

3.خود-مراقبتی خودخواهی نیست

مفهوم خود-مراقبتی اغلب بد فهمیده می‌شود. به خصوص زنان اغلب آن را معادل خودخواهی تعبیر می‌کنند. اما در روان‌شناسی بین خود-مراقبتی و خودخواهی تفاوت وجود دارد. خود-مراقبتی فقط اسپا رفتن و غرق کردن خود در تجملات نیست. بلکه یعنی برای پرورش ذهنی، احساسی و جسمی‌تان وقت صرف کنید.

مطالعات نشان داده‌اند افرادی که خود-مراقبتی را به طور مرتب تمرین می‌کنند، مولدتر هستند، روابط بهتری دارند و در کل شادترند. به بهانه ایثارگری از خود-مراقبتی غفلت نکنید.

4.هیچ ایرادی در نه گفتن نیست

اغلب زنان احساس می‌کنند باید به همه درخواست‌ها پاسخ مثبت بدهند. آن‌ها به همه درخواست‌ها از حلقه دوستان و درخواست‌های شغلی گرفته تا مطالبات خانواده پاسخ مثبت می‌دهند، بدون آنکه فکر کنند نمی‌توانند از عهده همه این موارد بربیایند.

قدرت نه گفتن، مهارتی است که اغلب ما خیلی دیر در زندگی یاد می‌گیریم. روان‌شناسان می‌گویند یادگیری نه گفتن بدون آنکه بعدا احساس عذاب وجدان داشته باشید، یک قدم ضروری به سمت قدرتمند شدن در زندگی است. نه گفتن یعنی حریم گذاشتن و احترام قائل شدن برای وقت و انرژی خود.

تشخیص بدهید کجا باید درخواست و تقاضایی را رد کنید تا نگذارید انرژی‌تان از دست برود.

5.شکست پایان نیست

در جامعه مدرن، شکست اغلب به چشم ضعف و بی‌کفایتی دیده می‌شود. این مفهوم باعث ایجاد ترس می‌شود و بسیاری از زنان را از خطرپذیری و دنبال کردن رویاهای‌شان بر حذر می‌دارد.

اما یکی از مهم‌ترین درس‌هایی که زنان معمولا خیلی دیر در زندگی می‌آموزند آن است که شکست پایان دنیا نیست. درحقیقت بخشی ضروری از رشد و موفقیت است.

شکست به ما تاب‌آوری را یاد می‌دهد و بینش‌های ارزشمندی در اختیارمان می‌گذارد که موفقیت هرگز نمی‌توانست. از طریق شکست‌ها و عقب‌نشینی‌ها است که ما یاد می‌گیریم، ارتقا پیدا می‌کنیم و درنهایت رشد می‌کنیم.

پس اگر از ترس از شکست دست به یک پرش بلند نمی‌زنید، بدانید سقوط شما را تعریف نمی‌کند بلکه دوباره برخاستن است که شما را تعریف می‌کند.

6.همین‌گونه که هستی کافی هستی

اغلب در نبرد خودتردیدی در زندگی گرفتاریم. احساس می‌کنیم به اندازه کافی خوب نیستیم، به اندازه کافی باهوش نیستیم، به اندازه کافی، کافی نیستیم.

اما تشخیص کافی بودن در زندگی بسیار مهم است و اغلب آن را در سال‌های پایان جوانی می‌آموزیم. مقایسه خودتان با دیگران یا کوشش برای آنکه با هنجارها و انتظارات جامعه خودتان را اندازه کنید، اغلب به احساس نارضایتی می‌انجامد و به احساس اعتماد به نفس و عزت‌نفس‌تان لطمه می‌زند.

اگر هنوز با خود-تردیدی کلنجار می‌روید یادتان باشد که منحصربه‌فرد، ارزشمند و بیش‌تر از آنچه فکر می‌کنید کافی هستید.

7.هیچ‌وقت برای شروع دوباره دیر نیست

زمان‌هایی در زندگی هست که فکر می‌کنید گیر افتاده‌اید. گاهی شغل و گاهی رابطه است که احساس می‌کنید دیگر نیازهایتان را بر آورده نمی‌کند. در عین حال ترس از تغییر باعث می‌شود در همان نقطه بمانید.

اما در گذر زمان خواهید آموخت که برای شروع هرگز دیگر نبوده است. ترس از ناشناخته‌ها اغلب ما را در جای خودمان ثابت نگه می‌دارد و مانع از آن می‌شود که بتوانیم در جهت کسب شادی و رضایت بیش‌تر دست به اقدام بزنیم.

تغییر را بپذیرید و سعی کنید از منطقه امن‌تان خارج شوید تا درهای فرصت‌های تازه به رویتان باز شود.

8.شادی مسئولیت خودتان است

بعضی از زنان باور دارند که شادی‌شان به عوامل بیرونی اعم از شغل، رابطه کامل و تأییدات اجتماعی مرتبط است. اما بعدها در زندگی می‌فهمید که خودتان مسئول شاد نگه داشتن خودتان بوده‌اید. مهم است که سعی کنید خودتان را از درون شاد کنید. باید بتوانید در کوچک‌ترین چیزها شادی را پیدا کنید، همان لحظاتی که آرامش دارید را قدر بدانید و از همه مهم‌تر خودتان را دوست داشته باشید.

اتکا به دیگران و شرایط خارجی برای شاد بودن اغلب به احساس نارضایتی و شکسته شدن قلب منجر می‌شود.

9.قوی‌تر از چیزی هستید که فکر می‌کنید

زندگی چالش‌ها و سختی‌های خودش را به اندازه کافی دارد. در این اواقات سخت، سریع می‌توان منکوب شد و به ظرفیت و توانایی خود شک کرد. اما حقیقت آن است که شما قوی‌تر از چیزی که فکر می‌کنید هستید. تاب‌آوی انسان چشمگیر است. اغلب تا وقتی که در زندگی با ناملایمات مواجه نشده‌ایم، متوجه قدرت و ظرفیت واقعی خودمان نمی‌شویم. رسیدن به این درک در زندگی مایه دلگرمی است.

 

عاطفه  رضوان نیا
عاطفه رضوان نیا

دیدگاه شما چیست؟

دیدگاه ها