9روش برای افزایش اعتماد‌به‌نفس نسبت به «بدن»

  • عاطفه  رضوان نیا عاطفه رضوان نیا
  • ۲۰ اردیبهشت ۱۴۰۳
  • زمان مطالعه : 5.3 دقیقه

 راهنماتو-می‌خواهید خودتان را دوست داشته باشید اما مدام در حال مقایسه خودتان با دیگران هستید؟ روش‌های مختلفی برای غلبه بر این وضعیت وجود دارد.

به گزارش راهنماتو، این روزها بیش‌تر از هر زمان دیگری با تصاویر بدن‌های آدم‌ها بمباران می‌شویم و فقط آدم‌ها هستند که خودشان را با این ایدئال‌های غیرواقعی مقایسه می‌کنند.چطور باید یاد بگیریم بدن‌مان را دوست داشته باشیم؟ درمانگران چندین توصیه برای ارتقا اعتماد به نفس نسبت به بدن دارند. با راهنماتو همراه باشید تا برخی از آن‌ها را با شما به اشتراک بگذاریم.

1.بفهمید که پذیرش بدن بسیار مهم است

تاشا بیلی، روان‌درمانگر در لندن، می‌گوید: «بدن شما طولانی‌ترین دوستی‌ای است که خواهید داشت و مراقبت از این رابطه اهمیت زیادی دارد.»

او می‌گوید اعتماد به نفس نسبت به بدن یکی از شایع‌ترین دلایل نگرانی‌ مراجعه‌کنندگان اوست. «خصوصا این مسئله در میان زنان بسیار اهمیت دارد.» مردم اغلب به فکر روش‌های جراحی زیبایی هستند زیرا این روش‌ها تبدیل به هنجارهای طبیعی شده‌اند.

2.بدانید ما در عصری زندگی می‌کنیم که تصویر از بدن فرق کرده است

فیلیپا ددریچ، استاد روان‌شناسی مرکز تحقیقات ظاهر از دانشگاه بریستول، می‌گوید: «ایدئال‌های زیبایی طی 15سال اخیر تغییرات زیادی کرده‌اند: ویرایش عکس‌ها به کمک هوش مصنوعی و فیلترها باعث شده تصایر غیرواقعی‌تر از قبل شوند. در حال حاضر فرصت‌های زیادی برای مقایسه آنلاین خودمان با دیگران داریم و می‌توانیم تصاویری از خودمان خلق کنیم که تا شبیه‌سازی آن تصاویر باشیم. گمان می‌کنم که این تمایل همیشه در انسان‌ها بوده است اما متأسفانه رسانه‌های اجتماعی و فرهنگ سلفی گرفتن آن‌ها را تشدید کرده است.»

3.متوجه باشید که رسانه‌های اجتماعی چه احساسی درباره خودتان به شما القا می‌کنند

توماس میدگلی، روان‌درمانگر در لندن، می‌گوید: «پدید آمدن رسانه‌های اجتماعی در سال‌های اخیر عامل بسیار مهمی در مسائل مربوط به اعتماد به نفس بوده است.»

«در طی همه‌گیری، برخی از مراجعان جوان میزان مصرف رسانه‌های اجتماعی را از یک ساعت در روز به 5 تا 6ساعت افزایش دادند. بسیاری از آن‌ها این زمان را برای بررسی زندگی اینفلوئنسرها به کار می‌برند. این شامل تماشای زندگی آن‌ها در حالی که در حال ثبت عکس، در کنار ساحل، در حال ورزش یا خوش‌گذرانی هستند می‌شود و توجهی به این نکته ندارند که این افراد با بدن‌های ترکه‌ای در کل روز مراقب آنچه می‌خورند و می‌نوشند هستند. تماشاچیان آرزو می‌کنند بدن‌هایی شبیه به این افراد داشته باشند که باعث می‌شود در درون‌شان حس ناکافی بودن بکنند و نسبت به تصویر بدن‌شان دچار وسواس شدید شوند.»

4.کنار گذاشتن برنامه‌های کاربردی نمی‌تواند راه‌حل باشد

میدگلی از روش‌ درمان رفتاری-شناختی (سی.بی.تی) و درمان دلسوزی-محور استفاده می‌کند که شامل این می‌شود که «به هیچ‌کس نگویید چه کنند و چه نکنند.» درعوض، او به مراجعانش کمک می‌کند «ظرفیتی ایجاد کنند که بتوانند یک قدم از موقعیتی که در آن هستند قدم به عقب بگذارند و درک کنند که چگونه نسبت به این فرایند آسیب‌پذیر شده‌اند...اغلب آدم‌ها می‌فهمند که ایجاد میل یا هیجان نسبت به چیزی، احساساتی هستند که اینفلوئنسرها به واسطه آن‌ها کلیک شکار می‌کنند. اگر بتوانند به این پرسش‌ها توجه کنند که «چرا چنین کاری می‌کنم؟ چرا دارم این فرد را دنبال می‌کنم؟ این فرد چگونه دارد من را تغذیه می‌کند یا به من آسیب می‌زند؟» آن‌وقت بیش‌تر احتمال دارد که با دیده تردید به کاری که انجام می‌دهند نگاه کنند و قادر باشند از این چرخه پای‌شان را بیرون بگذارند و در آینده رفتار متفاوتی نشان دهند.»

5.با آگاهی رسانه اجتماعی‌تان را مرتب کنید

دیدریچ می‌گوید که می‌توانیم خیلی آگاهانه فضای رسانه اجتماعی را مجددا چارچوب‌بندی کنیم. «یک هفته با آگاهی به پست‌های اینستاگرام نگاه کنید و سعی کنید بفهمید که انواع خاصی از پست‌ها یا اکانت‌ها چه احساسی در شما ایجاد می‌کنند. آیا با این پست‌ها یا اکانت‌ها انگیزه پیدا می‌کنید؟ یا احساس می‌کنید به اندازه کافی خوب نیستید؟ آیا اضطراب‌تان نسبت به بدن کم‌تر یا بیش‌تر می‌شود؟ اگر احساس کردید که برخی از پست‌ها و اکانت‌ها در شما حس حسادت ایجاد می‌کنند، تلاش کنید آن‌ها را میوت یا آنفالو کنید و اکانت‌هایی را دنبال کنید که برایتان الهام‌بخش هستند. بعد دوباره به پایش یک‌هفته‌ای ادامه دهید. اگر احساس کردید که احساس‌تان به طرز مثبتی ارتقا یافته است، این کار را هر چند ماه انجام دهید. اگر تفاوتی ندیدید شاید وقتش رسیده که مدتی به کل از رسانه‌های اجتماعی فاصله بگیرید.»

6.به دنبال فرم‌های متفاوت بدن باشید

بیلی می‌گوید: «رسانه‌های اجتماعی‌تان را از بدن‌های متنوع پر کنید. اطمینان حاصل کنید که از انواعی از بدن‌ها از سیاه و سفید تا معلول و سالم و تا ترنس‌ها ـ خلاصه طیفی وسیع از انواع شکل بدن ـ را دنبال می‌کنید. وقتی تبلیغات و رسانه‌های اجتماعی را مشاهده می‌کنیم اغلب اوقات فقط یک شکل خاص از بدن را مشاهده می‌کنیم. مهم است در فضایی قرار داشته باشید که شکل بدن شما مورد تحسین است.»

3

7.حواس‌تان به تغییر ایدئال‌های زیبایی در گذر زمان باشد

دیدریچ می‌گوید: «با بزرگ‌ترها صحبت کنید و از آن‌ها بپرسید که وقتی آن‌ها جوان‌تر بودند ایدئال‌های زیبایی چه بود. متوجه خواهید شد که این ایدئال‌ها حتی 10سال پیش هم با امروز فرق داشتند و بنابراین در آینده هم به احتمال زیاد تغییر خواهند کرد. اگر این گفت‌وگوها را داشته باشید قطعا متوجه می‌شوید که این ایدئال‌ها چه سان گذرا است و دیگر احساس فشار نمی‌کنید که در این بازی بی‌انتها و چرخه‌ای که هرگز رضایتی در آن حاصل نمی‌شود، وارد شوید.»

8.با بدن‌تان به صلح برسید

بیلی پیشنهاد می‌دهد که هر از گاهی وقت بگذارید و بدن‌تان را با ذهنی آگاه بررسی کنید. روی شکل بدن‌تان تمرکز نکنید بلکه روی احساسی که نسبت به بدن‌تان دارید تمرکز کنید. به این توجه کنید که دوست دارید کدام نواحی را قضاوت کنید... شکم، ران‌ها، بازو ...برای این قضاوتی که نسبت به خودتان دارید از خودتان عذرخواهی کنید و به خاطر کاری که آن عضو برایتان می‌کند شکرگزار باشید. خلق روایتی متفاوت درباره آن عضو بدن واقعا کمک‌تان می‌کند. به اعضای بدن‌تان با شفقت و دلسوزی نگاه کنید به جای آنکه آن‌ها به سختی قضاوت کنید.»

9.به روان‌درمانگر مراجعه کنید

سی‌.بی‌.تی یکی از بهترین شیوه‌های درمان این وضعیت است. این بدان معناست که با یک درمان‌گر صحبت کنید تا افکار، احساسات و رفتارهایی را که یک موضوع خاص را ماندگار می‌کنند، درک کنید، سپس باورها و ترس‌ها را از طریق آزمایش‌های رفتاری و استراتژی‌های تغییر رفتار آزمایش کنید تا تغییرات مثبتی در محیط‌های دنیای واقعی ایجاد کنید.

عاطفه  رضوان نیا
عاطفه رضوان نیا

دیدگاه شما چیست؟

دیدگاه ها

نخستین تصمیمی که محمد مخبر، جانشین رئیسی گرفت
اخبار

نخستین تصمیمی که محمد مخبر، جانشین رئیسی گرفت

۳۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ زمان مطالعه : .8 دقیقه
فیلم| اولین جلسه هیات دولت پس از شهادت آیت‌الله رئیسی
ویدئو

فیلم| اولین جلسه هیات دولت پس از شهادت آیت‌الله رئیسی

۳۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ زمان مطالعه : .2 دقیقه
با این 8نکته اعتمادبه‌نفس‌تان را یک‌شبه تقویت کنید
دانستنی ها

با این 8نکته اعتمادبه‌نفس‌تان را یک‌شبه تقویت کنید

۳۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ زمان مطالعه : 5.6 دقیقه
 مالیات این خانه‌های خالی ۱۲ برابر می‌شود
اخبار

مالیات این خانه‌های خالی ۱۲ برابر می‌شود

۳۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ زمان مطالعه : .8 دقیقه
علی باقری سرپرست وزارت خارجه شد
اخبار

علی باقری سرپرست وزارت خارجه شد

۳۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ زمان مطالعه : .8 دقیقه
 پیکر شهدای خدمت فردا به مشهد می‌رود
اخبار

پیکر شهدای خدمت فردا به مشهد می‌رود

۳۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ زمان مطالعه : .2 دقیقه