کنترل دستگاه های الکترونیکی از طریق گاز گرفتن!

  • ریحانه میرسمیعی ریحانه میرسمیعی
  • ۲۰ مهر ۱۴۰۱
  • زمان مطالعه : 2.5 دقیقه

راهنماتو- محققان دانشگاه ملی سنگاپور به تازگی یک «محافظ دهان هوشمند» برای معلولان طراحی کرده اند که با می تواند گاز گرفتن، ابزارهای الکترونیکی را کنترل کند.

این دستگاه مقرون به صرفه، سبک وزن، جمع و جور، اولین سیستم نوری قابل کنترل با گاز گرفتن در نوع خود است. این محافظ دهان هوشمند می تواند به طور دقیق و سریع الگوهای پیچیده گاز گرفتن را به دستورالعمل هایی برای کنترل ابزارهای الکترونیکی تبدیل کند. افرادی که عملکرد دستان محدودی دارند، به زودی می توانند با استفاده از این محافظ دهان هوشمند دستگاه هایی مانند رایانه، تلفن های هوشمند و ویلچر را کنترل کنند.

در سال‌های اخیر، دانشمندان فناوری هایی مانند تشخیص صدا، ردیابی چشم و رابط‌های مغز و رایانه برای کمک به افرادی که مهارت‌های محدود یا اختلالات عصبی دارند، توسعه داده اند. با این حال، این فناوری‌ها با محدودیت هایی مانند تداخل محیطی، دقت کنترل، هزینه و نگهداری مواجه هستند.

محافظ دهان هوشمند جدید از حسگرهای فشار برای تشخیص الگوهای اکلوزال بهره می برد. این الگوها با دقت 98 درصد قابل ترجمه هستند و می‌توان از آنها برای کنترل رایانه‌ها، تلفن‌های هوشمند و ویلچرها استفاده کرد. این محافظ دهان علاوه بر پشتیبانی از تعامل انسان و رایانه می تواند به منظور کمک‌های پزشکی، دستگاه‌های مراقبت‌های بهداشتی مانند پوست الکترونیکی هوشمند و تشخیص های دندانپزشکی مورد استفاده قرار گیرد.

این تیم تحقیقاتی ابتدا یک حسگر متشکل از یک سری پدهای تماسی حاوی فسفرهای رنگی مختلف طراحی کردند. این مواد قادرند در پاسخ به فشار، از خود نور ساطع کنند. آنها سپس مجموعه ای از این پدهای تماسی را درون یک محافظ دهان انعطاف پذیر قرار دادند. گاز گرفتن باعث تغییر شکل مکانیکی پدهای تماسی شده و از خود نورهایی در رنگ و شدت های مختلف ساطع می کند. این نورها را استفاده از الگوریتم های یادگیری ماشینی قابل اندازه گیری و پردازش هستند.

داده های جمع آوری شده برای کنترل از راه دور با دقت بالا و عملکرد دستگاه‌های الکترونیکی مختلف مانند رایانه، تلفن هوشمند و ویلچر استفاده می شوند. محافظ دهان جدید با وزن حدود 7 گرم، در مقایسه با فناوری های کمکی موجود، به تجربه و آموزش کمتری نیاز دارد. حسگرهای جدید به کار رفته در این محافظ دهان می توانند تغییر شکل های مکانیکی، مانند کشش، فشرده سازی و خمیدگی را تشخیص دهند.

تولید هر محافظ دهان هوشمند در آزمایشگاه در حال حاضر حدود 70 دلار امریکا هزینه دارد. این تیم انتظار دارد که هزینه تولید انبوه آن به میزان قابل توجهی کاهش پیدا کند. اگرچه نمونه اولیه فعلی برای دندان‌های مرتب و هم تراز طراحی شده است، یک محافظ دهان با آرایش نامنظم پدهای تزریق‌شده با فسفر می‌تواند برای کاربرانی با الگوهای دندانی مختلف یا دارای دندان مصنوعی مورد استفاده قرار گیرد.

این تیم پتنتی برای این فناوری نوآورانه به ثبت رسانده است و در حال بررسی فرصتی است تا تایید استفاده از این دستگاه را برای استفاده در یک محیط بالینی مانند مراکز مراقبت یا خانه‌های سالمندان، دریافت کند. آنها همچنین به دنبال راه‌هایی مانند پردازش و آموزش سریع‌تر داده‌ها برای ارتقاء فناوری خود هستند.

ریحانه میرسمیعی
ریحانه میرسمیعی

دیدگاه شما چیست؟

دیدگاه ها