رباتی که مانند خرچنگ خالدار زمین را حفاری می کند!

  • ریحانه میرسمیعی ریحانه میرسمیعی
  • ۲۰ مهر ۱۴۰۱
  • زمان مطالعه : 1.7 دقیقه

راهنماتو- محققان دانشگاه برکلی کالیفرنیا به تازگی از یک ربات منحصر به فرد با الهام از خرچنگ خالدار اقیانوس آرام رونمایی کرده اند. این ربات که EMBUR نام دارد، به منظور حفاری و ارزیابی خاک زمین های کشاورزی، جمع آوری داده های دریایی و مطالعه شرایط خاک و سنگ ساختمان ها طراحی شده است.

پاهای این ربات طوری طراحی شده است که از می تواند یک حرکت رو به پایین به شکل نقب زدن، در شن های ساحل استفاده کند. به گفته لورا تریرز (Laura Treers) نویسنده اصلی این مطالعه، حرکت به سمت پایین در ماسه و خاک دشوار است و هر چه عمیق تر حفاری شوند، دانه‌ها سخت‌تر به عقب رانده شده و مانع از حفاری می شوند.

برای غلبه بر این چالش و ایجاد یک گودال عمودی، محققان پاهای ربات را طوری طراحی کردند که بتواند نیروی بسیار بیشتری را در یک جهت نسبت به جهت دیگر اعمال کند. پاهای نرم این ربات مانند یک شناگر برای اعمال نیروهای زیادی در حین حرکت قدرتی منبسط می شوند و در طول حرکت برگشتی جمع می شوند.

محققان همچنین روشی برای جلوگیری از ورود دانه های شن به اجزاء ربات طراحی کرده اند. آنها برای ابداع این روش نیز بار دیگر از خرچنگ خالدار الهام گرفتند. تریرز می گوید: «ما یک کوتیکول به شکل غشای مفصلی روی بدن خرچنگ های خالدار طراحی کردیم. این ماده نرم و انعطاف پذیر به راحتی دهانه اتصالات را پوشانده و از ورود دانه ها به داخل ربات جلوگیری می کند. در عین حال که مانع حرکت آزاد مفاصل نیز نمی شود. در حالی که ربات ها این روزها به زمین، فضا و دریا راه پیدا کرده اند، اما هنوز آنچنان در ورود به زیر زمین موفق نبوده اند. به عنوان مثال تعداد بسیار کمی از ربات ها می‌توانند مانند EMBUR نقب بزنند.»

ربات‌هایی که قادر به کاوش در محیط‌های زیرزمینی هستند، می توانند در صنایع و زمینه‌های مختلف مطالعاتی مانند اندازه گیری کیفیت خاک زمین های کشاورزی، مهندسی ژئوتکنیک، جمع آوری داده های دریایی، ساخت و ساز و حفاری مورد استفاده قرار گیرند. 

ریحانه میرسمیعی
ریحانه میرسمیعی

دیدگاه شما چیست؟

دیدگاه ها