همه چیز درباره اندروید 14

  • رویا پاک سرشت رویا پاک سرشت
  • ۲۹ آبان ۱۴۰۱
  • زمان مطالعه : 5.5 دقیقه

 راهنماتو-طرفداران گوشی های اندرویدی، همیشه مایلند از جدیدترین نسخه های سیستم عامل محبوبشان استفاده کنند، البته به شرط این که گوشی ها نیز، به روزرسانی های جدید اندروید را دریافت کنند. بنابراین بد نیست سری به همه اطلاعات و خبرهایی که درباره اندروید 14 منتشر شده است بزنیم.

به گزارش راهنماتو، هنوز مدت زمان زیادی از انتشار آخرین نسخه اندروید (اندروید 13) نگذشته است، اما به همین سرعت، کاربران، دوست دارند که اطلاعاتی نیز درباره اندروید 14 داشته باشند. با توجه به این که شرکت گوگل، نسخه های جدید اندروید را پشت درهای بسته توسعه می دهد، هنوز اطلاعات دقیق و کاملی از اندروید 14 نداریم اما تا زمانی که این شرکت اندروید 14 را رسما روانه گوشی های اندرویدی کند، می توانیم از پیش نمایش های توسعه دهندگان استفاده کنیم.

اتصال ماهواره ای

اتصال ماهواره ای؟!

بعد از آن که مدیران اسپیس ایکس خبر توسعه ماهواره های مدارپایین برای گسترش پوشش اینترنتی را منتشر کردند، هیروشی لاکهایمر، رهبر واحدهای اندرویدی، در توییتر نوشت که بسیار هیجان زده و مایل است در نسخه بعدی اندروید از این قابلیت پشتیبانی شود. با این وجود، حجم اطلاعات بسیار محدود است و مشخص نیست این تغییرات قرار است دقیقا چه ویژگی های جدیدی را به اندروید 14 اضافه کند.

برنامه های پس زمینه

مدیریت برنامه های پس زمینه

یکی از بزرگ ترین چالش ها برای توسعه دهندگان برنامه، این است که برنامه های پس زمینه را چگونه مدیریت کنند. اندروید13 تغییرات متعددی را در زمینه عملکرد برنامه ها درپس زمینه اعمال کرد، اما یکی از مهمترین تغییرات را به انتشار نرساند،  TARE که مخفف The Android Resource Economy است.

این ویژگی به معنای ایجاد یک بازنگری اساسی در مورد نحوه مدیریت کار پس زمینه توسط سیستم است. این ویژگی به طور پیش فرض در اندروید 13 غیرفعال است، اما به نظر می رسد این ویژگی در لحظات آخر قبل از انتشار اندروید 13 به طور کامل آماده نشده و فریز مانده است.

حدس اولیه این است که قرار بوده این برنامه برای مدیریت برنامه هایی که همزمان مورد استفاده قرار می گیرند استفاده شود و البته کارکرد باتری را نیز بهینه سازی کند، اما واضح است که زیرساخت های این برنامه هنوز آماده نیست و در نتیجه در نسخه اندروید 13 رونمایی نشده است.

پشتیبانی AV1

پشتیبانی خودکار برای رمزگشایی AV1

الگوریتم AV1 اندروید، یکی از بزرگ ترین حامیان فشرده سازی ویدئوهای بدون حق امتیاز و بسیار کارامد است. برای مثال پلتفرم ویدئویی خود گوگل؛ یوتیوب، هم اکنون برای ویدئوهای با کیفت 4K و 8K کدک های AV1 را ارائه می دهد که به کاربران، امکان دسترسی بالاتری را به ویدئوها می دهد.

گوگل مایل است برای صرفه جویی در پهنای باند و فضای ذخیره سازی، به AV تکیه کند و به همین دلیل هم هست که سازندگان دستگاههای هوشمند نیز، این روزها، روی پشتیبانی از AV متمرکزند. با توجه به این که میلیون ها نفر در سراسر جهان، ویدئوها را روی گوشی های هوشمند خود می بینند، فعال سازی این پشتیبانی برای کاربران اندرویدی بسیار مفید خواهد بود.

64 بیتی

اجبار برای برنامه های 64 بیتی؟!

در سال 2017 اپل تصمیم گرفت به پشتیبانی Ios  از برنامه های 32 بیتی خاتمه دهد. اندروید هنوز تصمیم نگرفته به پشتیبانی از برنامه های 32 بیتی خاتمه دهد. اگر برای شما سوال شده که چرا اندروید در این زمینه از ios عقب تر مانده پاسخ این است که اغلب برنامه های محبوب اندرویدی در بازار چین، همچنان 32 بیتی مانده اند.

البته هم اکنون 90 درصد برنامه های گوگل پلی از دستگاههای 64 بیتی پشتیبانی می کنند، اما یک حدس این است که به زودی شاهد تغییرات مشابه اندروید، در آیفون باشیم.

ANDROID BEAM

مرگ قطعی Android Beam

روند منسوخ شدن Android Beam  به امروز مرتبط نیست و از مدت ها پیش(با اندروید 10) آغاز شده است، در این قابلیت کاربران می توانند فایل های خود را از طریق NFC انتقال دهند. با وجود این حذف ظاهری، کد فعال سازی مجدد این قابلیت برای برنامه سازان وجود داشت و سازندگان برنامه می توانستند در صورت تمایل دوباره Android Beam را فعال کنند. اما پیش بینی ها می گویند اندروید 14 برای همیشه با این قابلیت خداحافظی می کند و این یعنی مرگ قطعی .Android Beam

اینترنت

تغییرات در بخش اتصال اینترنت

از زمان انتشار اندروید 12، گوگل دکمه اینترنت را ادغام کرد ولی برخی از کاربران دوست دارند هنگام روشن کردن اتصال اینترنت، امکان انتخاب شبکه اتصال را هم داشته باشند. اگرچه چنین وعده ای به کاربران داده نشده است، اما بسیاری از افراد انتظار دارند که این اتفاق در نسخه اندروید 14 رخ دهد.

اندروید

سفارشی سازی نمادها، اشکال و فونت ها

سفارشی سازی اشکال و نمادها و فونت ها برای گوگل موضوع جدیدی نیست، و در تنظیمات اعلان ها در اندروید 11 برای گوشی های پیکسل معرفی شده بود اما چندان دیده و پررنگ نشد و در نهایت نیز حذف شد، این در حالی است که بسیاری از کاربران امروزی به سفارشی سازی علاقه زیادی دارند و اگر این قابلیت به اندروید 14 اضافه شود، طرفدارن متعددی پیدا می کند.

فرمت جدید

احتمال پشتیبانی از فرمت فایل جدید

برخی گمانه زنی ها می گویند که احتمالا گوگل از یک فرمت فایل جدید در اندروید 14 پشتیبانی می کند، گوگل همیشه به فکر توسعه روشهای پشتیبانی از فایل های مختلف است و در اندروید 13 نیز exFAT را افزود، اکنون باید دید در نسخه اندروید 14 نیز این پشتیبانی از فرمت جدید  را شاهد خواهیم بود یا خیر.

رویا پاک سرشت
رویا پاک سرشت

دیدگاه شما چیست؟

دیدگاه ها