آیفون 14؛ میوه ممنوعه بازار موبایل ایران!

  • رویا پاک سرشت رویا پاک سرشت
  • ۳۰ آبان ۱۴۰۱
  • زمان مطالعه : 3.7 دقیقه

راهنماتو- از زمان معرفی آیفون 14 (25  شهریورماه ) تاکنون، بسیاری از کاربران ایرانی در تلاش بودند تا یک نسخه از این گوشی را خریداری کنند اما خرید این گوشی و فرایند رجیستری به یک عذاب عجیب تبدیل شده است.

به گزارش راهنماتو، بلاتکلیفی ممتد خریداران آیفون 14 باعث شده که افراد در تصمیم گیری خرید این گوشی مردد بمانند و از یک سو تصور کنند نخریدن این گوشی اشتباه است و از سوی دیگر با توجه به مشکلات مالکیت در هنگام خرید آیفون 14 با تردید رو به رو شوند.

قیمت  آیفون14

قیمت آیفون 14

قیمت آیفون 14 در بازار ایران بر اساس پیکربندی از 31 میلیون تومان تا 65 میلیون تومان است.  قیمت آیفون 14 پرومکس بر اساس پیکربندی از 48 میلیون و 600 هزار تومان تا 67 میلیون و 300 هزار تومان متفاوت است، قیمت آیفون 14 پرو در بازار ایران بر اساس نوع حافظه و ویژگی ها از 45 میلیون تومان تا 67 میلیون تومان است.

قیمت آیفون 14 پلاس نیز بر اساس پیکربندی  از 32 میلیون تا 42 میلیون تومان متفاوت است .

آیفون14 بخریم؟

بالاخره آیفون 14 بخریم یا نه؟

متاسفانه بزرگ ترین سنگ پیش روی خرید آیفون 14 مسئله رجیستری است. آیفون14 در بازار ایران رجیستری نمی شود و البته این موضوع در شرایطی رخ می دهد که نسخه های پیشین آیفون از جمله آیفون 13 بدون هیچ مشکل خاصی رجیستری شده بودند.

این که چرا آیفون 14 که طرفداران و خریداران پرشماری در بازار ایران دارد نمی تواند رجیستری شود و این مجوز از سوی سامانه همتا عملا فریز شده، جای تعجب دارد. طرح رجیستری، خریداران هر گوشی هوشمند از جمله آیفون 14 را مکلف می کند که  در سامانه همتا ثبت نام کنند و گوشی ها نیز پس از دریافت کد همتا ثبت و فعالسازی شود. در غیر این صورت هر گوشی هوشمند که قانون رجیستری را رعایت نکند، پس از دریافت اخطار از دسترس خارج می‌شود.

اما این قانون برای خریداران آیفون 14 در ایران، عملا قابل اجرا نیست. مدتی پیش سامانه همتا در بیانیه ای اعلام کرد: "پیرو اخبار ضدونقیض در رسانه‌ها و سوالات مکرر مخاطبان در مورد وضعیت آیفون 14، به اطلاع می‌رساند با توجه به عدم واردات قانونی این مدل از گوشی‌ها، کلیه گوشی‌های آیفون 14 موجود در بازار قاچاق هستند. لذا به کلیه واحدهای صنفی اکیدا توصیه می‌شود تا زمان تعیین تکلیف وضعیت واردات قانونی آیفون 14 از خریدوفروش آن خودداری کنند.واحدهای صنفی متخلف با وعده‌ووعید، این گوشی‌ها را به مردم می‌فروشند که ضروری است اتحادیه‌های مربوطه و نهادهای نظارتی با آن‌ها برخورد کنند."

خرید آیفون14

 محمدرضا عالمیان، سخنگوی انجمن واردکنندگان موبایل  نیز اخیرا، در این خصوص گفت: "در حال حاضر تکلیف رجیستری آیفون14هنوز معلوم نیست اما شنیده شده که ابتدای آذرماه درباره‌ رجیستری این مدل گوشی تصمیم‌گیری می‌شود."

عالمیان اضافه کرد: "پیش‌بینی‌ می‌شود که تا کنون حدود 100 تا 150 هزار گوشی آیفون 14 در بازار به فروش رسیده باشد، حتی اگر فرض را بر این بگیریم که 10 هزار تا از این مدل گوشی موبایل دست مردم است، یعنی با 10 هزار کاربری مواجه هستیم که هم به لحاظ مالی و هم به لحاظ اعتماد آسیب جدی دیده‌اند."

این سخنان که به هفته های اخیر مرتبط می شود نیز تا کنون بازتاب خاصی نداشته و در آستانه آذرماه، هنوز هم خبر دقیقی از وضعیت رجیستری آیفون 14 نداریم.

اگر قرار باشد یک پاسخ برای این پرسش بدهیم که آیفون 14 را بخریم یا نه؟ پاسخ این است که هیچ چیز مشخص نیست. هیچ یک از مراجع رسمی و قانونی، اطلاعات جدیدتری، نسبت به آن چه در بالا اشاره شد، درباره رجیستری آیفون 14 نگفته اند و خریداران این گوشی فعلا متضرر خواهند بود.

این وضعیت بلاتکلیفی برای فروشندگان نیز با ضررهای مادی و معنوی همراه است. با این حال بازار فروش آیفون14 همچنان برقرار است و از درگاههای آنلاین تا حضوری، همچنان اقدام به فروش این گوشی می کنند.

رویا پاک سرشت
رویا پاک سرشت

دیدگاه شما چیست؟

دیدگاه ها