پروژه بلند پروازانه گوگل؛ هوش مصنوعی که به 1000 زبان رایج دنیا صحبت می کند

  • ریحانه میرسمیعی ریحانه میرسمیعی
  • ۱۶ آبان ۱۴۰۱
  • زمان مطالعه : 2.3 دقیقه

راهنماتو- گوگل این روزها در حال کار بر روی یک پروژه جدید به منظور توسعه یک مدل زبان هوش مصنوعی است که از 1000 زبان پر مخاطب جهان پشتیبانی می کند.

به گزارش راهنماتو، این شرکت به عنوان اولین گام از این پروژه قصد دارد بزودی از یک مدل هوش مصنوعی با پشتیبانی از بیش از 400 زبان رونمایی کند. این پروژه با عنوان «بزرگ‌ترین پوشش زبانی که امروزه در یک مدل گفتاری دیده می‌شود» توصیف می شود.

زبان و هوش مصنوعی همیشه در قلب محصولات گوگل بوده اند؛ پیشرفت‌های اخیر در زمینه یادگیری ماشین به‌ویژه توسعه «مدل‌های زبان بزرگ» یا به اختصار LLM بر این موضوع تاکید می کند. گوگل تاکنون این مدل های زبانی را در ابزارهایی مانند جستجوی گوگل ارائه داده است. این مدل‌ها می‌توانند وظایف بسیاری از جمله تولید زبان (مانند الگوریتم تولید متن GPT-3 شرکت OpenAI) تا ترجمه را انجام دهند.

پروژه ابتکاری 1000 زبان گوگل بر روی عملکرد خاصی تمرکز نمی کند؛ بلکه بر ایجاد یک سیستم واحد و بسیار وسیع برای تمام زبان های جهان تاکید دارد. «زوبین قهرمانی» معاون تحقیقات هوش مصنوعی گوگل در این خصوص می گوید: «گوگل معتقد است که ایجاد یک مدل زبانی با این وسعت، ورود قابلیت های مختلف هوش مصنوعی به زبان هایی که در فضاهای آنلاین و مجموعه داده های آموزشی هوش مصنوعی ضعیف هستند را آسان می کند. این نوع زبان ها با عنوان «زبان های کم منبع» شناخته می شوند.»

پروژه 1000 زبان گوگل

او همچنین می گوید: «راهی که ما را به 1000 زبان می رساند، ساختن 1000 مدل مختلف نیست.  زبان ها مانند موجودات هستند، آنها از یکدیگر تکامل یافته اند و شباهت های خاصی به یکدیگر دارند. زمانی که داده‌های یک زبان جدید را در مدل 1000 زبانی خود بگنجانیم و توانایی ترجمه از زبانی با منابع بالا به زبان کم منبع را داشته باشیم، آن گاه می توان گفت که به پیشرفت های شگفت انگیزی دست پیدا کرده ایم.»

 تلاش متا برای ایجاد یک سیستم «ترجمه گفتار جهانی» را می توان یکی دیگر از پروژه های بسیار بزرگ مشابه این دانست.این روزها دسترسی به داده‌های آموزشی در بسیاری از زبان ها، مشکلاتی را به همراه دارد. گوگل می گوید بودجه ابزارهای جمع‌آوری داده‌ها برای زبان‌های کم منبع را تامین خواهد کرد. این شرکت انتظار دارد که این پروژه عظیم، کاربردهای بسیاری در طیف وسیعی از محصولات گوگل، از گوگل ترنسلیت گرفته تا زیرنویس های یوتیوب و بسیاری موارد دیگر ارائه دهد. به گفته گوگل این مدل زبانی می تواند دستورات یک ربات را به کد تبدیل کند، ترجمه انجام دهد و حتی مسائل ریاضی را حل کند.

ریحانه میرسمیعی
ریحانه میرسمیعی

دیدگاه شما چیست؟

دیدگاه ها