هر آنچه درباره رجیستری آیفون 14 باید بدانید

  • رویا پاک سرشت رویا پاک سرشت
  • ۱۸ آبان ۱۴۰۱
  • زمان مطالعه : 5.6 دقیقه

راهنماتو- 25 شهریورماه بود که آیفون 14 معرفی شد و از همان لحظه معرفی تعداد زیادی از کاربران ایرانی همچون کاربران دیگر کشورها برای خرید این محصول جدید شرکت اپل هیجان زده شدند. اما ماجرای خرید آیفون های جدید در ایران به روال سابق پیش نرفت و از همان ابتدا شاهد اما و اگرهای مختلف شد.

به گزارش راهنماتو، یکی از این اما و اگرها درخصوص آیفون های جدید اپل، قانون ریجستری موبایل در ایران بود. موضوع رجیستری گوشی های هوشمند در ایران موضوع تازه ای نیست، اما آیفون 14 خیلی زود گرفتار این قانون شد تا یکی از پرماجراترین موضوعات در بازار گوشی های هوشمند ایران را رقم بزند.

اولین حضور آیفون 14 در ایران

اولین خودنمایی آیفون 14 در بازار ایران

علاقمندان آیفون 14 در ایران از همان اولین لحظه معرفی این محصول هیجان زده بودند که هر چه زودتر این محصول را در بازار ایران ببینند. شاید به همین دلیل هم بود که بازار رقابت برای خرید و جعبه گشایی (unboxing) آیفون 14 بسیار داغ شد و تا جایی پیش رفت که حتی برخی از اینفلوئنسرها و فعالان حوزه موبایل سعی کردند آیفون 13 را جای آیفون 14 جا بزنند و با این گوشی عکس و فیلم منتشر کنند تا بگویند از رقبا سبقت گرفته اند.

به خاطر همین تقلب ها بود که سایر فعالان حوزه تلفن همراه که برنامه جعبه گشایی آیفون 14 را داشتند، از رنگ متمایز آن، یعنی بنفش استفاده کردند، تا ثابت کنند گوشی که وارد ایران کرده اند، واقعا آیفون 14 است.

فارغ از این حواشی، خانواده آیفون 14 در ایران، دو روز پس از شروع عرضه جهانی، وارد سایت های پیش فروش شد. اغلب سایت های معتبر، صادقانه اعلام می کردند که گوشی های پیش فروش شده، پارت‌نامبر هنگ‌کنگ هستند و به‌شکل مسافری رجیستر خواهند شد.

قسمکت آیفون14

آغاز مشکلات خرید آیفون 14 در ایران

بیراه نیست اگر بگوییم ورود آیفون 14 به ایران و رجیستر کردن این گوشی بسیار دشوارتر از چیزی است که تصور می شد. بر اساس طرح رجیستری هر گوشی هوشمند جدید باید در سامانه همتا پس از دریافت کد همتا ثبت و فعالسازی شود. در غیر این صورت پس از دریافت اخطار از دسترس خارج می‌شود.

فرایند رجیستر برای آیفون 14 عملا فریز شده است و در نتیجه گوشی‌های آیفون 14 رجیستر نمی‌شوند، آنتن بعضی از این گوشی ها قطع شده و فروشندگان اعلام کرده اند که از این جریان زیان مالی دیده‌اند.

مدتی پیش سامانه همتا در بیانیه ای اعلام کرد: «پیرو اخبار ضدونقیض در رسانه‌ها و سوالات مکرر مخاطبان در مورد وضعیت آیفون 14، به اطلاع می‌رساند با توجه به عدم واردات قانونی این مدل از گوشی‌ها، کلیه گوشی‌های آیفون 14 بازار قاچاق هستند. لذا به کلیه واحدهای صنفی اکیدا توصیه می‌شود تا زمان تعیین تکلیف وضعیت واردات قانونی آیفون 14 از خریدوفروش آن خودداری کنند. واحدهای صنفی متخلف با وعده‌ و وعید، این گوشی‌ها را به مردم می‌فروشند که ضروری است اتحادیه‌های مربوطه و نهادهای نظارتی با آن‌ها برخورد کنند.»

 به گزارش همشهری آنلاین، محمدرضا عالمیان، سخنگوی انجمن واردکنندگان موبایل در این خصوص گفت: «در حال حاضر تکلیف رجیستری آیفون 14هنوز معلوم نیست اما شنیده شده که ابتدای آذرماه درباره‌ رجیستری این مدل گوشی تصمیم‌گیری می‌شود.»

خرید آیفون 14

وی اضافه کرد: «امیدواریم مشکل رجیستری این گوشی‌ها حل شود چون دلیل منطقی رجیستر نشدن آن را به ما نگفته‌اند. هنوز ابهام داریم که چرا آیفون 13 رجیستر می‌شود اما 14 نمی‌شود.»

عالمیان افزود: «پیش‌بینی‌ می‌شود تاکنون حدود 100 تا 150 هزار گوشی آیفون 14 در بازار به فروش رسیده باشد، حتی اگر فرض را بر این بگیریم که 10 هزار تا از این مدل گوشی موبایل دست مردم است، یعنی با 10 هزار کاربری مواجه هستیم که هم به لحاظ مالی و هم به لحاظ اعتماد آسیب جدی دیده‌اند.»

سخنگوی انجمن واردکنندگان موبایل گفت: «رجیستری آیفون 14 نه فقط برای واردکنندگان عمده بلکه کسانی که این گوشی را برای مصرف شخصی خریده و به صورت مسافری وارد کرده اند هم تبدیل به دردسر شده است. در حال حاضر با اینکه گوشی‌ها در گمرک ارزش‌گذاری شده‌اند اما نمی‌شود هزینه‌ای برای آن پرداخت کرد و در نتیجه امکان استفاده هم از آن‌ها نیست.»

در کنار این اظهار نظر، بد نیست این را هم بدانیم که سامانه همتا هفته گذشته اعلام کرد کلیه‌ گوشی‌های آیفون 14 بازار قاچاق هستند و به واحدهای صنفی توصیه کرد تا زمان تعیین تکلیف آن‌ها از واردات و فروش این گوشی‌ها خودداری کنند.

رجیستری آیفون 14

قیمت آیفون 14 در ایران

علی رغم تمام این اما و اگرها جالب توجه این است که فروش گوشی های آیفون 14 در اغلب سایت های آنلاین و فروشگاه های فیزیکی در حال انجام است و یک گردش ساده در سایت ها می تواند فهرستی از قیمت این گوشی ها را در اختیار ما قرار دهد. در حال حاضر (18 آبان ماه 1401)، قیمت آیفون 14 پرومکس 128 گیگابایتی در بازار ایران از 47 میلیون، نسخه 256 گیگابایتی از 48 میلیون، نسخه 512 از 62 میلیون و نسخه یک ترابایتی از 70 میلیون آغاز می شود.  

قیمت آیفون 14 نسخه 128 گیگابایتی، از 32 میلیون تومان، نسخه 256 گیگابایتی از 32 میلیون تومان و نسخه 512 از 50 میلیون تومان شروع می شود.

قیمت  آیفون 14 پلاس نسخه 128 گیگابایتی از 36 میلیون، نسخه 256 از 38 میلیون تومان  شروع می شود. قیمت آیفون 14 پرو در نسخه 128 گیگابایتی از 43 میلیون تومان،  نسخه 256 گیگابایتی از 43 میلیون تومان، نسخه 512 از 54 میلیون تومان و نسخه 1 ترابایتی نیز از 63 میلیون تومان آغاز می شود.

جالب است بدانید که حدود یک ماه پیش آیفون 14 پرو مکس نسخه 265 گیگابایت بیشتر از 60 میلیون تومان ارزش داشت، اما اکنون قیمت ها به ارقامی که در بالا مشاهده می کنید تغییر کرده اند. به نظر می رسد موضوع ریجستری آیفون 14 تأثیر چشمگیری بر کاهش قیمت این گوشی های جدید اپل گذاشته است ولی این قیمت ها با توجه به عدم ریجستر شدن آنها هنوز می تواند برای بسیاری از خریداران زیان قابل توجهی را تحمیل کند.

 

رویا پاک سرشت
رویا پاک سرشت

دیدگاه شما چیست؟

دیدگاه ها