افزایش ارزش غذایی پیتزا و کیک؛ دستاورد جالب دو دانشمند ایرانی!

  • ریحانه میرسمیعی ریحانه میرسمیعی
  • ۱۰ آذر ۱۴۰۱
  • زمان مطالعه : 1.8 دقیقه

راهنماتو- دانشمندان دانشگاه RMIT استرالیا به تازگی نوعی نشاسته اصلاح شده تولید کرده اند که می تواند بدون هیچ تأثیری بر طعم، رنگ یا بافت به غذا اضافه شود.

به گزارش راهنماتو، این نوع نشاسته که «فیبر ایکس» نام دارد، از نشاسته های بومی مانند گندم، ذرت و کاساوا تشکیل شده است و می توان با اضافه کردن آن به غذاهای کم فیبر مانند کیک و پیتزا، ارزش غذایی آنها را افزایش داد.

این فیبر همچنین سلامت غذاهای کم کالری یا غذاهایی با شاخص گلیسمی پایین را نیز افزایش می دهد. «عسگر فرحناکی» دانشیار رشته فناوری موادغذایی و سرپرست این پروژه می گوید: «اکنون ما می توانیم بدون تغییر طعم یا بافت، به مواد غذایی کم ارزش مانند نان سفید فیبر اضافه کنیم. محصول ما پس از افزودن به مواد غذایی، قابل تشخیص نیست. درست مانند زمانی که والدین برای مغذی کردن مواد غذایی، به طور پنهانی در غذای کودکان خود سبزیجات می ریزند.»

فیبر نامرئی

محققان توانستند بدون هیچ گونه تغییری در طعم و بافت، معادل ۲۰ درصد فیبر اضافی با استفاده از فیبر ایکس به مواد غذایی بیافزایند. این مقدار قابل توجهی است. دانشمندان با اصلاح ساختار اصلی نشاسته در سطح مولکولی توانستند این فیبر را ایجاد کنند. سپس آن را با آنزیم‌های گوارشی آزمایش کردند تا ببینند که چگونه در سیستم گوارشی بدن باقی می‌ماند. فیبر ایکس مانند فیبر طبیعی در برابر هضم در روده انسان مقاومت کرده و به میکروارگانیسم های روده بزرگ اجازه می دهد تا آن را تخمیر کنند. این موضوع می تواند فرآیند گوارش را بهبود ببخشد.

دکتر«مهسا مجذوبی» دانشمند علوم غذایی دانشگاه RMIT می گوید: «این نوع نشاسته باید در فرآیند هضم مقاومت بالایی از خود نشان دهد تا بتواند به یک فیبر غذایی جایگزین تبدیل شود.» در حال حاضر می توان حدود 80 درصد از نشاسته را با استفاده از این روش به فیبرایکس تبدیل کرد. این تیم اکنون به دنبال روش‌های سبزتر و عاری از مواد شیمیایی برای برای تولید انبوه این نوع فیبر هستند.

ریحانه میرسمیعی
ریحانه میرسمیعی

دیدگاه شما چیست؟

دیدگاه ها