رونمایی شیائومی از رابط کاربری جدید MIUI 14؛ مشخصات و ویژگی ها

  • ریحانه میرسمیعی ریحانه میرسمیعی
  • ۲۱ آذر ۱۴۰۱
  • زمان مطالعه : 4 دقیقه

راهنماتو- پس از مدت ها انتظار، سرانجام شیائومی از جدیدترین پوسته اندرویدی سفارشی خود یعنی MIUI 14 در کنار سری گوشی های پرچمدار شیائومی 13 رونمایی کرد. رابط کاربری این نرم افزار مبتنی بر اندروید 13 است و با تغییرات بصری بسیار و چندین ویژگی جدید همراه است. به گفته این شرکت، MIUI 14 در مقایسه با MIUI 13 با «حداقل سیستم‌افزار، حداقل استفاده از حافظه و حداقل برنامه‌های غیرقابل نصب» ارائه می شود. در ادامه به بررسی قابلیت های این رابط کاربری جدید می پردازیم:

طراحی

MIUI 14 تغییرات بصری قابل توجهی در آیکون ها و رابط کاربری کلی به همراه دارد. آیکون ها در حالت عادی بزرگ هستند و اندازه آنها قابل تغییر است. فرمت‌های ویجت جدید و فولدرهای صفحه اصلی نیز گزینه های سفارشی سازی بیشتری را در اختیار کاربران قرار می دهند. این نرم افزار  ویجت های جدیدی با طرح حیوانات و گیاهان نیز ارائه می دهد. این ویژگی تا حدودی به برنامه Pixel Pals سیستم عامل iOS شباهت دارد. کاربران می توانند با این ویجت ها در صفحه اصلی تعامل داشته باشند و حتی بازی کنند.

MIUI 14

عملکرد

MIUI 14 با استفاده از موتور فوتون جدید MIUI که بر روی هسته اصلی اندروید اجرا می شود، توسعه یافته است. توسعه دهندگان شخص ثالث می توانند با استفاده از این ویژگی برنامه های نرم افزاری کم مصرف تری را طراحی کنند. اکنون تنها هشت برنامه اصلی وجود دارد که کاربران قادر به حذف آنها نیستند. شیائومی ادعا می کند که این سیستم اکنون 60 درصد روان تر شده است و نه تنها برنامه های سیستم، بلکه برنامه های شخص ثالث نیز عملکرد و کارایی بهبود یافته تری را ارائه می دهند.

ویژگی های جدید

مهم ترین قابلیت MIUI 14 اندازه کوچک آن است. حجم کل این سیستم عامل تنها 13.09 گیگابایت است که در مقایسه با نسخه های قبلی MIUI بسیار کمتر است. این نرم افزار جدید برنامه های با فرکانس کم را فشرده کرده و تنها یک کپی از فایل های تکراری را ذخیره می کند. نرم افزار جدید شیائومی همچنین گزینه هایی برای مدیریت اعلان های جدید ارائه می دهد. کاربران اکنون می توانند اعلان ها را تنها با یک ضربه بر روی نمایشگر ببندند. همچنین برنامه‌های تازه نصب‌شده به مجوز نمایش اعلان نیاز دارند. این سیستم عامل از ذخیره اطلاعات کاربری در فضای ابری جلوگیری کرده و کلیه اقدامات را به صورت محلی در دستگاه کاربران انجام می دهد. این موضوع حریم خصوصی را افزایش خواهد داد.

قابلیت های هوش مصنوعی

MIUI 14 چندین قابلیت جدید با استفاده از هوش مصنوعی ارائه می دهد. این رابط کاربری اکنون می تواند متن را از تصاویر استخراج کند. این قابلیت از حداکثر 8 زبان پشتیبانی می کند. یک قابلیت زیرنویس زنده برای کنفرانس های ویدئویی نیز ارائه شده است. این شرکت همچنین پیشرفت های قابل توجهی را در دستیار صوتی Mi AI ایجاد کرده است. اکنون می توان از Mi AI برای اسکن اسناد، ترجمه و فیلتر کردن تماس های اسپم استفاده کرد. همچنین کاربران می توانند بسیاری از کارهای پیچیده را با استفاده از دستورات صوتی انجام دهند.

 

اتصال MIUI

MIUI 14 این امکان را به کاربران می دهد تا به طور یکپارچه با سایر محصولات این اکوسیستم ارتباط برقرار کنند. شیائومی می گوید بیش از یک میلیارد دستگاه توسط دو مرکز اصلی اتصال پشتیبانی می شود. کاربران می توانند دستگاه های متصل را به طور جداگانه بر روی نمایشگر دستگاه خود مشاهده کرده و در صورت لزوم داده های موردنظر خود را به آنها منتقل کنند.

 

MIUI 14

مجیک سنتر شیائومی

مجیک سنتر شیائومی پلتفرمی است که امکان مدیریت محصولات اکوسیستم شیائومی را در اختیار کاربران قرار می دهد. شیائومی با اصلاح این قابلیت اکنون توانسته اتصال گوشی ها را تا 50 درصد، سرعت اتصال تلویزیون به گوشی را تا 12 درصد و انتقال تصویر در حین استریم را تا 77 درصد افزایش دهد.

سرویس خانواده

آخرین نسخه MIUI ویژگی های جالبی را برای خانواده ها ارائه می دهد. سرویس خانوادگی این رابط کاربری امکان ایجاد گروه هایی با حداکثر 8 عضو را در اختیار کاربران قرار می دهد. آنها همچنین می توانند نقش ها با مجوزهای مختلف برای اعضای گروه در نظر بگیرند. این قابلیت امکان به اشتراک گذاری آلبوم تصاویر و داده های سلامتی مانند ضربان قلب، اکسیژن خون و خواب را با اعضای خانواده فراهم می کند. قابلیت کنترل والدین نیز به والدین اجازه می دهد تا زمان استفاده از نمایشگر، استفاده از برنامه و ... را محدود کنند.

ریحانه میرسمیعی
ریحانه میرسمیعی

دیدگاه شما چیست؟

دیدگاه ها